Kenangan 5 Syawal 1438H

12:00 PTG

Assalamualaikum

Kenangan 5 Syawal 1438H | Panjang betul kisah raya kali ini kan. Dah kata raya sakan kan. Raya ke-5, masih berada di teratak emak abah di kampung.

Kenangan 4 Syawal 1438H

Mengikut perancangan, kami sudah pulang ke JB. Tapi, memandangkan malam itu ada marhaban dan rumah emak adalah rumah pertama, emak minta saya janga balik dahulu.

Tolong emak memasak dan mengemas rumah. Kesian, emak semakin berusia bukan semakin muda. Kami masak bihun tomyam, dadih mangga, air teh panas dan air tembikai.

Ruang hadapan, untuk orang lelaki

Seawal jam 8 malam orang blok dah datang memenuhi rumah emak abah. Haruslah menepati masa, kalau tidak balik lewat nanti.


Ruang tengah untuk orang perempuan.


Selesai marhaban di rumah kami, semua berarak ke rumah sebelah pula. Saya mengemas rumah dahulu sebelum gerak ke rumah seterusnya.


Sakan pula main buaian budak-budak ni di rumah jiran. Marhaban kali ini en.suami dapat turut serta. Merasalah dia suasana marhaban di kampung kami.


Masing-masing bawa anak beraya. Memang meriah sungguh.

You Might Also Like

18 comments

  1. wah.. meriah rumah mak mar bila org datang marhaban kan...

    BalasPadam
  2. meriahnya lagi lagi bila kids semua dah jumpa geng ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah..suka lah diorang ramai kawan

      Padam
  3. macam seronok je..mengeratkan silaturrahim

    BalasPadam
  4. Balasan
    1. seronok..dapat beraya beramai-ramai

      Padam
  5. Malam raya ke Mar..
    Kat kg akak selalu pagi 1 hari raya selepas solat sunat aidilfitri..

    Seronok dan meriah rumah mak mar bila ada marhaban ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak kak, dah masuk 6 syawal ni..

      Padam
  6. assalamualaikum mar...itulah suasana raya di kampung kan mmg meriah sekali...
    ** Mama Maszull

    BalasPadam
    Balasan
    1. suasana yang akan dilalui setahun sekali

      Padam
  7. Seronoknya Mar, masih mengekalkan tradisi sebegini kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah..moga berterusan hendaknya

      Padam
  8. tetiba baru perasan orang taman akak macam tak buat marhaban pulak..hehehe

    - Hernee Nazir -

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.