Makan-makan

Rojak Asma

8:00 PG

Assalamualaikum
Rojak Asma | Sesekali pekena rojak asma memang sedap. Ini antara favourite saya juga. Sambil bersantai menonton televisyen, makanan mesti ada.
Ini saya tapau di Tesco Seri Alam je. Balik dari beli barang sikir, tapaulah rojak asma ni. Tak menahan tengok. Hadaplah laki bini sementara anak-anak tidur. Anak-anak biasa suka sosej, fish kek, so asingkan dulu siap-siap.

Rojak Asma

Bahan-bahannya : 

3 keping tahu, digoreng dan dipotong
2 biji timun 
1 biji sengkuang 
3 biji telur rebus, kupas kulit dan digoreng
4 biji kentang rebus
5 biji jemput-jemput tauge dan bawang
2 ekor sotong kembang, masak sambal
2 keping tempe dicelup, tepung dan goreng
2 keping fish cake, digoreng
300 gram paru, direbus empuk, potong nipis dan goreng
Lada hijau

Bahan kuahnya :
600 gram keledek, direbus empuk dan dikisar
50 gram udang kering
50 gram bijan, disangai
300 gram kacang tanah, digoreng dan dikisar
5 ulas bawang putih
10 ulas bawang merah
10 tangkai cili kering, dikisar halus
Air asam jawa, gula dan garam secukup rasa
Minyak untuk emnumis

Cara Membuatnya :
1. Potong bahan rojak dan susun dalam pinggan hidang yang besar.
2. Kisar cili kering bersama udang kering, bawang putih dan bawang merah
3. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan keledek, kacang tanah, air asam jawa, garam dan gula. Tambah air secukupnya.
4. Rasakan masam, masin dan manis. Tabuarkan bijan , kacau rata dan tutup api.
5. Hidangkan bersama bahan rojak.
Simpan resepi siap-siap untuk rujukan akan datang.

Alif Ziyad

Driver Cilik

8:00 PTG

Assalamualaikum


Driver Cilik | Dia memang pantang dapat stereng. Minat betul dia memulas-mulas stereng seolah-olah memandu. Belum tiba-tiba dia tekan hon kemudian tepuk tangan. Bingit! Biasanya buka tutup lampu kereta, on wiper kereta. Alahaiii..

Dasar anak lelaki kan, lasak. Ada je idea nakalnya. Penghibur hati kami, meskipun maknya jadi hijau juga.











Makanan

Jus Mangga PRAN

10:15 PG

Assalamualaikum

Jus Mangga PRAN | Selalunya tengok je lambakan jus ni di Mydin. Ntah macamana hari tu tiba-tiba rasa nak cuba. 3 botol 1 liter ni RM10.59 tak silap saya. Sudah lah cuaca panas kat luar tu, tergoda pula dengan jus mangga ni.

Keluar dari Mydin, teman en.suami ke kedai electrical hardware. En.suami beli lampu kalimantang untuk dipasang di rumah flat kami tu. Alhamdulilah, rumah flat kami sudah ada penyewa cuma belum masuk lagi. In sha Allah setelah selesai kerja wiring dan pasang tikar getah, penyewa akan masuk.

Berbalik kisah jus mangga ni, sementara en.suami membeli barang keperluan, kami anak beranak menunggu dia di dalam kereta. Cubalah merasa jus mangga Pran ni. Makoih sedapppppp!! 

Rasa dia manis-manis buah dan pekat. Memang terasa rasa mangganya. Agak tak sesuai untuk anak-anak kecil seusia Alif, tapi apa kan daya, bila dia dah nampak memang takleh buat apa.

Antara khasiat buat mangga;
- Mengatasi diabetes.
- Sebagai anti-oksidan
- Mengatasi penyakit jantung
- Mencegah penyakit kanser.
- Membuat tulang lebih sihat.
- Melancarkan sistem pencernaan.
- Sebagai ubat anemia.
- Mengawal kadar kolestrol.
- Menjadikan mata lebih sihat.
- Mencegah asma.
- Mengatasi jerawat.
- Melembapkan rambut.
- Meningkatkan daya tahan tubuh.


