Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Anak Ibu Sembelit!!!

Assalamualaikum

Anak Ibu Sembelit!!! | Sedih kan bila tengok si comel kita meneran. Yela bayi secomel tu meneran, sebak rasa hati. Belum lagi tengok dia menangis bila meneran.

Sebenarnya apa punca bayi sembeli? Adakah pemilihan susu formula yang salah?
Penerangan doktor yang saya jumpa,

Mula-mula bayi tak berak mungkin untuk mencari keserasian susu formula tu. Tapi kalau dah 2 @ 3 minggu bayi masih berak sembelit, kurangkan kuantiti susu formula. Bancuh cair-cair. Tapi kalau dah cair pun masih sembelit, tukar lah susu.

Saya akui bukan mudah untuk mengetahui susu formula tersebut serasi dengan bayi atau tidak. Setelah membuat sedikit kajian dan pengalaman ibu-ibu di forum, barulah saya berani mencari susu formula baru. Inilah antara susu-susu formula yang pernah anak saya minum.



S26 - Dari saya keluar wad, susu inilah yang diminum oleh anak saya sebab susu badan yang sedikit. Orang kata belum urut lagi. Anak minum selera je. Macamana saya nak tahu anak saya sembelit? Saya tahu pun bila jururawat datang ke rumah pada hari ke-6. Bila misi tu buka diapers baby, najis berketul, bulat-bulat. Misi menasihatkan saya agar kurangkan scoop susu formula. Bancuh cair je. Saya ikut nasihatnya tapi anak tetap sembelit hingga tidak membuang beberapa hari.


S26 Gold - Rupa-rupanya kami salah beli susu. Terbeli pula susu rumusan bayi S26 Gold sebab masa tu tak ingat pek susu lama. Mudah je saya buat kesimpulan, ingatkan semua jenis susu ni sama je, padahal tak sama. Betapa ceteknya ilmu saya ketika itu. Anak saya tetap minum susu macam biasa tapi dia tetap tak boleh membuang seperti biasa. Paling sedih muka baby merah-merah bila meneran. 


Novalac IT - Susu ini menjadi pilihan apabila disyorkan oleh pekerja di sebuah farmasi. Rumusan khas untuk bayi yang sembelit. Macamana anak saya lepas minum susu ni? Anak membuang hari-hari tetapi kuantiti pembuangannya amat-amat lah banyak sehingga saya tertanya-tanya adakah bayi saya dapat menyerap segala khasiat yang terkandung dalam susu tersebut? Tapi bagus sebenarnya kalau minum susu pastu membuang, minum susu, dia membuang dan najisnya juga normal. Anak saya minum susu ini selama sebulan lebih. Oleh kerana susu ini adalah rumusan khas, saya bercadang menukar susu formula bayi yang lain pula.


Anmum Infacare – Disarankan oleh seorang pekerja di sebuah farmasi. Katanya susu formula ini menyerupai susu ibu. Kebanyakan rakan-rakan saya juga menyarankan susu ini. Harga pun mampu milik. Tidak terlalu mahal dan tidak terlalu murah. Tiga hari sebelum saya bekerja semula, saya mencuba susu ini untuk melihat perkembangan dan perubahan si comel. Hasilnya anak tidak membuang hari-hari. Dua hari sekali baru dia membuang. Itu tidak mengapa tetapi yang merungsingkan hati, dia seolah meneran dengan kesakitan apabila membuang. Kerana tiap kali dia membuang, dia akan menangis. Walaupun sudah dicairkan dan diberi air masak, dia masih kesakitan apabila meneran. Malah, anak seakan tidak mahu minum susu ni kerana air susu ini meleleh keluar dari mulutnya, hingga basah-basah baju.



Mamex Gold – Hasil pembacaan di forum, saya mengambil langkah untuk memberi anak susu ini. Harga boleh tahan. Masuk hari ini baru 4 hari si comel minum susu ini. Kali pertama minum, malam tu anak membuang sisa toksiknya. Alhamdulillah. Itu pun langkah berjaga-jaga harus diambil iaitu sekali minum saya buat ikut arahan yang diberi pada tin susu. Kali ke-2 dia menyusu, saya kurangkan sedikit kuantiti susu formula untuk mengelakkan dia sembelit. Alhamdulillah, dalam masa 4 hari ini si comel tidak meneran.



Info terkini : Anak saya terus minum Mamex Gold sebab serasi, takde masalah sembelit dah. Dia minum hingga umur 2 tahun.




Catat Ulasan

21 Ulasan

  1. wah..dlm masa kurang 3 bln mcm2 jenis susu cik aisyah minum yek...ciannye klu tgk baby meneran2 sampai muke merah...
    klu baby sembelit selalu nye lin beli pam bontot he he he..air sabun yg cucuk kt bontot baby tu..nnt berak la dia..xpun potong sedikit sabun mandi n cucuh kt lobang bontot tu mgkn akan berhasil... tp apa2 pun ikut nasihat doctor la...

