Aisyah Humaira

Alif Dan Kucing

8:00 PG

Assalamualaikum

Alif Dan Kucing | Alif suka haiwan bernama kucing ni. Mungkin sebab ia comel. Kalau nampak kucing, dari jauh dia dah geram. Di kampung, sepupu mereka yang bela kucing ni. Papa dia (adik saya) yang buatkan reban.

Aisyah & Alif melawat kucing.

Sudah puas memanggil kucing dari luar reban, dibuka pula selak reban tersebut. Meluru kucing tu keluar.


Rupa-rupanya kucing-kucing ni kehausan dan kelaparan. Makanan dia dalam bekas dalam reban sudah habis. Tuan dia pula balik kampung sebelah mama dia di Jerantut.


Bukan main suka Alif dapat pegang kucing. Kucing tu dah la berat. Berusaha dia suruh kucing minum.




Aktiviti

Origami - Seni Melipat Kertas

8:00 PG

Assalamualaikum

Origami - Seni Melipat Kertas | Origami sering dipraktikkan di sekolah tadika. Bersesuaian dengan umur kanak-kanak, aktiviti ini amat menyeronokkan disamping mengembangkan kreativiti mereka.


Origami (折り紙?, Dari ori bermaksud "melipat", dan Kami yang bermaksud "kertas") adalah seni rakyat tradisional Jepun melipat kertas, yang bermula pada abad ke-17 Masihi dan dipopularkan pada pertengahan 1900-an. 

Origami merupakan satu teknik lipatan samaada dengan menggunakan kain ataupun kertas. Ia merupakan satu hasil kerja tangan yang sangat teliti dan halus pada pandangan.
Origami merupakan satu kesenian melipat kertas yang dipercayai bermula semenjak kertas mula diperkenalkan pada abad pertama oleh di Cina pada 105 A.D. oleh seorang Cina dikasi yang bernama Ts’ai Lun.
Kertas yang diperbuat dari hancuran tumbuhan dan kain buruk membolehkan kertas dihasilkan dengan lebih mudah dan banyak. Contoh-contoh awal origami yang berasal daripada Cina adalah tongkang Cina dan kotak.
Pada abad ke enam, cara pembuatan kertas kemudiannya dibawa ke Sepanyol oleh orang-orang Arab; dan juga ke Jepun (610 A.D.) oleh seorang sami Buddha bernama Dokyo yang juga merupakan doktor peribadi Ratu Shotoku
Semenjak itu Origami menjadi popular di kalangan orang Jepun semenjak turun-temurun sehinggakan ke hari ini terutamanya dengan penghasilan kertas Jepun tempatan yang dipanggil Washi.
============
Saya memang gemar dengan aktiviti ini. Pada saya, aktiviti sebegini mampu menajamkan akal, meningkatkan kreativiti dan menambahkan kesabaran anak.

Set origami ini saya beli di Mr.DIY. Set ini mengandungi kertas berbentuk segiempat tempat (agak banyak) yang berwarna dan bercorak berserta buku panduan.


Pelbagai bentuk boleh kita hasilkan dengan melipat kertas.

Antara yang saya suka lipat, ayam. Saya juga gemar melipat burung jenjang.






Anak-anak

Ubat Gigi Kanak-kanak Jenama Tesco

8:00 PG

Assalamualaikum

Ubat Gigi Kanak-kanak Jenama Tesco | Budak comel Alif ni memang nakal banyak tau. Waktu mandikan dia, suruh gosok gigi, ubat gigi akan dipegangnya tak lepas-lepas. Tau-tau mana ntah dia campak. Memang selalu jadi macam ni.

Bukan tak nak minta, tapi dia ni jenis menangis beria macam kena dera bila tak dapat. Sudah lah pagi-pagi ibu dia ni kalut terkocoh kacah nak buat macam-macam. Nak bersiapkan Cik Aisyah untuk ke sekolah, nak siap pakai cun-cun ke tempat kerja lagi. Dia sibuk pula obses dengan ubat gigi.

Mungkin kerana ubat gigi kanak-kanak ni tidak berangin tanpa pudina malah bau seakan gula-gula. Kadang-kala dibawanya ubat gigi ni ke rumah pengasuh. Lepas tu memang lupa lah nak bawa balik semula.

Dek kerana kerap sangat membeli ubat gigi, untuk jimat sedikit, saya beli ubat gigi kanak-kanak jenama tesco. Buat stok sekali. Andai hilang lagi tidak lah gelabah Cik Aisyah nak gosok gigi pagi-pagi.

