Raya

Kenangan 7 Syawal 1438H

8:00 PG

Assalamualaikum
Kenangan 7 Syawal 1438H | Pulang ke JB barulah terhegeh-hegeh nak mengemas rumah. Mau taknya, dekat seminggu ditinggalkan. Bab mendobi jangan ceritalah, dari pagi bawa ke tengahari bari selesai.

Kenangan 6 Syawal 1438H

Malam itu, kami dikejutkan dengan kehadiran keluarga mertua kakak saya. Bayangkanlah dia dan suami telah beraya di Johor, kemudian pulang ke Subang. Kemudian, hari sabtu, 7 Syawal tu boleh pula mereka turun Johor semula untuk beraya ke rumah saudara mara mereka.

Ramai saudara mereka di Johor ni. Dari Muar - Kluang - JB, kemudian singgah bertandang ke rumah kami pada malam itu.

Abaikan rumah kami yang ringkas ni. 

Terima kasih pada mereka yang sudi hadir beraya.

Raya

Kenangan 6 Syawal 1438H

9:00 PG

Assalamualaikum

Kenangan 6 Syawal 1438H | Perancangan awal mahu gerak dari rumah emak abah seawal 10 pagi. Dek kerana masing-masing keletihan mengikuti marhaban malam tadi, tertangguhlah keberangkatan kami. Tambahan pula hari Jumaat, lepaskan en.suami bersolat Jumaat dahulu sebelum gerak ke Kluang, rumah adik ipar saya.
Gambar sebelum gerak dari rumah emak abah


Berkemas segala, selepas en.suami pulang solat Jumaat, kami gerak. Macam biasa babak Cik Aisyah tak mahu balik tu terpaksa kami layani.

Kami tiba di Kluang lebih pukul 4 petang. Kenderaan masih banyak di jalan raya. Perjalanan agak perlahan. Ditambah pula jalan dari Ayer Hitam ke Kluang terpaksa mengharungi banyak trafik light.

Sembang-sembang, makan kuih raya. Selepas menumpang solat Asar, kami gerak pulang ke JB.



Kampungku

Kenangan 4 Syawal 1438H

12:00 PTG

Assalamualaikum

Kenangan 4 Syawal 1438H | Kali ini giliran rumah emak pula diserbu. Semua adik beradik abah datang bertandang kecuali keluarga Mak Andak dan Mak Teh.

Juadah nasi berlauk kami hidangkan memandangkan mereka tiba tengahari. Menu simple nasi putih, ayam goreng, ikan goreng, sayur bendi goreng dan sambal belacan. Ada lauk tambahan bila Mak Lang datang bawa lauk pauk lain. Bertambah la menu. Penuh meja.
Kami hidang makanan di meja luar. Ada yang menjamu selera di luar, ada juga di dalam. Ruang depan biasanya jadi teman kanak-kanak bermain dan tak kurang juga yang mahu beristirehat.


Selepas zohor, kami semua gerak beraya ke Felda Ayer Hitam. 


Pakcik dan makcik semua belum pernah sampai di sini. Maka berbuallah mereka.


Sempat bergambar beramai-ramai untuk kenangan.


Kemudian, singgah pula di Sri Lalang, rumah sepupu sebelah abah. Saya tidak mengenali sangat dan sangat wajar beraya untuk saling mengenali.



Penuh rumah kami serbu. Oleh kerana anak-anak sudah pandai membawa diri, saya ambil kesempatan bergambar.


Bila sudah berkumpul ramai-ramai begini, hidang apa pun habis je. Lagi pula cuaca yang panas, minum air sejuk memang sedap.




Kemudian, kami berpisah di sini. Ada yang singgah Felda Sg Sayong, rumah Mak Lang. Kami sekeluarga pula ke Sri Gading, rumah Pak Chik.

Aiseymen di Sri Gading lupa dah nak bergambar. Kami dihidang rojak buah dan makan malam yang sedap giler, sardin! Anak-anak makan bertambah-tambah. Kuah rojak tu sedap sangat tau.