Alif : Nak air..nak air..nak air.. (pelat-pelat kelat)

Aisyah : Ibu, kakak nak jugak

Bila dah rasa, masing-masing tak berhenti minta. Maka berhuhu lah si emak.



Makanan

Ayam Goreng McD

8:00 PG

Assalamualaikum


Ayam Goreng McD | Viral koooooooooo. Korang dah makan belum ayam goreng ni? Last saya makan, dalam 3 bulan lepas kot. Setelah diviralkan, beratur panjanglah kat kaunter mcD semata-mata nak beli ayam goreng ni.

Sebelum ni, selalu je set ayam goreng mcD by drive thru'. Tapi, bila dah ada anak ni, kurang sikit beli sebab anak-anak kecil mana boleh makan pedas sangat. Ayam goreng mcD ni boleh tahan tahap kepedasannya. Tu yang biasa beli KFC je untuk anak-anak.

Oleh kerana ntah berapa juta kali tengok iklan Abam Bocey & the gang ratah ayam goreng mcD, luntur jugalah iman saya. Nak ayam goreng.. Nak ayam goreng..

Maka, berdrive thru lah kami ke mekdi terdekat. Keciwa sebab ayam goreng habis. Ok, takpe. Penangan viral kan. Benda dah berkurun pun jadi fofuler sekelip mata.

Padahal, menu ni kegemaran kami masa zaman bercinta 6 tahun lepas. Zaman bercinta makan kat mekdi Pandan, sebelah Smart, dekat dengan carrefour (dulu carrefour, sekarang Aeon Big).

Hari ahad lepas, en.suami beria singgah mcD. Dapatlah kami ayam goreng mcD sebanyak 5 ketul. En.suami 2 ketul, saya 3 ketul. Eh??



Mr.DIY

Micro USB Cable

8:00 PG

Assalamualaikum


Micro USB Cable | Punyalah setia kennn. Getah mula merekah, saya solatape saja. Guna selagi boleh katanya. Sudah masuk 2 bulan juga keadaan nazak dia tu.

Sabtu lalu, berbelanja di Tesco, singgah sekali di Mr. DIY. Kalau masuk situ macam-macam nak beli. Saya beli kabel murah ni khas untuk jenama Samsung katanya. RM4.50 je, untuk 1.5 meter. Oleh kerana lokasi barang diletakkan di belakang kaunter cashier, saya tak dapat memilih ikut suka hati. Budak cashier tu bagi warna biru, bayar jelah.


Ok, yang lama buang, guna yang baru. Kan cantik tu. 





Anak-anak

Biskut Koala Keluaran Lotte

3:00 PTG

Assalamualaikum


Biskut Koala Keluaran Lotte | Cik Aisyah beria-ria nak biskut ni. Tengok harga, boleh tahan uiiii. Leh rabak poket kalau hari-hari minta. Bila kakak mahu, si adik pun mahu juga. Nak tak nak, beli juga lah. 1 kotak ni cecah RM5. Emmm..


Sedap rupanya biskut ni. Patutlah Cik Aisyah beria nak sangat. Kalau beli yang timbang tu tak berapa sedap tau. Budak-budak zaman sekarang, tekak dah pelbagai. Tau dah mana sedap, mana tak.

Our Life

Cara Selesaikan Pinjaman PTPTN Melalui KWSP

8:00 PG

Assalamualaikum

Cara Selesaikan Pinjaman PTPTN Melalui KWSP | Kalau sebut PTPTN, banyak betul kisah yang saya nak coretkan sebenarnya. Tapi tak perlulah saya cerita secara details di sini. 

