Aisyah Humaira

Sesi Berjubah Tabika KEMAS Al-Falah 2017

8:00 PG

Assalamualaikum

Sesi Berjubah Tabika KEMAS Al-Falah 2017 | Sekarang ni musim graduasi kan? Penuh wallfeed FB dengan gambar mereka yang sedang berkonvo.

Tidak ketinggalan, Cik Aisyah pun berkonvokesyen. Sudah hampir hujung tahun ni, Cik Aisyah bawa balik gambar dia berjubah memegang skrol.


Banyak juga gambar yang dia bawa pulang. Satu tu siap frame.




Terharu hati saat menatap gambar-gambar Cik Aisyah. Siapa sangka anak saya sudah berusia 5 tahun. Tahun depan dia sudah 6 tahun dan akan ke Tadika lain.



Aisyah Humaira

Lawatan ke Thomas Town

8:00 PG

Assalamualaikum
Lawatan ke Thomas Town | 15.10.2017 - Tabika Kemas Al-Falah mengadakan lawatan ke Thomas Town yang terletak di Puteri Harbour. Kami ibu bapa tidak ikut, hanya murid sahaja.
Thomas Town amat sesuai untuk kanak-kanak bersekolah Tabika, lingkungan umur 4 hingga 6 tahun ni. Banyak aktiviti yang menyeronokkan disediakan di sini.


Gambar yang cikgu whataps. Cik Aisyah tak begitu minat bermain yang lasak-lasak ni. Memang begitu pun dia.


Antara gambar beramai-ramai. Cik Aisyah lari bila Barney datang. Sampai menangis-nangis pula tu. Apa dia ingat Barney ni raksasa ke?






Aktiviti

Sambutan Hari Kemerdekaan Peringkat Tabika 2017

12:00 PTG

Assalamualaikum

Sambutan Hari Kemerdekaan Peringkat Tabika 2017 | 11.09.2017 - Sambutan hari kemerdekaan Tabika Kemas Al-Falah diadakan. Kebetulan saya memang minta cuti setengah hari sebelah petang sebab ada checkup 2 tahun Alif. Bila tiba-tiba dapa surat dari tabika, teruslah saya minta cuti satu hari full.


Kalau ikutkan saya yang sudah hilang kekreatifan ni memang takde lah Cik Aisyah pakai baju macam ni agaknya. Ibu kau dah beku macam anode juga.

Siapa hasilkan baju ni? Baca sampai habis ye.

Sudah lengkap cantik berbaju tapi tudung pula takde idea saya nak pakaikan. Penyudahnya pakai sajalah tudung sekolah.


Kami ibu bapa murid datang seawal 8 pagi. Ada sesi menjawab teka-teki jumlah gula-gula dalam balang. Alif teruja membuli kakaknya. Cubaan mendapatkan skaf rambut Cik Aisyah.


Murid-murid duduk di kerusi yang telah cikgu aturkan bagi memudahkan majlis.


Sesi dimulakan setelah Pengerusi sampai. Dimulakan dengan ucapan Cikgu Syira selaku guru di tabika ini. Kemudian, diikuti dengan ucapan dari wakil ibu bapa. Teks telah disediakan oleh guru. Akhir sekali, ucapan dari Pengerusi. Setelah itu, majlis pun dimulakan.


Murid-murid diminta beratur untuk mengambil nombor. Aisyah dapat nombor 8.


Kami menyanyikan lagu Negaraku, lagu kebangsaan, lagu merdeka bersama-sama. Ada lagu yang saya tak pasti (jangan jadi macam saya).


Sesi bermula.



Selesai peragaan dari semua murid, kami dihidangkan dengan Layer Cake Apollo dan air teh. Ada juga air oren sejuk. Sementara itu, para juri sedang berdiskusi memberi markah.

Budak lapar.

Gegirl.

5 orang pemenang utama dipilih dan mendapat hadiah dan wang tunai. Aisyah dapat saguhati je, tempat ke-6. Itu sudah buat kami gembira. Hadiah saguhati seperti yang dipegang oleh Aisyah berisi pensel dan pensel warna.


3 pemenang utama yang sempat saya ambil gambar. Lengkap berpakaian bendera dari kepala hingga ke kaki kan?


Sebelum balik, kami ibu bapa murid diberi bungkusan makanan satu sorang. Mi goreng. Sedap tau. Manakala, murid-murid pula diminta bergambar beramai-ramai.


Inilah dia orang kuat yang menghasilkan baju cantik Cik Aisyah. Atok dan nenek Cik Aisyah. Terima kasih emak..abah.. Cik Aisyah pakai baju ni sampai ke petang. Ke klinik pun masih pakai baju ini hingga menjadi tumpuan ramai.





Aisyah Humaira

Jamuan Hari Raya Tabika Kemas Al Falah

8:14 PG

Assalamualaikum

Jamuan Hari Raya Tabika Kemas Al Falah | 23 Julai 2017 - Jamuan Hari Raya Tabika KEMAS Al Falah Taman Rinting. Ibu bapa dijemput hadir bersama anak-anak. Majlis bermula 8.30 hingga 11.30 pagi. Murid-murid diminta bawa kuih raya.
Barisan murid. Comel je kan diorang ni.

