Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Penyakit Yang Dapat Disembuhkan Dengan Berjalan Kaki

Assalamualaikum

Penyakit Yang Dapat Disembuhkan Dengan Berjalan Kaki | Perkongsian bermanfaat ini haruslah dikongsi bersama. Kita juga telah sedia maklum bahawa berjalan kaki memang mendatangkan kebaikan pada kesihatan diri. Artikel ini mengongsikan penyakit-penyakit yang dapat disembuhkan dengan berjalan kaki.

1- Mencegah Serangan Jantung
Jalan kaki dengan cepat boleh mengalirkan darah ke dalam jantung. Dengan sering jalan kaki, kolesterol baik (HDL) yang bekerja sebagai spons penyerap kolesterol jahat (LDL) akan meningkat dengan berjalan kaki kaki. 
2- Mencegah Stroke
Sebuah penyelidikan yang dilakukan pada 70 ribu karyawan yang dalam bekerja tercatat melakukan kegiatan berjalan kaki sebanyak 20 jam dalam seminggu, hasilnya risiko serangan stroke menurun hingga dua pertiga. 
3- Membakar Lemak
Sejumlah kalori terbuang dengan melakukan aktiviti berjalan kaki, kelebihan kalori yang tersimpan di dalam tubuh akan ikut terbakar dan berat badan juga tidak menjadi naik.
4- Melangsingkan Badan
Pergerakan kaki hingga seluruh tubuh mampu menurunkan berat badan dan lemak yang ada di perut anda akan terkikis. Lakukan aktiviti berjalan kaki selama sejam dan jadikan rutin harian.
5- Mencegah Kanser
Kita tahu, bergerak badan ikut melancarkan peristaltik usus, sehingga buang air besar lebih tertib. Jalan kaki juga boleh menurunkan risiko terkena kanser payudara. 
6- Mencegah Osteoporosis
Osteoporosis tidak cukup hanya dengan vitamin D dan kalsium. Tubuh badan juga bergerak dan memerlukan waktu paling kurang 15 minit di bawah sinar matahari pagi dan anda akan terhindar dari osteoporosis. 
7- Mencegah Kencing Manis
Dengan rutin berjalan kaki, ia mampu mencegah berkembangnya diabetes, khususnya pada mereka yang bertubuh gemuk. Anda hanya perlu berjalan kaki rutin untuk terus menjaga kesuburan badan dan terhindar dari diabetes.
8 - Mencegah Depresi
Berjalan kaki dengan cepat boleh mengurangkan depresi dan juga manfaat.
Berjalan kaki ke Masjid akan Mendapat Dua kebaikan.
Orang yang melakukan akan mendapatkan dua kebaikan : 
1 - Ditinggikan darjatnya, 
2 - Akan dihapuskan dosa-dosa.
Dari Abu Hurairoh, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
مَنْ تَطَهَّرَ فِى بَيْتِهِ ثُمَّ مَشَى إِلَى بَيْتٍ مِنْ بُيُوتِ اللَّهِ لِيَقْضِىَ فَرِيضَةً مِنْ فَرَائِضِ اللَّهِ كَانَتْ خَطْوَتَاهُ إِحْدَاهُمَا تَحُطُّ خَطِيئَةً وَالأُخْرَى تَرْفَعُ دَرَجَةً
Barangsiapa bersuci di rumahnya lalu dia berjalan menuju salah satu dari rumah Allah swt (iaitu masjid) untuk menunaikan kewajipan yang telah Allah swt wajibkan, maka salah satu langkah kakinya akan menghapuskan dosa dan langkah kaki lainnya akan meninggikan darjatnya.


(HR. Muslim no. 1553)


Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. thanks sharing... memang berjalan kaki ni dapat buat kita lebih sihat ...

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah. T.kasih kerana berkongsi.

    BalasPadam
  3. thanks atas perkongsian ni mar...kena banyak berjalan sebenarnya kan...

    BalasPadam
  4. berjalan kaki mmg bagus kan, cumanya kadang kita terjauh paking kete pun dh bebel2 kih3 (akak la tu)

    BalasPadam
  5. Senang je kan berjalan. Tapi yang senang tu jugak kadangkala malas nak buat. Mintak2 rajin lepas ni dan istiqamah dalam perbuatan.

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code