2017, syarat untuk buat apa-apa pinjaman dengan bank semakin ketat. Peminjam yang ada membuat pinjaman belajar iaitu PTPTN, sila take noteJika peminjam tidak membayar langsung pinjaman, tidak membayar pinjaman secara konsisten mengikut jadual pembayaran, pinjaman ada tunggakan, emm,,, berhati-hatilah sebab korang tidak akan berjaya membuat apa-apa juga pinjaman yang melibatkan bank.
Macam kes saya, loan rumah ke-2 saya tak lulus gara-gara tunggakan PTPTN saya. Ha amik kauu. Tulah bayar tak cantik. Akaun bayar balik PTPTN saya bermula tahun 2008. Kemudian, saya tukar ke sistem Ujrah pada tahun 2011 di mana kos pentadbiran dikurangkan dari 3% ke 1%. Memang berbaloi, sebab ada nampak pengurangan jumlah pinjaman di situ.
Untuk itu, perlulah saya selesaikan tunggakan atau bayar habis terus pinjaman saya itu. Pilihan saya, bayar habis pinjaman PTPTN sebanyak 12K lagi tu menggunakan KWSP akaun 2.
❤❤❤❤❤
Untuk Selesaikan Baki Pinjaman PTPTN;
PERTAMA
Untuk proses pengeluran KWSP ini, korang WAJIB ada I-akaun KWSP. Kalau korang takde I-Akaun, sila buat terlebih dahulu ye. Mudah je untuk buat I-Akaun KWSP, korang hanya perlu pergi ke kiosk KWSP,masukkan kad pengenalan, thumbprint seperi biasa dan pilih dapatkan nombor pin I-Akaun. 
Kemudian, daftar di laman web KWSP segera.
KEDUA
Ke pejabat PTPTN terdekat.
26.02.2017 - Saya ke Pejabat PTPTN terdekat. Nyatakan tujuan saya dan dapatkan nombor giliran di mesin nombor. Bila nombor naik, segera ke kaunter tersebut. Macam saya, tujuan saya adalah untuk menyelesaikan semua pinjaman yang ada melalui KWSP akaun 2.
Pegawai akan tanya, ada I-Akaun KWSP?
Ya
Pegawai akan minta tuliskan username dan password I-Akaun untuk dia login.
Pegawai akan semak bagi akaun 2 samada jumlah mencukup atau tidak. Jika cukup,pegawai akan bertanya samaada mahu bayar keseluruhan pinjaman atau tunggakan sahaja.
Jika akaun 2 korang tidak mencukupi, korang boleh berbincang dengan pegawai tersebut.
Proses sekejap sahaja, dalam 15 minit tu selesai. Semuanya menggunakan sistem online.
27.02.2017 - Saya sudah menerima mesej pesanan ringkas dari KWSP.

KETIGA
Setelah menerima SMS, boleh la ke pejabat KWSP pula. Bawa sekali kad pengenalan serta sijil atau transkrip original, copy IC dan copy sijil atau transkrip.

05.03.2017 - Ke pejabat KWSP la kiteeee. Saya ada kongsikan di entri sebelum ini.

 >>> Bebas Hutang PTPTN <<<



Cepat betul prosesnya kan. 06.03.2017, permohonan saya sudah diluluskan, cuma surat sampai lambat lah. Suka sangat dalam hati bila hutang yang amat digeruni abad ini selesai. Alhamdulillah.. 

❤❤❤❤❤

Untuk makluman semua, jika korang dapat bayar balik semua jumlah pinjaman sebelum 31 Disember 2017, korang akan dapat diskaun 15%. Kalau korang nak bayar separuh pun boleh, dapat diskaun 10%.



28.03.2017 - Saya semak sekali lagi akaun saya. Dah clear habis, sebelum ni ada kos pentadbiran lagi tau, RM 13 ringgit macam tu lah, tapi saya dah bayar. Saya lebih suka bayar melalui FPX sebab bila refresh, saya boleh semak terus penolakan yang dia buat.

Tahniah buat diri sendiri sebab telah menyelesaikan PTPTN meskipun hati berbolak balik, sampai nangis tepi buju katil sebab akaun 2 tinggal 2K je. Untuk lebihan bayaran selepas diskaun 15%, PTPTN akan pulangkan semula ke akaun 2 KWSP saya dalam tempoh 1- 2 bulan.