Ubat gigi kanak-kanak jenama Tesco ni ada 3 perisa kalau tak silap. Saya beli dua pek, satu pek berwarna biru (bubble gum) dan satu lagi merah jambu (strawberi).


Comel gambar kartun di tiub ni. Lagilah Alif geram, pegang tak lepas-lepas. Pernah sekali dia nyonyot ubat gigi ni macam makan lolipop. Aduhai anak.


Anak-anak

Minat Setiap Anak Berbeza

8:00 PG

Assalamualaikum

Minat Setiap Anak Berbeza | Baru ada dua anak belum 3, 4, 5 lagi. Itu pun dah pening. Sorang nak itu, sorang lagi nak ini. Sekejap baik, bermain bersama-sama. 5 minit kemudian, bergaduh pula.

Alif suka betul dengan Didi & Friends. Pantang nampak tab, mesti suruh buka Didi. Sampaikan saya sorok tab tu. So far, penggunaan tab pada anak-anak masih dalam kawalan.

Betapa kusyuknya dia dapat tengok Didi & Friends, sampai baring-baring. Pernah en.suami cakap, "siapalah yang cipta kartun ni sampai budak asyik nak tengok je.."


Kalau tab saya sorak, Alif suka main bola atau basikal. Memang terserlah kejantanannya. Part paling selalu buat saya hijau, dia suka punggah bekas plastik makanan kat dapur. Apa ntah yang dia rasa tak best kalau tengok benda-benda tu kemas, mesti nak dipunggah dan diselerakkannya.

Anak dara yang sorang pula suka main anak patung. Disikatlah, diikatlah rambut anak patung tu. Dipegang, dibelai-belai. Berangan macam puteri.


Lagi satu minat CIk Aisyah yang memang jelas nampak sekarang, dia suka melukis. Kalau bagi buku tu, penuhlah buku dengan lukisan. Imaginasinya.


Gambar ini Aisyah kata, ibu dalam kapal angkasa.







Anak-anak

Sejauh Mana Kool Fever Membantu Meredakan Demam Anak?

8:00 PG

Assalamualaikum
Sejauh Mana Kool Fever Membantu Meredakan Demam Anak? | Bila bergelar ibubapa, secara tidak langsung banyak perkara akan kita belajar, samada dari pengalaman dan juga nasihat doktor dan pakar kanak-kanak.
Kool Fever adalah antara benda penting yang mesti ada di rumah. Secara amnya, ia bertujuan untuk stanby. Seperti yang kita tahu, kool fever membantu meredakan panas bayi/ kanak-kanak/ orang dewasa ketika demam. Ia merupakan jeli yang bertindak menyerap haba panas dari badan.
Baca dahulu;
Anak pertama dulu jarang gunakan meskipun dia kerap demam.
Sebab?
Dia rela dijelum/ dilap badannya dengan air tanpa menangis.
Anak kedua perlu ada stok meskipun jarang demam.
Sebab?
Tiap kali dijelum/ dilap badannya dia menangis tak mahu.
Penyelesaian saya jika anak ke dua saya demam;
Saya tetap lap badannya bermula dari kaki bawa ke kepala.
Meskipun dia merengek tak mahu dilap, siap mengamuk buang kain lap tersebut, saya tetap lap perlahan-lahan.
Kemudian, baru tampalkan kool fever di tempat yang panas secara berkala.
Cth, dibelakang badan, kemudian di dahi pula. Tidak hanya 1 tempat untuk mengelakkan sawan (seperti yang pernah digempar gempurkan di FB sebelum ini)

Anak-anak

Klon Kinder Joy Elak Poket Rabak

8:00 PG

Assalamualaikum

Klon Kinder Joy Elak Poket Rabak | Kalau korang ada anak kecil, mesti koranga akan mnegalami keseraman bila anak korang tunjuk nak kinder joy. Harga seketol menda alah tu RM5 tau, RM5! Tambah duit sikit, dapat beli nasi ayam.

Tapi, apakan daya. Budak-budak bukan tahu erti jimat cermat. Yang dia tahu, dia nak,,nak,,nak. Bila tak dapat, akan merajuk. Selagi tak dapat apa yang dia nak, berdiri tegak lah dia seperti tiang bendera.

Hari tu ternampak jajan ni. Bentuk ala-ala kinder joy. Beli 2, untuk si kakak dan si adik. RM2.50 seketol. Jimatlah kan.


Rupa dah cantik dah tu. Coklet dalamnya macam ni. Takdelah coklet 2 ketol macam kinder joy tu.


