Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Mi Siput Sedap Dari Muar



Weeeewwwww...mi siput! Memang sedap! Zaman sekolah dulu suka beli. Masa tu baru 20 sen. Tahun bersilih ganti hinggalah saya besar dan sudah bekerja, macam susah pula nak dapat yang rangup dan lembut. Pernah makan ketika bertandang ke rumah abang sepupu di BBU, mak oih sedapnya. Dia kirim dengan rakannya yang pulang ke kampung di Muar.

2 minggu lepas ada dapat 2 keping yang sudah bergoreng dari seorang rakan. Kakaknya bawa dari Muar. Krak kruk krak kruk....licin.

Oleh kerana kakaknya duduk di Muar, haruslah dia tahu keluaran apa yang sedap, murah dan berbaloi beli. Cuti CNY tempohari, saya kirim yang kering 2 bungkus. Sebungkus ada 20 keping.

Inilah dia. Ada 20 keping.



Saya goreng 10 keping je. Rangup. Tak keras.



Inilah keluaran yang kakak rakan saya belikan.




Catat Ulasan

16 Ulasan

  1. tak penah mkn yg begoreng mcm ni rangup nye tu mcm sedap je

    BalasPadam
  2. di kota saya belum ada mba mi siput :D

    BalasPadam
  3. Blom petnah makan tp tau yg mknn ni famous di johor ^^

    BalasPadam
  4. saya suka pecah2 kan pastu gaul dengan sambal bilis.. tetap legend dari dulu.. hehehehe

    kadang ade mee tak habis buat je sendiri.. jemur sampai kering pastu goreng.. cuma liat sikit la..

    BalasPadam
  5. assalamualaikum
    singgah pagi
    wow kena try nie

    BalasPadam
  6. tak pernah sampai ke Muar lagi...harap-harap boleh rasa nanti :)

    BalasPadam
  7. ni mmg makanan org johor ni...tingat dulu balik sekolah makan mee siput nie...hancur2 dlm plastik letak sambal ...abis comot2 tudung kakaakakakaka

    BalasPadam
  8. penah dgr penah tgk tp xpenah rase..ehehe

    BalasPadam
  9. sy tak pernah makan mi siput Jenis macam jajan camni..takda jual area utara..cer pos sikit sini tengok!hehe

    BalasPadam
  10. kat sini pun banyak mee siput..tapi kebanyakan nya cina buat..hati2 kalau nak beli di sini..:)

    BalasPadam
  11. tak pernah makan Mar, macam snek tu agaknya ye :) nak cubalah kalau terjumpa .

    BalasPadam
  12. opismate org johor rajin bawak balik, siap buat kan sambal kicap nyer lagi... mmg sedap ;)

    * blog lia da private, kalau sudi nak baca lagi, bole la drop emel address di emel marlia171@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. teringat kawan saya cakap makan dengan sambal kicap tapi saya suka je dengan sos

      Padam
  13. hehehe CT tak pernah makan ni.. hehehe..

    BalasPadam
  14. Saya ni bila orang sebut mi siput saya dok fikir yang mana... Aduhai, kesiannya! Sekarang ni baru saya teringat. Masa duduk di asrama di Muar dulu, setiap malam lepas prep saya pergi ke kantin sekolah nak beli mi siput dalam plastik kecil. Masa tu rasanya siap digoreng pedas-pedas. Punyalah asyik mengunyah sampai terlupa nak gosok gigi sebelum tidur :)

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code