Semuanya di hujung jari sekarang. Semakan boleh dibuat di www.ptptn.gov.my atau;

.







Anak Ke2

Alif & Basikal Baru

8:00 PG

Assalamualaikum


Alif & Basikal Baru | Minat benar Alif dengan benda roda dua ni. Kalau dia dah nampak, memang tak sah kalau dia tak dapat capai. Sebolehnya, dia akan tolak sepenuh tenaga. Tak dapat naik tak mengapa, asalkan dapat tolak.

Jika di rumah, saban hari berebut dengan kakaknya. Dek kerana kesian, saya belikan sebuah basikal untuk dia. Biar dia tunggang sepuasnya.

Mula-mula survey dahulu, kedai basikal yang ada. Mana yang murah, mana yang kondisi bagus, mana yang sesuai dengan si bujang. Kali pertama ke kedai basikal di Masai, biarkan dia naik, dia ok je. Ayahnya dukung dia masuk kereta, pun dia ok je.

Kemudian ke Today Mart pula, survey basikal RM79.90. Basikalnya murah tapi ada kekurangan sedikit. Pilihan pun tak banyak. Maka, kami berpatah balik ke kedai basikal mula-mula pergi tadi. Kali ni, Alif tak mahu turun dah. Melekat.

Memang bercadang beli di sini. RM90. Alhamdulillah, rezeki Alif. Duit hasil berblog. Tengoklah dalam kereta pun nak tunggang juga. Punyalah excited.


Seorang satu sudah memiliki basikal. Tak mahu gaduh-gaduh lagi ye. Main sama-sama, kayuh sama-sama, bertembung sama-sama.


Spiderman comel melekat di basikal barunya. Tak boleh sentuh basikal tu tau. Dia usaha sendiri naik. Dia usaha sendiri nak kayuh. Basikal tak gerak, nangis. Huhu..


>>> Alif & Basikal <<<

Excited dapat naik basikal baru








Aisyah Humaira

Asah Bakat Melukis Anak

8:00 PG

Assalamualaikum


Asah Bakat Melukis Anak | Apabila anak sudah mula bersekolah tadika, dia akan mula serap suasana pembelajaran di sekolah. Ada cikgu, ada kawan, ada meja, ada kerusi. Kita sebagai ibu bapa sebolehnya akan menyediakan satu sudut pembelajaran seakan suasan sekolah. Sikit pun jadilah.

Cik Aisyah lebih minat melukis dari menulis. Bila suruh tulis nama di buku kotak, berjayalah tulis nama sebaris dua, selebihnya melukis.

Baru 5 tahun kan. Tak kan nak halang. Buku penuh dengan lukisan.


Penuh helaian dengan gambar bunga.




Ini adalah 3 ekor doraemon.


Ini pula lukisan keluarga kecil kami.

Ayah, kakak, ibu, adik.

================================

Bila anak sekecil itu sudah memperlihatkan minat untuk melukis, biarkan dia. Support minat dia dengan belikan pensel, kaler warna atau boleh juga beri dia gunakan warna air sesekali sekala.

Selain mengasah bakat, aktiviti seperti ini juga mampu menguatkan otot.



Anak-anak

Bebas Hutang PTPTN

9:00 PG

Assalamualaikum


Bebas Hutang PTPTN | Sudah bertahun saya merasa perit untuk membayar hutang. Sudah pinjam, wajiblah selesaikan, ye dak? Saya tamat Diploma saya pada tahun 2006 dan jadual bayar balik pinjaman saya bermula pada tahun 2008. Tamat belajar, saya terus bekerja sebagai Maintenance Coordinator di sebuah resort di Skudai, Johor. Tapi, tak lama sebab tak kena dengan jiwa saya.

Menganggur hampir setahun, bukan sebab tak dapat kerja tetapi terpaksa menolak tawaran kerja kerana saya takde transport! Menjadi satu masalah besar bila berkerja di Johor ni, kebanyakan syarikat tidak menyediakan transportation. Semua sdn bhd.

