Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Pastikan Kereta Anda Diselenggara Dengan Baik

Assalamualaikum

Pastikan Kereta Anda Diselenggara Dengan Baik | Kereta merupakan pengangkutan penting bagi semua orang. Lebih-lebih lagi untuk kemudahan ulang alik ke tempat kerja.

Ada sesetengah wanita mungkin tidak berapa ambil peduli tentang penjagaan kereta. Adakah anda tahu bilakah masa yang sesuai untuk kereta diservis?


Oleh kerana saya yang menggunakan kereta setiap hari kecuali off day, mudah bagi saya untuk hantar kereta ke bengkel untuk diselenggara. Yela kadang-kadang tu hari sabtu dah nak berjalan, haruslah servis di hari bekerja. Zapp..keluar sekejap.

Sebelum hantar untuk diservis, anda harus tahu apa yang perlu diservis. Kalau sekadar tukar minyak hitam, boleh refer mileage kereta anda, samada sudah sampai waktu atau belum.

Kebiasaannya, pusat servis ada tampal di cermin hadapan agar anda sentiasa ingat. Penukaran minyak hitam pula bergantung pada minyak hitam yang kereta anda pakai. Sampai mileage samada 5K atau 10K atau 3 atau 4 bulan selepas diservis.

Sekarang sudah ada untuk 10k penggunaan. Harus juga diingatkan anda perlu pastikan kereta anda sesuai atau tidak untuk menggunakan minyak hitam tersebut.


Servis kali ini hanya servis biasa. Tukar minyak hitam, penapis minyak dan minyak gear. Yang lain-lain masih elok lagi, tak perlu tukar.

Pengalaman sewaktu bekerja di Perodua dahulu sedikit sebanyak membantu juga.

Bil yang dibayar termasuk GST.




Catat Ulasan

9 Ulasan

  1. setuju tu mar,sebab kereta banyak berjasa pada kita..buatnya dia merajuk..mau tak kemana kita...

    BalasPadam
  2. betul tu.... akak pun jenis pg keje sendiri jd mmg berkereta hari2...
    cumanya bab2 antar bengkl tu keje laki akak, mmg dia yg alert dr akak... akak tau bwk ngn isi minyak je... klu bunyi or rsa lain akak complain kt laki akak trs

    BalasPadam
  3. Tahniah tersenarai dalam bloglist mrs pip utk Julai-Ogos 2017.

    BalasPadam
  4. perempuan kena tahu pasal kereta. kalau tak kang kena tipu hidup hidup je bila anta servis ehhheh
    Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code