Raya

Kenangan 3 Syawal 1438H

10:28 PG

Assalamualaikum

Kenangan 3 Syawal 1438H | Celik mata pagi itu, menghirup udara segar di bumi Mersing. Sejuk betul suasana rumah nenek. Anak-anak bukan main liat nak bangun. Seawal pagi kami dihidangkan cerita yang kurang enak, tapi abaikan sahaja.

Kenangan 2 Syawal 1438H

Jam 10 pagi kami gerak pulang ke Maokil. Jalan raya sudah mula banyak kenderaan. Pula dari Mersing ke Maokil, melalui jalan ke Kluang dan Ayer Hitam. Emm...melalui jalan ular dipalu. Aduhai...


Merentasi Kluang. Kemudian terus ke Ayer Hitam. Kami ke rumah nenek sedara di Felda Ayer Hitam. Melawat nenek sedara, nenek Kamariah yang jarang dilawati. Syukur raya kali ini cuti lama, dapat mengingat kembali saudara mara yang jauh di mata.


Cantik kan rumah hijau ni. Terpegun saya. Tapi, itu bukan rumah nenek sedara saya. 

Welfie..

Kami tidak lama di rumah nenek Kamariah. Kami berpisah dengan kakak sulung kami. Dia pulang ke Subang, rumah mertuanya pula.

Kisah seterusnya...tunggu...



Kampungku

Pertunangan Adik Bongsu

9:00 PG

Assalamualaikum


1 Oktober 2016 - Majlis pertunanga adik bongsu kami. Rumah perempuan hanya 30 minit dari rumah emak abah di kampung. Anak-anak je semua duduk jauh-jauh.

Kami yang dari JB balik kampung malam, sampai kampung lebih kurang 10 malam. Kakak dan suaminya lagilah, sampai jam 2 pagi. Majlis pertunangan pula esok pagi. Janji sampai 10 pagi.

Sebelum bertolak, kami buat majlis doa selamat. Jemput jiran tetangga dalam 3, 4 keluarga. Saudara mara pula, hanya keluarga Pak Uda, Pak Chik dan Mak Lang yang dapat datang. Itu pun dah meriah rasanya.

Usai doa selamat, kami hidangkan nasi impit, rendang dan lodeh sebagai santapan. Jam 9.30 pagi, mula beransur. Kami sebagai tuan rumah mengemas dahulu. 10 minit siap. Ok, gerak dengan 8 buah kereta. Makcik pakcik jiran-jiran naik kereta masing-masing sebab balik nanti dengan hala tuju masing-masing.

Stop!!! Smile and snap!

Ok, sambung jalan menuju ke rumah perempuan.

9 dulang dari kami


Sah menjadi tunangan adik bongsu.


Kami tumpang posing di pelamin kakak tunang adik ni. Petang nanti majlis sanding kakaknya pula. Kami berempat memakai baju warna pink, pilihan kakak. Emm,,ikutkan hati, sarung jela apa yang ada. Dia nak sedondon pula. Layan jelah.

Dah puas posing dengan bakal adik ipar, jom makan pula. Balai pun dah ada, makanan pun dah terhidang. Kami antara tetamu yang terawal. Mereka menggunakan khidmat catering. Lebih mudah. Nasi beriani, ayam masak merah, daging black pepper, dalca. Kuih muih seperti kuih berlauk, karipap dan kuih tako. Air ada 4 pilihan, saya minum satu je, air anggur.


Terima kasih semua sudi memeriahkan majlis kami.




Cuti

Kenangan AidilAdha 1437H

9:00 PG

Assalamualaikum


Hari Raya jatuh pada hari isnin. Cuti bersambung, maksudnya Sabtu, Ahad dan Isnin. Kalau cuti macam ni, memang kami akan pulang ke kampung. Bila lagi kan.. Kalau Raya Haji jatuh pada pertengahan minggu, macam hari selasa ke rabu ke, memang tak ke mana lah. Masak je kat rumah, kemudian, ke rumah mertua dia Majidi. Ala, 20 minit je.

10.09.2016 - Seawal 5 pagi dah bangun untuk masak satar. Ada tempahan dari kawan-kawan kampung. Masak untuk sekilo ikan je. Sambil reneh di dapur, sambil tu mengemas, memasak sarapan dan mengemas lagi.