Bila mula bekerja pada tahun 2008, gaji tidak lah besar mana dan bidang pekerjaan juga sudah lari. Terima sahajalah meskipun gaji sekadar cukup-cukup makan. Bayar balik PTPTN sesekali je bayar.
2009, pindah ke kompeni sekarang bekerja dan hingga saat menaip entri ini, masih bekerja di sini, dapatlah bayar sikit-sikit walaupun tak konsisten. Haru!

2011 memohon untuk penukaran Ujrah. Baru ada kan masa tu, cepat-cepat mohon sebab mahukan kos pentadbiran 1%. Ruginya dan betapa teruknya PTPTN mengenakan kos pentadbiran 3% terhadap peminjam yang meminjam untuk tujuan pembelajaran. Ye, pembelajaran ye. Kena faham konsep di situ.

Dan sekarang dah berjaya clearkan hutang dengan PTPTN dan boleh tersenyum lebar. Untuk PTPTN, saya tetap membuka akaun SSPN untuk anak saya. Adalah masuk sikit tiap bulan. Demi anak.


5.3.2017 - Selesai urusan dengan KWSP. Urusan tak sampai 5 minit. Selesai!! Bahagianya rasa bila satu beban hutang telah selesai. Alhamdulillah...moga urusanku dipermudahkanNya.. Amin..

Nanti saya kongsikan cara selesaikan PTPTN dengan KWSP ye.



Our Life

Rumah Flat Bakar Batu

10:35 PG

Assalamualaikum


Rumah Flat Bakar Batu | Rumah pertama saya tapi rumah kedua kami. In sha Allah... Kunci dah ambil bulan lepas, selepas bayar RM380 untuk kunci. Dapatlah masuk rumah ni, check defect, tengok suasana dalam rumah ni.

Buat masa ni, rumah kami belum buat apa-apa lagi. Kosong lagi sebab meter api dan air pun belum pasang lagi. Bab tu kena sediakan dalam lingkungan RM600.

Rumah ni comel je keluasannya. Ada 3 bilik dan 2 bilik air.


Pandangan dari atas tingkap. Nampak highway EDL.



Masih dalam proses mengumpul duit untuk memasang yang asas. Dah siap nanti, boleh la sewakan. Tapi, lambat lagi. Entah-entah tahun depan baru siap untuk disewa.


Nota Hati : Cepat atau lambat, selagi kita berusaha..






Aisyah Humaira

Mari Menulis

9:00 PG

Assalamualaikum


Mari Menulis | Sejak Aisyah sudah mula bersekolah, saban hari saya perlu periksa beg sekolah dia, sama ada ada kerja sekolah atau tidak. Kadang-kadang, cikgu cuma tulis "buat semula" di dalam buku. Itu tandanya, ibu bapa perlu memantau kerja sekolah anak masing-masing di rumah.

Saya jarang memantau Aisyah menyiapkan kerja sekolah, sebaliknya tugas itu biasa disandang oleh ayahnya. Sebab saya spesis rimauuu. Rimau-rimau pun, anak-anak payah mendengar kata saya. Kalau dengan ayah diorang, sekali je ayah dia bersuara, cepat je diorang dengar. Nape ek??

Alif sibuk nak ikut masuk bilik tengah bila terdengar suara ayah dan kakaknya. Bila dapat masuk, dia mulalah mengacau Kak Aisyah. Dek risau dikacau macam tu, saya beri buku dan pensel untuk Alif menconteng ikut suka hati dia.


Tengoklah tu bersemangat sungguh si bujang dapat buku dan pensel. Muncung tu yang mahal. Penuh tekun.


Penatlah duduk, baring lagi best.


Hish, penat lah baring. Eh, kakak duduk kat kerusi macam best je.


Kakak, tepi sikit. Adik nak duduk.

Kak Aisyah terpaksa mengalah.


Dah, dah, kakak gi sana. Alif nak tulis ni.

Sekali lagi Kak Aisyah terpaksa mengalah.




Nota Kaki : Bila si bujang berkuasa..