Resepi Cakoi

8:00 PG

Assalamualaikum

Resepi Cakoi | Lama juga tak makan cakoi ni. Tak sangka pula harganya sudah 50 sen seketol. Saya suka cakoi yang mak cik kat kampung saya buat. Sedap, lagi kuah cicahnya lain dari lain. Sedap sangat tau kalau ingat balik, terbayang.

Cakoi ni saya beli di Kipmart Masai. Aisyah suka sangat rupanya cakoi ni. Siap request nak lagi.

RESEPI CAKOI MUDAH

Bahan-bahan:(15-20 ketul)

400g tepung gandum
1 cawan air
1 sudu besar majerin
1 sudu kecil garam
3 sudu besar gula
1 sudu besar susu pekat/susu tepung
1 biji kuning telur – tak letak pon boleh
2 sudu kecil yis
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
minyak untuk menggoreng

CARA CARA

1. Masukkan kesemua bahan kedalam mangkuk kecuali tepung dan minyak. Kacau sebati.
2. Masukkan tepung sikit demi sikit sambil uli. Jika dah tuang semua tepung masih lagi lembik adunan tersebut, boleh la tambah2 sikit tepung sampai menjadi doh. Alter2 lah sikit ye.
3. Uli sehingga doh tak melekat pada mangkuk. Rehatkan selama 30 minit untuk naikkan sikit doh tersebut.

Penyediaan:
Ambil doh tadi dan buat step seperti di bawah untuk dijadikan cakoi :
1. Canai doh memanjang bentuk segi empat tepat.
2. Potong doh lebih kurang 1-1.5 inci.
3. Cantumkan dua doh yg dipotong tadi,
4. Ambil lidi dan tekan sikit bahagian yg dicantum tu untuk menampakkan lagi seperti cakoi. Pastikan lidi dicelup air sebelum berbuat sedemikian.
5. Sediakan minyak untuk menggoreng. Bila dah panas, ambil doh cakoi tadi. Sebelum dimasukkan kedalam kuali, tarik doh tadi memanjang. Gunakan api yg kecil sikit ye. Takut dalam tak masak pulak. Buat sehingga habis.
6. Boleh dicicah dengan sos kegemaran.

Simpan resepi untuk rujukan sendiri. Sumber resepi dari SINI.

You Might Also Like

4 comments

  1. Pernah cuba buat tapi tak cantik..

    BalasPadam
  2. Ibu buat haritu jadi kuih ape tak tauuu..hahahha

    BalasPadam
  3. Terima kasih share resepi cakoi...nanti nak try

    BalasPadam
  4. nnt nak cuba jugak tq sharng.

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.