Lepas subuh, ngadap tv, sambil menunggu satar kering sedikit, bersarapanlah nasi lemak sambal tumis sotong. Nyum..nyum..

Jam 10.00 pagi, singgah Majidi sekejap, ambilkan cermin mata abah. Singgah petron, isi minyak, topup TNG, beli air kotak (taksah sebab Aisyah minta), gerak. Jalan jammed. Dari tol kempas dah ada aura jammed. Lepas je tol Skudai, smart tag bunyi titit.. emm terus tempuh jammed.

Hampir jam 3 petang baru kami sampai rumah emak abah di kampung. Laparrr,, dalam kereta makan roti je sekadar mengalas perut.

Lepas asar, emak dan adik pergi ambil ayam tempahan (belakang rumah je), cucu-cucu yang dua orang sibuk lah nak ikut.


Aisyah : Ibu, saya nak ikut nenek tengok 'bunuh' ayam.

Ibu : Apa dia kak?

Aisyah : Saya nak ikut nenek tengok 'bunuh' ayam.

Ibu : Bukan 'bunuh' ayam. Sembelih ayam..

Aisyah : Oooo... Saya nak ikut nenek tengok sembelih ayam. 


4 ekor ayam pencen dan 2 ekor ayam daging. Ayam pencen untuk masak kari. Ayam daging pula diperap, untuk BBQ, malam esok.


Aisyah dan Alif bila ramai orang memang payahlah nak tidur. Seronok. Alif, tahan mata sebab nak main je.

3 orang tukang selerak


14.09.2016 - Jam 3 pagi, Alif bangun minta susu. Selasai Alif minum susu, saya terus berjaga untuk menyiapkan tempahan kawan-kawan. Adalah 6 pek. Selebihnya, untuk emak, kakak dan adik. Buat diorang makan-makan.


Lepas Zohor, mula sibuk menyiapkan juadah hari raya. Emak, nak mengunjung. Tak sempat nak balas ngunjung jiran-jiran lagi. Bila, kami balik ni, emak rajin sikitlah nak masak banyak-banyak sebab ramai assistant.

Sebelah malam, BBQ sikit. Main bako-bako. Ayam dan daging je. Banyak-banyak nanti tak habis pula.


 Rumah emak abah yang serba hijau.


Alif seronok sangat malam tu. Join sekali makan ayam bakar. Seketul dia makan sorang je. Ibu dia lambat suapkan, laju je dia tarik tangan ibu dia.

Budak tak nak tidur.


12.09.2016 - Mandi raya di pagi hari sebelum takbir berkumandang. Alif, tidur lambat tapi pagi-pagi dah bangun. Excited nak pakai baju raya kot.

Gara-gara bangun awal, dia tidur pula ketika sesi bergambar.



OK, gerak ke Kulai, rumah Maklang. Melawat nenek semenatara dia ada..




Nota Hati : Moga setiap pengorbanan yang kita lakukan dibalas kemanisan..



Kampungku

Kenangan 5 Syawal 1437H

9:00 PG

Assalamualaikum
Kami nak balik dah! Setelah sekian lama bercuti raya. Alahai, masa ni, terasa cepatnya masa berlalu. Tau-tau, nak naik kerja dah. Sebak pula.
Masa ni memang tawakal ajelah dalam hati, confirm jalam jammed. Hari ahad kan, semua orang nak balik dah. Mana yang patut naik kerja hari ahad, dapat extend cuti pula kan. Bertambahlah jammed. Argh...stress bila dikenang.
Kakak balik ke Rawang, kami ke JB. Huhuiii...


Dalam 9.45 pagi kami bertolak ke Kluang pula. Singgah dulu rumah adik ipar. Kawasan perumahan dia terletak di kawasan perumahan yang luas amat berdekatan dengan Hospital Enche' Besar Hajjah Khalsom.

Sayalah jadi driver. Kadang-kadang malas suruh en.suami drive jalan dalam sebab dia jenis tak tahu hala tuju. Bukan nak tengok signboard. Tengok signboard pun dia tak tahu nak ke mana. Akekeke.. Hishh.. Kalau dia yang drive, memang saya tak dapat rilek, apatah lagi tidur. Dapat tidur kat highway ajelah..