Tapi, Cik Aisyah mahukan coklet kinder joy 2 ketol tu bukan nak coklet ni. Maka berhuhu lah ibu dia makan bebola biskut bersama coklet ini.


Nota Hati : Coklet kinder bueno memang sedap.



Anak-anak

Jalan-jalan di Giant Plentong

8:00 PG

Assalamualaikum

Jalan-jalan di Giant Plentong | Aktiviti hujung minggu bagi keluarga kecil kami hanyalah berjalan-jalan di sekitar Johor Bahru. Giant Plentong ni dekat je dengan rumah tapi agak jarang ke sini.


Benda paling Aisyah suka di sini adalah akuarium ikan di tengah pasaraya tersebut. Biasalah budak-budak. Masa giant ni opening selepas renovation, ikan tak berapa banyak tapi sekarang dah banyak dah. Macam-macam kaler. Yang paling jelas, warna kuning.

Budak comel tengah tidur.


Sebenarnya masuk Giant Plentong sebab nak makan memandangkan sudah masuk waktu makan tengahari. Masuklah KFC sebab anak-anak suka. Saya order lunch treat yang aad 3 ketul ayam bersama nasi ayam. Untuk en.suami pula saya orderkan set jimat box, yang ada mushroom soup.


Tak sangka pula Alif boleh kongker nasi ayam tu sorang-sorang. Dia suap je tanpa henti. Belum termasuk menyuap ayam. Laju sungguh budak kecik ni makan ayam. Seketul tu sekejap je licin.

Ada suku lagi nasi dalam bekas di tangan Alif sewaktu gambar ini diambil. Alif masih mahu menyuap meskipun dia sudah kenyang. Sambil menanti Alif makan, kami sempat bergambar.

Ayah dan Aisyah


Lokasi Giant Plentong : SINI


Alif Ziyad

Bila Anak Mula Menconteng

4:00 PTG

Assalamualaikum


Bila Anak Mula Menconteng | Setiap anak dilahirkan berbeza perwatakan, perangai dan keletah. Bab  menconteng, kedua anak saya adalah sama. Tiba-tiba saya perasan dinding rumah sudah berseni. Kecik bessar kecik besar je tengok budak-budak ni. Sudah la menconteng, buat muka comel lak tu, dengan harapan usaha mereka dihargai.

Sekali dua dinding diconteng mungkin masih boleh bertahan. Kalau dah banyak kali, mau jadi hijau gak. Mak ko hijau.

Apa yang perlu ibubapa lakukan bila anak sudah mula menconteng?

- Sediakan buku tulis.
- Sediakan kertas lukisan.
Jika saiz tidak mencukup, dan kemahuan menconteng membuak-buak,
- Sediakan kertas majung dan tampak di dinding rumah.

Inisiatif saya, berikan anak kertas atau buku untuk dia menulis dan menconteng. Otak sedang berkembang, biarkan bakatnya diasah. Alif ok lagi, tidak menconteng sangat berbanding kakaknya, Cik Aisyah dahulu. Kesan contengannya memaksa kami untuk mengecat seluruh dinding rumah!


Tiba-tiba ada seni di dinding dan si pelaku adalah budak comel ini. Muka tak bersalah. Tapi, masih boleh dikawal sebab dia lebih menconteng di buku berbanding dinding. Harapnya terus begitu.


Aisyah Humaira

Tulisan Cik Aisyah

8:00 PTG

Assalamualaikum
Tulisan Cik Aisyah | Cik Aisyah saya ni memang lain macam sikit. Ibu suruh tulis ikut garisan, dia tulis melintang. 
Ibu : Kakak, ikutlah garisan. Ikut ibu tulis atas tu.

Kakak : Takpe, kakak pandai.


>>> Mari Menulis <<<

Tulisan dia nampak kemas dan cantik tapi tulah hanya dia yang faham apa yang dia tulis.
=========================
Cikgu ada mengadu pada saya yang Aisyah ni agak keras sikit. Dia lebih suka buat apa yang dia suka. Walaupun dia pandai menulis tapi dia kurang mendengar arahan.
Ibu : Kenapa kakak tak dengar cakap cikgu? Cikgu suruh tulis kan?

Aisyah : Saya taknak tulis. Saya bosan la..



Nota Hati : Menguji kesabaran sungguh


Anak-anak

Biskut Koala Keluaran Lotte

3:00 PTG

Assalamualaikum


Biskut Koala Keluaran Lotte | Cik Aisyah beria-ria nak biskut ni. Tengok harga, boleh tahan uiiii. Leh rabak poket kalau hari-hari minta. Bila kakak mahu, si adik pun mahu juga. Nak tak nak, beli juga lah. 1 kotak ni cecah RM5. Emmm..


