Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Si Gebu Roti Mantou

Assalamualaikum


Cuba tengok ni. Gebu tau! Lembut pula tu. Memang sedap bila digoreng. Garing diluar dan lembut didalam. Sangat sedap dicicah dengan sambal tumis atau kari. Ikutlah kesukaan masing-masing.

Pertama kali saya makan. Rupa iras-iras beger malaysia. Bentuk dan saiz pun lebih kurang beger malaysia. Adik beradik la kot. Cuma yang ni lebih gebu, lebih lembut. Aummm..


Roti Mantou | Mantou disebut dalam bahasa cina yang bermaksud dikukus. Maknanya roti mantou adalah roti kukus. Betul kan? Makanan ini berasal dari cina. Kalau tengok bahan-bahannya lebih kurang pau la kot. 

"Mantou lebih manis, terksturnya lembut, dan bagiannya dalamnya empuk.
Kebanyakan orang memakan roti mantou tanpa isi, bahkan tradisi china orang memakan mantou sebagai pengganti nasi."



Ini dia roti mantou yang saya beli. RM6/20 pcs. Berbaloi-baloi. Jika disimpan ditempat sejuk beku boleh bertahan selama sebulan.


Ini pula gara-gara kerajinan di pagi hari. Goreng 8 ketul, untuk sarapan kami anak beranak. Baki yang belum digoreng, simpan dulu dalam peti ais. Sedap. Garing diluar dan lembut di dalam. Rasanya kalau makan kosong pon dah sedap sebab tak tawar sangat. Macam kita makan roti kosong tu, ada rasa lemak-lemak manis kan.


Ini pula gatal letak isi tuna pedas. Kalau dah tekak melayu kan, mesti nak ada pedas-pedas sikit. Nak buat sambal tumis, tak sempat pula.

OK dah habis 2 ketol kena ngap.


Berminat dengan Roti Mantou?
Untuk tempahan boleh whataps/ pm
FB : RizkyBakery House
Whatsap : 018-399 9867

Sekitar Johor ye..luar johor tu tak tahu lerrrr..

Catat Ulasan

9 Ulasan

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code