Penat tau kat rumah kitalah terkontang kanting mengemas segalanya. Dari beg pakaian, mandian anak, mandikan anak, pakaikan baju anak, bakal susu anak (paling penting air panas, air masak, susu dia cukup), check ada baju tertinggal tak kat ampai. Dia tinggal loading barang je. Pastu, patutnya dalam kereta dapat berehat, tapi tak dapat. So, baik saya drive. Saya tak kisah kalau orang belakang nak tidur pun.

Kami selamat sampai dalam 11.40 pagi. Makan kuih raya, minum air, berbual-bual, kemudiam kami dihidang makan tengahari. Alhamdulillah..


Boboi yang tak reti duduk diam sekarang


Usai zohor, berkemas sikit. Dalam jam 2.30 petang, kami bergerak ke JB. Saya juga yang drive. Masuk highway Simpang Renggam. Opssss,, jammed melekat! Nangis dalam hati.

Dalam jammed camtu, boleh pula Alif berak. Arghhh...bertambah stress sebab dia mula rasa tak selesa. Tekan minyak 30km, 40km. Gigil lutut tekan clutch. Ermm..menguap pun ntah dah berapa juta kali, aku pun tak tau dah. Nak keluar tol Sedenak dah 2 jam oii..

Lega bila Alif dapat dimandikan di toilet awam tol Sedenak. Dan kami pun meneruskan perjalanan pulang ke JB melalui jalan dalam! Kali ni en.suami yang drive. Saya nak tido!




Kampungku

Kenangan 4 Syawal 1437H

9:00 PG

Assalamualaikum


Dari raya ke-3 en.suami dah tak sihat badan. Rasa nak demam. Tau jelah, orang lelaki ni kalau demam, tak leh bangun langsung! Kih..kih..

Sepatutnya, kami dah pulang ke JB hari sabtu, nak beraya sini pula lah. Tapi, oleh kerana en.suami tak sihat, saya suruh dia rehat je dulu kat kampung. Lagipun hari selasa baru naik kerja.

Pagi tu, dia dah tak boleh tahan, kami ke klinik di bandar Labis. En.suami orang pertama mendaftar pada hari itu dan selepas 10 minit, klinik mula penuh. Dalam 15-20minit, selesai, isi perut sekejap. Balik rumah mak semula.

Maka, berehatlah en.suami di rumah seharian. Saya pula, tak dapatlah beraya. Kak Aisyah yang memang berkepit je dengan neneknya, memang membontot jelah ke mana neneknya beraya.



Mereka ke Tampok Rengit, rumah saudara belah abah di sana. Ramai nenek-nenek sedara, makcik-makcik sedara dah meninggal, takberapa kenal dah anak-anak, cucu-cucu diorang.

Bila en.suami sudah kebah, kami ke Labis lagi, mencari lauk. Maklumlah, hari raya kebanyakan kedai kat kampung tutup. Singgah di pasaraya apa ntah lupa namanya, dapatlah beli ikan bawal hitam. Ok lah, buat lauk makan malam.




Kampungku

Kenangan 3 Syawal 1437H

9:00 PG

Assalamualaikum


3 Syawal jatuh pada hari jumaat jadi perancangan untuk beraya tu agak kendur sedikit. Kami beraya ke rumah Mak Anjang je di Felda Redong. Maklumlah sebiji rumah duduk 2 jam. Hehe..

Jalan jammed gile babeng sepanjang perjalanan. Nak nak jalan dari Segamat - Labis. Kereta berderet mengalahkan gerabak keretapi.

Bila balik kampung, terasa macam anak satu pula. Mana taknya, Kak Aisyah tak nak dah naik kereta ibu. Berkepit je dengan nenek dia. Tak pun dengan Cik Umie dia. Kak Aisyah nak naik kereta atok atau kereta Cik Umie je.

Selpie laki bini


Selpie bersama Boboi


Bergambo sikit


Sebelah malam pula, kami ke kampung kawasan Kepong. Lupa ei nama kampung tu. Beraya sambil saling kenal mengenal.


