Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Jeruk Mangga + Epal Asam Boi



Asyik tengok korang je kan upload mangga asam boi ni, so saya pon tanpa segan silu upload juga. Ini cerita minggu lepas. Order dari kawan tempat kerja punya kakak sepupu. Yapeda bahasa. Arhhh lantak la. Ini pun dah tinggal suku baru teringat nak snap gambar. Sedap hingga termimpi-mimpi.

Saya suka epalnya. Kombinasi epal dan asam boi memang sedap. Ke sebab saya suka jus epal asam boi?? Kalau buat sendiri, memang boleh dapat banyak ni. Bila dah rasa, harapnya dah tak ngences bila tengok gambar di wall facebook, tetapi jangkaan saya meleset kerana kerap kali terliur bila nampak gambar ni. Uhhhh... 

Memang kuat penangan mangga asam boi ni. Di mana-mana ada dah. Memang laris. Menjadi fenomena di mana proses pengeluaran air liur tu menjadi berganda-ganda.

Cara membuatnya juga tidaklah rumit mana. Potongkan pelam dan mangga tidak terlalu tebal agar mudah menyerap. Hiris cili burung. Masukkan gula ikut kesukaan. Bubuh asam boi ikut kesukaan juga. Rasa asam boi tu pun dah masin-masin kan, takyah letak garam pun tidak mengapa. Simpan dalam peti ais semalaman. Keesokkannya sudah tersedia untuk dimakan. Macam acar buah tu je kan.



Nota Kaki : Lepas ni agak-agak apa pula yang melanda ya??

Catat Ulasan

24 Ulasan

  1. Semua blog dah tayang Mar.. tadi kat blog kak rose pun tayang epal jeruk asam boi ni.. terliur akak tengok..

    BalasPadam
  2. hai terliurnya bila tgk org post mangga asam boi nie,takpe nanti blk kpg kak nurul nak petik buah mangga yg minggu nie tadi blk masih kecik lg, nak buat jgk.

    BalasPadam
  3. sy msh lom ad kesempatan nk merasa...mcm nk buat sndiri je hehe

    BalasPadam
  4. Sue pun blom ada kesempatan merasa. Hanya mampu melihat saje ;)

    BalasPadam
  5. Hoho..Mangga dgn asam boi sy dh try.. Epal blom lagi.. Kena cuba nih..Kecur ayaq lioq cek..haha

    BalasPadam
  6. Sis pun trjebak hhehe..yg epal blm lgi lya try

    BalasPadam
  7. aduhh..mmg terliur lah tgh..fb,blog,ig..wuuaaa!nk jugakkkk

    BalasPadam
  8. Cik akak dah cuba mangga...epal hijau je belum...

    BalasPadam
  9. dua2 dah buat..tp iols suka mangga..mmg licin kejap tu gak haha

    BalasPadam
  10. memang sedap kan..wana baru buat jeruk epal..jeruk mangga belum lagi.. :)

    BalasPadam
  11. sedap kan?/saya ni dah buat dengan macam2 buah dah..epal,nenas,kedondong,mangga,jambu air..sedap sangat sebab ada pedas2 masam tu..buat untuk makan sendiri je la..

    BalasPadam
  12. banjirrrr akn melanda heheh musim tengkujuh ;p sedap kan! ari2 rsa nk mkn ni je...

    BalasPadam
  13. saya dah singgah dan follow di blog ini,

    saya join blogger area mega giveaway

    singgah la disini:
    http://mimpicoklat.blogspot.com/

    BalasPadam
  14. sapelah pemilik resepi asal ni . hebat sampai jadi fenomena ... saya juga dah teringin ini.

    BalasPadam
  15. Sedapppnya... nanti nk try buat dengan epal... :)

    BalasPadam
  16. saya tak terasa nak mencuba
    sebab saya ngilu kalau makan asam =)

    BalasPadam
  17. Saya belum rasa lagi resepi viral kali ni. Mar siap dah buat utk ambil order lagi, terrer betul.

    BalasPadam
  18. Yalah, kat mana-mana pun ada mangga asam boi ni. Saya mangga maybe kurang sikit tapi ada hati juga nak buat dengan segala buah-buahan yang ada di rumah. Bila? Tunggu tak malas. Arrr...lama lagilah nampaknya ^_^

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code