    BalasPadam
  2. baby saya minum isomil jadi meneran mcm tu... merah padam muka siap bunyi2 meneran lg... kasihan sgt.... pastu tukar susu nursoy... ok sikit tapi byk pula dia ekk ekk... lepas tu tukar s26 sehingga kini alhamdulillah ok sgt... syukurr,,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. baru 2 mggu lepas tukar snow..nak economic la..sekali sembelit teruk betul..sampai kena bwk g klinik..meneran smpi nangis2..saya pon turut nangis sama..cian2..

      Padam
  3. ank sy menyusu bdn pn tetap gk mcm kakak dia...meneran smpai trtido......

    BalasPadam
    Balasan
    1. susu badan memang xde tandingannya..jgn risau lah..best kan dapat nyusukan baby..

      Padam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. Sekarang anak saya minum Susu S26 Promil Gold Langkah 2. Baru masuk hari kedua. Harap-harap serasi dan bertambah berat badannnya.

    Jom Join : #1 Contest My Story, My Life - Mudahnya Mengemas Rumah!

    BalasPadam
  6. takut nak tukar susu dah ni..stick wif mamil..

    BalasPadam
  7. anak saya pernah jugak sembelit & skrg pun kadang2 sembelit nak2 lagi kalau travel jauh sebab dia jenis pelik. berak hanya kat rumah tapi sejak minum fearnleaf memang kurang sembelit.. kalau ada pun takde la terus sgt.. tu pn sbb dia tahan berak kalau kat luar. susu pun murah, anak pun suka so.. ok la blh continue

    BalasPadam
  8. Anak sembelit memang kesian , anak saya pun pernah terjadi . kesian sangat. tapi sekarang Alhamdulillah dah ok dah , tak bagi ubat-ubat pun .. tapi saya amalkan semulajadi jom baca selanjutnya di http://butiksihatcomel.blogspot.com/2015/07/8-sebab-meal-shake-penting-untuk-anak.html

    BalasPadam
  9. Anak sembelit memang kesian , anak saya pun pernah terjadi . kesian sangat. tapi sekarang Alhamdulillah dah ok dah , tak bagi ubat-ubat pun .. tapi saya amalkan semulajadi jom baca selanjutnya di http://butiksihatcomel.blogspot.com/2015/07/8-sebab-meal-shake-penting-untuk-anak.html

    BalasPadam
  10. Alhamdulillah..semoga susu tu terus serasi dengan baby awak ye..bnyk jenis2 susu rupanya..hihi

    BalasPadam
  11. Lps brsalin mmg ssu xbyk...kne by bby byk hisap utk produce ssu.klw byk mnum ssu botol..thts mean xde prmintaan..xde prmintaan xde pngluarn.ksian kat bby baru lahir kne tkr byk jnis ssu 4mula...prut & usus bby msih blm boleh proses...mayb dsbbkn tu bby sembelit

    BalasPadam
  12. Kalau anak eczema susu formula ap yang sesuai untuk diberi minum? Susu badan dah xde.. Bole bg cadangan x?

    BalasPadam
  13. Ank sy skg 2 bln pn hadapi mslh sembelit..tiap 3 hr br buang..muka merah2 kalo meneran..kita pn rs nk nangis sb kita kalo sembelit pn stress..da try nan,anmum ng s26..lps ni mgkn blh try mamil..hrp xsembelit dh..tq sb share info..

    BalasPadam
  14. Saranan ..klu baby sembelit .try susu frisolac AR..

    BalasPadam
  15. Anak sy pun sembelit jga , dr baby minum susu badan je first bagi susu formula bagi enfagrow a+ still sembelit ,hari2 buang ,paling lama TK buang 3 hari la , tp wlaupun dh hari2 membuang still susah nak Teran lpstu tukar enfagrow a+ yg gentlease smpi skrg pun masih sembelit , sy takut nk try susu yg lain2 takut Alahan takut TK serasi ,

    BalasPadam
  16. Mintak maaf saya nak bertanya..Anak saya umur 8bulan.dia ada masalah membuang semejak umur Masuk 7bulan lebih..saya sudah tukar susu,saya Cuba tukar kepada susu saya..sebelom ni dutch bby tibe2 dia jadi sembelit..tp Masih lagi meneran masa membuang,.Dan kuabtiti nye sedikit2 aja..najis dia Tak ketul2 tp berwarna hijau gelap Dan melekat2 mcm tu..doc nasihat kan suruh bnyk kan air masak dan Buah..saya da Cuba tp Masih lagi jadi..saya sangt2 risau

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code