Jumpa Blogger

Kenangan Legoland

8:00 PG

Assalamualaikum
Kenangan Legoland | Pertama kali kami sampai di Legoland. Macam tak percaya kan? Padahal duduk di JB dan memang orang Johor pun. Kali ini pergi sebab dapat tiket percuma dari Mama Maszul. Terima kasih banyak-banyak mama. Hadiah yang tidak ternilai kerana buat anak-anak gembira sampai ajak lagi ke sana.


15.07.17 - Kami ke Legoland. Maaflah mama terpaksa menunggu kami lama. Kami ni sampai sesat-sesat sebab pintu gerbang Legoland sedang renovation. Hah..kelakar! Sempat berwelfie bersama Mama sebelum berpisah membawa haluan masing-masing.


Masuk-masuk terus bergambar. Cik Aisyah takut dengan maskot ni, tak tahulah kenapa.


Tengok lah mata Cik Aisyah masih lagi memandang maskot tadi, takut maskot tu kejar kot. Akan diupdate lagi nanti untuk kenangan bersama.


Kampungku

Canai Atas Dulang

9:00 PG

Assalamualaikum


Kalau korang ingat, viral di laman sosial tempoh hari mengenai seorang ibu yang menebar roti canai atas dulang. Tidak lah menebar tapi tepung yang telah diuli tersebut ditarik perlahan-lahan di atas dulang yang diterbalikkan. Bontot dulang lah..

Viral tersebut mengimbau kenangan kami adik beradik, emak selalu buat roti canai dengan kaedah tersebut. Rindu dengan momen itu.

Cuti umum tempohari, adik beradik semua pulang ke kampung halaman. Saya pun, tidak mensia-siakan peluang tersebut.



Roti Canai Belakang Dulang


Telah diuli dan direhatkan semalaman.


Sebelum 'ditebar', leper-leperkan dahulu.


Tarik perlahan-lahan hingga ke hujung. Perlahan-lahan untuk mengelakkan tepung koyak.


Hasil selepas ditarik


Pelbagaikan cara lipatan. Nak petak ke, bulat ke. Biasa emak buat petak, lipat-lipat hingga kami panggil "roti lipat-lipat"


Setelah dibakar atas kuali leper. Jom makan bersama kari ayam