Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Jenis-jenis Santau

Assalamualaikum

Jenis-jenis Santau | Terbaca perkongsian ini di FB dan mahu kongsikan di sini agar mudah untuk dijadikan rujukan saya. 

Jom kenali jenis-jenis santau. Benda nmpak mengarut tapi memang pernah terjadi. Jaga-jaga.

Guna rokok pun boleh santau. apatah lagi vape yang asapnya lagi banyak mengalahkan asap lori taik. memang ganas. semoga dijauhkan dari perkara tak elok.

Ehsan Google

💨 Santau Angin
Selalunya ia akan dihantar melalui hembusan asap rokok.

Kesan
Mangsa akan mengalami mata merah dan pening-pening macam rasa nak pecah kepala serta muntah darah dalam masa lebih kurang 2 jam dan berisiko untuk mati jika tidak dirawat. Mangsa juga akan mengalami busung.

**********************************

💦 Santau Air
Mentera yang dibaca yang akan diselangi dengan nama si mangsa dan ada wirid yang digunakan daripada ayat Al-Quran yang diterbalikkan. Semua ini akan di baca pada air dan diberikan pada mangsa untuk diminum.

Kesan
Mangsa berasa terhuyung hayang, dada berasa sempit, rasa seperti sesuatu yang memberati mereka diantara bahu dan tengkuk belakang, dan berisiko mati dalam keadaan segera (on the spot).

**********************************

🌰 Santau Tanah
Menggunakan gumpalan rambut, kaca, paku, duri yang dibacakan mantera kemudian ditanamkan kedalam tanah berhampiran atau didepan rumah mangsa.

Kesan
Apabila mangsa terpijak, mangsa akan jatuh dan akan terlihat satu bayangan hitam menghampiri dirinya dan akan berasa sesak nafas serta muntah darah, juga mengakitbatkan kematian.

**********************************

🔥 Santau Api
Menggunakan perantaraan seperti iblis atau penanggal yang mana telah dikhadamkan untuk menghampiri mangsa dan diselingkan dengan mentara. Pelaku akan memuja khadam yang menjaga api iaitu makhluk yang bernama jin.

Kesan
Mangsa akan melihat makhluk berterbangan yang berbentuk seperti api atau bebola api menghampirinya, dan terus mengenainya tepat di dada mangsa.

**********************************

👺 Santau Pujangga
Menggunakan kepingan gambar mangsa, rambut mangsa, pakaian dalam mangsa, atau barang peribadi mangsa. Ianya dimasukkan ke dalam balang kaca dan dicampurkan dengan air kencing, air longkang dan paku serta dibacakan mantera keatasnya.

Kesan
Mangsa tiba2 akan mengalami sesak nafas yang teruk, rasa tidak berpijak di bumi, batuk berdarah dan memuntahkan serpihan paku.

**********************************

👹 Santau Keramat
Menggunakan tali pusat bayi yang meninggal dunia, gambar mangsa, rambut mangsa dan disatukan dalam satu balang yang bercampur dengan serpihan kaca, batu, paku serta dawai2 halus,. Kemudian kesemua bahan ini dicampurkan dengan bancuhan air kapur sireh bercampur air kencing.

Kesan 
Mangsa akan muntah darah dalam keadaan segera, keluar segala serpihan kaca dan segala barangan yang digunakan untuk kaedah santau keramat.

Sumber : Koleksi Kata - Kata Ustaz Kazim Elias


Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. moga dijauhkan kita dr kene santau nih...

    bahaya nya hampir semua boleh membawa maut, tak takut ke sapa2 yg masih mengamalkan santau nih

    BalasPadam
  2. Paling takut sebab benda ni tanpa kita sedar, kan. Semoga kita semua dijauhi oleh santau dan perkara-perkara yang boleh memudaratkan kita sekeluarga...

    http://panphila.blogspot.my

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code