Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Cara Ambil Geran Kereta Di Bank

Assalamualaikum


Nota :  Artikel ini published pada Disember 2017

Cara Ambil Geran Kereta Di Bank | Rasanya ramai tahu pasal cara pengambilan geran kereta ni. Dah lama juga tahu cuma malas nak ke bank. Bank masa sign agreement kereta ni agak jauh juga, tu yang tak terpergi.

Semalam alang-alang keluar untuk urusan bank (bank lain dan urusan lain), ambil kesempatan untuk ke Bank Islam di BBU, sebelah lembaga nenas. Itulah bank tempat saya buat loan kereta.

Mudah sahaja proses pengambilan geran kereta ni.

1- Tunjukkan IC kepada pegawai yang bertugas.
2- Dia akan tanya, dah habis bayar atau belum.
3- Dia akan cari geran.
4- Isi borang dan tandatangan.
5- Thumb print untuk pengesahan IC.
5- Selesai.


Kereta viva saya masih ada 13 bulan bayaran bulanan lagi. Tak lama je lagi. In sha Allah selesai nanti bila cukup masa.


Updated : Terima kasih pada yang komen di artikel ini. Maaf andai ada persoalan yang saya tak dapat nak jawab.

terima kasih pada yang mengomen.







Catat Ulasan

42 Ulasan

  1. tak lama lagi bebas hutang dah kereta tu. tahniah sis

    BalasPadam
  2. wahhh plan ape plak next..hihi

    BalasPadam
  3. salute akak kt kamu dik, bwk viva manual.... akak dh hampir2 lupa nk bwk kete manual camne sejak dh bwk myvi auto nih

    BalasPadam
    Balasan
    1. hari-hari drive kereta manual kak.. mampu pakai kereta ni je..

      Padam
  4. Tak payah ambil pun tak apa..minta sijil pemilikan di JPJ je..hehe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah.baru tahu.tapi itu kalau dah habis bayar.perlu dapatkan pengesahan habis bayar dari bank dahulu kan.

      Padam
    2. boleh ka mnta sijil voc d jpj ? mcm mna tu?

      Padam
  5. Semoga Allah swt murahkan rezeki mar nak langsaikan hutang ni

    berat kepala selagi tak habis

    BalasPadam
  6. Untuk pengetahuan yg lain sekirang kereta anda sudah melebihi 3 tahun anda suda boleh mengambil geran ori pada pihak bank . Tidak perlu tunggu shingga habis bayar : ) tetapi rekod pembayaran mestilah cantik dan tiada sangkut sangkut . Sekian

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu cuma masa membataskan untuk ke bank.bank tanya juga dah habis bayar ke belum?

      Padam
    2. kalau belum pihak bank akan bagi geran juga ka

      Padam
  7. Saya geran dekat maybank. Boleh dapat geran kereta saya dimana mana cawangan maybank ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. perlu ke bank yang tuan sign agreement dlu.

      Padam
    2. Boleh je ambil di mana2 cawangan mybank...tapi perlu tunggu 3 Hari waktu bekerja...

      Padam
  8. Kalau nama orang lain boleh ke nak ambil utk inspection

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bawak kad pengenalan kite ke sis....sbb keta nme org lain lagi...

      Padam
    2. Kene bawak ic kite ke ic owner...owner dduk jauh....

      Padam
  9. Hmm ok, memang tgh nak dapatkan geran ni .. :) harga kereta tgh murah .. kekeke

    BalasPadam
  10. Kereta bru je habis bayar, tetapi bolehkah sy nk ambik geran jika sy bru dpt tahu sy diistiharkan muslis

    BalasPadam
  11. Saya nak amik geran kereta saya di rhb...dia tak bagi...suruh buat full settlement dulu katenya

    BalasPadam
  12. Saya punya kereta dh habis bayar kat cimb bank,tapi urusan untuk membuat bayaran di cawangan bank perak,sekarang saya duduk Johor,Bolehkah ambik geran itu di mana² cawangan cimb bank johor sini kh.Sebab nak ambik kat cimb bank perak jauh...tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya boleh..kwan haritu boleh..dia poskan..

      Padam
    2. Nak tanya kalaw pos makan berapa lama nak di pos kan... Kalaw geran kat LD Tawau nak ambil cawangan bank kajang
      Ambil masa lama tak tunggu pengiriman.

      Padam
  13. Kalau nak Tukar keta boleh hubungi saya 0167559858

    BalasPadam
  14. Kalau bayaran tertunggak agak agak bank bagi tak salinan geran

    BalasPadam
  15. Hari ni 7/10/2019 saya pegi BIMB tampoi utk ambil geran kereta yg dah paid off sejak April 2018. Prosedur ambil geran dah ubah kpd:
    1. Isi borang
    2. Tumb print
    3. Tunggu HQ bimb KL hantar ke bimb tampoi with 2 weeks.

    BalasPadam
  16. Geran kerera dah centralised ke KL. Office utk biaya kerwta tingkat ats dah tutup.

    BalasPadam
  17. Saya Masih tak faham. Saya da bnyak Kali berulang Dari bank Dan jpj. Jawapan tak boleh ambik sebab bank tak tukar Nama saya. Apakah ini. Da 10 Thun. Dan saya biarkan saja sampai Hari ni.

    BalasPadam
  18. Salam nak tanya bole ke amek geran tpi blom abis byar hutang abis lagi 4bulan ?

    BalasPadam
  19. Nak tanye.. Kereta arwah ayah dah habis byar.. Pegi ambank tnye baki ansuran.. Die jwb da settle.. Jwb mcm xnak jwb.. Sy terlupe nk tnye psl geran n settlement.. Mcm mne cara nk ambek geran kt mne.. Spe2 bleh jwb tq..

    BalasPadam
  20. Salam tuan/puan nak tnya ni bagaimana nak buat contoh surat geran kereta di bank

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code