Sedap rupanya biskut ni. Patutlah Cik Aisyah beria nak sangat. Kalau beli yang timbang tu tak berapa sedap tau. Budak-budak zaman sekarang, tekak dah pelbagai. Tau dah mana sedap, mana tak.

Anak Ke2

Alif & Basikal Baru

8:00 PG

Assalamualaikum


Alif & Basikal Baru | Minat benar Alif dengan benda roda dua ni. Kalau dia dah nampak, memang tak sah kalau dia tak dapat capai. Sebolehnya, dia akan tolak sepenuh tenaga. Tak dapat naik tak mengapa, asalkan dapat tolak.

Jika di rumah, saban hari berebut dengan kakaknya. Dek kerana kesian, saya belikan sebuah basikal untuk dia. Biar dia tunggang sepuasnya.

Mula-mula survey dahulu, kedai basikal yang ada. Mana yang murah, mana yang kondisi bagus, mana yang sesuai dengan si bujang. Kali pertama ke kedai basikal di Masai, biarkan dia naik, dia ok je. Ayahnya dukung dia masuk kereta, pun dia ok je.

Kemudian ke Today Mart pula, survey basikal RM79.90. Basikalnya murah tapi ada kekurangan sedikit. Pilihan pun tak banyak. Maka, kami berpatah balik ke kedai basikal mula-mula pergi tadi. Kali ni, Alif tak mahu turun dah. Melekat.

Memang bercadang beli di sini. RM90. Alhamdulillah, rezeki Alif. Duit hasil berblog. Tengoklah dalam kereta pun nak tunggang juga. Punyalah excited.


Seorang satu sudah memiliki basikal. Tak mahu gaduh-gaduh lagi ye. Main sama-sama, kayuh sama-sama, bertembung sama-sama.


Spiderman comel melekat di basikal barunya. Tak boleh sentuh basikal tu tau. Dia usaha sendiri naik. Dia usaha sendiri nak kayuh. Basikal tak gerak, nangis. Huhu..


>>> Alif & Basikal <<<

Excited dapat naik basikal baru








Anak-anak

Bebas Hutang PTPTN

9:00 PG

Assalamualaikum


Bebas Hutang PTPTN | Sudah bertahun saya merasa perit untuk membayar hutang. Sudah pinjam, wajiblah selesaikan, ye dak? Saya tamat Diploma saya pada tahun 2006 dan jadual bayar balik pinjaman saya bermula pada tahun 2008. Tamat belajar, saya terus bekerja sebagai Maintenance Coordinator di sebuah resort di Skudai, Johor. Tapi, tak lama sebab tak kena dengan jiwa saya.

Menganggur hampir setahun, bukan sebab tak dapat kerja tetapi terpaksa menolak tawaran kerja kerana saya takde transport! Menjadi satu masalah besar bila berkerja di Johor ni, kebanyakan syarikat tidak menyediakan transportation. Semua sdn bhd.

Bila mula bekerja pada tahun 2008, gaji tidak lah besar mana dan bidang pekerjaan juga sudah lari. Terima sahajalah meskipun gaji sekadar cukup-cukup makan. Bayar balik PTPTN sesekali je bayar.
2009, pindah ke kompeni sekarang bekerja dan hingga saat menaip entri ini, masih bekerja di sini, dapatlah bayar sikit-sikit walaupun tak konsisten. Haru!

2011 memohon untuk penukaran Ujrah. Baru ada kan masa tu, cepat-cepat mohon sebab mahukan kos pentadbiran 1%. Ruginya dan betapa teruknya PTPTN mengenakan kos pentadbiran 3% terhadap peminjam yang meminjam untuk tujuan pembelajaran. Ye, pembelajaran ye. Kena faham konsep di situ.

Dan sekarang dah berjaya clearkan hutang dengan PTPTN dan boleh tersenyum lebar. Untuk PTPTN, saya tetap membuka akaun SSPN untuk anak saya. Adalah masuk sikit tiap bulan. Demi anak.


5.3.2017 - Selesai urusan dengan KWSP. Urusan tak sampai 5 minit. Selesai!! Bahagianya rasa bila satu beban hutang telah selesai. Alhamdulillah...moga urusanku dipermudahkanNya.. Amin..

Nanti saya kongsikan cara selesaikan PTPTN dengan KWSP ye.