Aisyan bersama Alif.

Saya sudah gosok baju melayu untuk Alif tapi baju ini juga yang dia mahu pakai. Suka hati lah nak oi. Puting tak tinggal pula kali ni. Huhu..


Cikgu Syira memberi sedikit ucapan sebelum majlis bermula.


Antara juadah yang dihidangkan. Nasi impit, lodeh, sambal tumis bilis, rendang ayam dan roti jala.


Ini pula antara juadah yang ibu bapa bawa. Saya bawa kuih raya dan kek buah kukus je. Kek buah kukus tu sedap tau.


Seperti biasa, menu pilihan Aisyah dan Alif ialah nasi impit dan lodeh.



Selesai makan, anak-anak sudah mula berlarj ke sana sini. Untuk elak anak-abak terus berlari, Cikgu Syira mula memberi arahan, siapa nakal tak dapat duit raya.

Pandai pula beratur kan bila nak duit raya.



Kami pulang awal dalam jam 10.30 pagi sebab Alif sudah mula mengaruk mahu balik.


Aisyah Humaira

Mari Belajar Mengira

8:30 PG

Assalamualaikum

Mari Belajar Mengira | Cik Aisyah ni adakalanya rajin sangat nak menulis. Adakalanya tak nak buat homework langsung. Cikgu pernah mengadu sebelum ni, dia asyik nak main je. Biasalah budak-budak.

Bila di rumah, Adik Alif suka pula mnegacau. Apa yang kakaknya pegang, dia pun nak pegang. 


Ini gambar minggu lepas. Cik Aisyah menulis nombor 15, 16, 17. Kemudian saya ajar cara mengira yang betul. Kira, bulatkan dan padankan.

Seronok sungguh dia mengira sampai dah taknak tutup buku.




Aisyah Humaira

Hari Ulang Tahun Ke-5 Cik Aisyah

8:00 PG

Assalamualaikum

Hari Ulang Tahun Ke-5 Cik Aisyah | 2.5.17 - Genaplah usia Cik Aisyah 5 tahun. Oleh kerana Aisyah sudah bersekolah tadika, saya mahu buat sambutan hari jadi untuk dia. Buat kenangan agar dia ingat meskipun dia sudah besar nanti.

Goodies beg ni saya letak mineral water cup dan roti pizza je. Kemudian stapler je gambar Aisyah. Murid tak ramai sangat, hanya 18 orang, seorang guru dan seorang pembantu tadika. Jumlah, hanya 20 pax.

Saya pek pagi tu juga, sebelum ke sekolah Aisyah.

Brownies

Kek hari jadi Aisyah

Jam 11.30 pagi, majlis dimulakan dengan nyanyian Selamat Hari Jadi. Diikuti bacaan doa dari semua anak-anak. Cikgu siap dah tulis dan lukis belon di whiteboard.



Selesai bacaan doa, kita potong kek dan bahagi-bahagiakan pada anak-anak.


Cikgu tolong potong & berikan kek pada anak-anak.

Emak Aisyah (BS), Alif , Qaseh (Cucu BS) & Aisyah.


Si comel Alif sibuk nak minta kek juga.

Maka, makanlah mereka bertiga di situ. Alif taknak kalah. Tak mahu kongsi pinggan dengan kakaknya.

Aisyah bersama Cikgu Shira.


Semoga Aisyah membesar menjadi insan yang berjaya,
Hormati ibu bapa,
Hormati guru,
Hormati orang tua..

Moga Aisyah membesar dengan sihat tanpa sakit, tanpa cacat cela..
Amin..





Aisyah Humaira

Mari Menulis

9:00 PG

Assalamualaikum


Mari Menulis | Sejak Aisyah sudah mula bersekolah, saban hari saya perlu periksa beg sekolah dia, sama ada ada kerja sekolah atau tidak. Kadang-kadang, cikgu cuma tulis "buat semula" di dalam buku. Itu tandanya, ibu bapa perlu memantau kerja sekolah anak masing-masing di rumah.

Saya jarang memantau Aisyah menyiapkan kerja sekolah, sebaliknya tugas itu biasa disandang oleh ayahnya. Sebab saya spesis rimauuu. Rimau-rimau pun, anak-anak payah mendengar kata saya. Kalau dengan ayah diorang, sekali je ayah dia bersuara, cepat je diorang dengar. Nape ek??

Alif sibuk nak ikut masuk bilik tengah bila terdengar suara ayah dan kakaknya. Bila dapat masuk, dia mulalah mengacau Kak Aisyah. Dek risau dikacau macam tu, saya beri buku dan pensel untuk Alif menconteng ikut suka hati dia.


Tengoklah tu bersemangat sungguh si bujang dapat buku dan pensel. Muncung tu yang mahal. Penuh tekun.


Penatlah duduk, baring lagi best.


Hish, penat lah baring. Eh, kakak duduk kat kerusi macam best je.


Kakak, tepi sikit. Adik nak duduk.

Kak Aisyah terpaksa mengalah.


Dah, dah, kakak gi sana. Alif nak tulis ni.

Sekali lagi Kak Aisyah terpaksa mengalah.




Nota Kaki : Bila si bujang berkuasa..