Sekadar merisik. Majlis bertunang, in sha Allah tak lama lagi.


Bakal menantu mak, in sha Allah. Pejam celik pejam celik, adik bongsu dah 26 tahun. Memang boleh sangat dah tu.

Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Perancangan yang dibincangkan akan dilaksanakan dengan izinNya. Moga dipermudahkan segala urusan nanti.






Kampungku

Kenangan 2 Syawal 1437H

9:00 PG

Assalamualaikum


Di pagi 2 Syawal, kami sudah mengemas untuk pulang ke kampung halaman. Ke rumah emak abah di Segamat.

Kenangan 1 Syawal 1437H

Lebih kurang 10.00 pagi, bergerak meninggalkan rumah nenek. Baru 10 meter bergerak, berselisih pula dengan Uchu sekeluarga yang baru sampai. Mereka dari Jasin, Melaka.

Salam menyalam, borak 10 minit gitu, kami pun berangkat. Destinasi ke Kulai, rumah Mak Lang, adik abah. Melawat nenek belah abah pula. Nenek yang ini sudah agak uzur, tidak boleh bangun dah. Hanya terbaring.


Ustazah rock ~ Budak-budak bila dah terjumpa mainan..


Gerak balik dari Kulai ke Segamat, ternampak pula tugu yang dah siap ni.


Di musim perayaan lebih lagi hari raya, sana sini jalan jammed. Perjalanan yang tak sampai 2 jam kebiasaannya sudah cecah berjam-jam.


 Alhamdulillah, selamat sampai..


Sampai sahaja rumah emak, sesi mengemas rumah emak pula. Isi kuih raya ke dalam balang, basuh gelas dan menyediakan juadah makan malam seadanya.

Malam tu, adik beradik sebelah abah datang singgah.

Masing-masing berbual di beranda. Ditemani angin malam.



Nota Kaki : Malam tu ada kejadian eksiden melibatkan Pak Chik saya dengan sebuah motor. Tidak teruk sangat sebab motor tu yang langgar kereta Pak Chik saya tu.



Kampungku

Kenangan 1 Syawal 1437H

9:00 PG

Assalamualaikum


1 Syawal yang mulia, kami sambut di rumah nenek di Kg Tenglu Mersing. Di pagi hari, saya lah orang paling sibuk gosok baju. Dari baju en.suami, anak, saya, adik, abah, emak, saya gosokkan.

Tiada sesi bersalaman berlinang air mata, kami hanya mengadakan bacaan doa selamat dan talkin.



  Bacaan dari Pak Long saya, imam di Taman Wawasan.

En.suami bersama Alif, adik dan abah saya.



Gambar buat kenangan di pagi raya.


Kami anak beranak


 Usai bergambar, kami makan beramai-ramai di beranda rumah nenek. Kemudian, menanti tetamu yang datang. Biasanya tetamu terdiri dari sanak saudara terdekat.

Nenek-nenek sedara dan sepupu sepapat emak. Saya pun tak kenal sangat mereka ni. Tak kenal takpe, maniskan muka dah cukup.

Tetamu datang sampai ke petang. Malam, takde tetamu yang datang. Kami berehat sahaja di rumah.


Esok, ada perjalanan jauh pula..






Majlis Kenduri

Majlis Di Tenggaroh

9:00 PG

Assalamualaikum


4 Jun 2016 - Menghadiri majlis anak makcik saya (kakak emak). Majlis sempena menyambut menantu dan aqiqah cucunya.

Majlis khatam Al-Quran


Kami sampai, salam menyalam, dan terus makan. Sedapnya lauk pengantin. Daging masak black pepper.


Anak & menantu tuan rumah.


Kami sekeluarga. Adik no.3 tak dapat datang sebab dia duduk jauh. Kakak & abang ipar tu jangan cakap lah, cuti sekolah katakan.


Sebelum pengantin sampai, kita bergambar dulu. Perut pun dah kenyang. Sambil-sambil tu kenyah-kunyah la juga kerepek yang ada.

Bersama atok


Bersama pengantin baru. ~ Jangan cakap saya gemuk, merajuk kang.


 Dan


Kami yang sweet,,ngeh ngeh