Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Susu Formula Murah @ Mahal? - I don't Mind

Si comel yang sembelit semestinya amat-amat dititikberatkan. Sahabat handai, keluarga, malah saudara mara bertanya akan kesihatan si comel. Terima kasih kerana sudi bertanya. Harapku si comel akan serasi dengan susu formula sekarang ni. Amin..

Tika ini, aku teringat perbualan dengan seorang wanita berpangkat kakak. Intipati perbualan sudah pasti berkisar susu formula si comel. Bukan mudah untuk kita mengetahui keserasian susu formula bagi seorang bayi. Bak kata seorang sahabat, rumah umpama muzium susu.

      Dia : Baby sembelit lagi tak? Dah ok?

      Aku : Alhamdulillah. Nampak dah OK sekarang ni.

      Dia : Minum susu apa sekarang?

      Aku : Mamex gold.

      Dia : Oooo..anak akak pun minum susu tu dulu. Sebab sembelit gak memula. Tapi lepas tu tukar
               minum lactogen pulak sebab sama je kan susu mamex dengan lactogen..

      Aku : yeke sama kak? tapi nape harga tak sama? Mamex lagi mahal. 400gm tu RM40 tapi beli
               kat kedai sensei dapat la Rm37.(aku sedikit bingung).

      Dia : eh ye? Ala susu murah ke mahal ke sama je sebab susu murah pun ada DHA, SA, AA..

Apa la motif dia ni. Masalah aku sekarang ni, mencari keserasian susu formula untuk si comel. Mamex gold ternyata serasi dengan si comel, of course la aku memilihnya. Tak berani nak tukar yang lain dah. Ikut kemampuan masing-masing. Aku tidak mengeluh untuk memperuntukkan susu formula terbaik untuk si comelku. Sampai 6 bulan la sebelum si comel pandai menelan makanan.

vs
Nota kaki : pilihan di tangan masing-masing.

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. klu sembelit mgkn Mar bole cuba cairkan sedikit susu masa dibancuh. Caranye...klu ikut sukatan kene 3 scoop susu utk 3 auns air kn? Mar jdkan air tu 4 auns atau lbh sket dr 3 auns...tu yg ibu Lin ajo la..alhamdulillah menjadi.

    BalasPadam
  2. masa cik aisyah minum anmum,mar dah cairkan sampai dia cam taknk minum dah..meleleh je susu tu kat mulut dia..smpai sehari entah berapa kali tukar baju..
    s26 pon sama..
    tengok dia selera dengan mamex tu y stick tu..
    klu x..susu apa2 pon boleh..
    rabak2..kih2

    BalasPadam
  3. Awak, anak saya tak berak hari-hari. Selalu die akan berak 4 hari sekali atau 5 hari sekali. Tapi najis ok, kale ok, bentuk pon ok dan dia takde masalah mcm sembelit. Tapi saya tetap risau. Sebab doctor kata tu tak normal once baby dah mixed fm & bm. They should poopoo hari-hari. But, last week,saya pergi pharmacy, then pharmacist tu kata, its still normal although dah mixed milk. Start duduk ngn baby sitter masa die 2 month, saya bagi susu dumex mamex, then saya tukar sebab saya tgk die tak berak hari-hari. Then saya tukar pakai S26 gold, pon sama, masih tak berak hari-hari. And start yesterday, saya dah tukar Similac Totalcomfort. Awak ada apa2 pendapat tak tentang baby saya tak berak hari2?

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code