Kenangan Aidiladha 1438H

By Mar Mansor - 8:00 PG

Assalamualaikum

Kenangan Aidiladha 1438H | Kebetulan cuti raya haji tahun ini jatuh pada hari Jumaat. Sehari sebelumnya pula merupakan Hari Kemerdekaan yang ke-60. Sakanlah bercuti raya. 

Ada pula cuti tambahan yang diberikan oleh Perdana Menteri Malaysia sempena kemenangan Malaysia dalam Sukan SEA.

Hari Khamis lebih kurang jam 12 tengahari baru gerak balik kampung. Baru lepas tol sudah menempuh jammed amat. Kenderaan bergerak perlahan di highway. Perjalanan yang sepatutnya hanya 2 jam menjadi seganda lagi.

Kami mengambil keputusan untuk singgah sekejap makan. Maka singgahlah kami di kedai makan tepi jalan lepas lampu trafik simpang ke Paloh. Kebetulan ada kedai makan masih buka.
 Serius sedap masakan yang dimasak di kedai makan ni. Saya order nasi goreng pataya. Memang cukup rasa dan sepinggan habis saya dan Alif makan.
Kami sampai ke kampung halaman saat azan asar berkumandang. Lama sungguh perjalanan. Tersaing pula dengan adik bongsu saya sampai. Dia duduk di JB juga. Pulang menaiki motor untuk elak jammed katanya.
Malam itu saya dan emak menyiapkan juadah raya. Masak rendang, kari ayam hutan dan sediakan bahan untuk kuah kacang dan lodeh.
Jam hampir 3 pagi baru tidur. Ngantuk sungguh. Pagi-pagi perlu bangun untuk masak lodeh dan masukkan santan dalam kari ayam hutan. Dan dalam jam 8 pagi Pak Uda sekeluarga sudah sampai ke rumah kami.
Kelam kabutlah saya dan emak menghidang juadah.



Selepas solat Jumaat, keluarga Pak Uda dan Pak Chik berangkat ke rumah Mak Anjang di Felda Redong. Saya dan emak mengemas rumah dahulu sebab ada juadah yang perlu dibawa ke sana.

Tengoklah tu seketol Alif sedang menikmati air kotak. Kena pujuk, bagi upah dengan air kotak baru dia behave. Kalau tak, dia tak nak masuk rumah Nenek Anjang dia. Siap ajak balik pula tu. Fening..


Sebelah malam, kami solat Maghrib dan Isyak berjemaah. Usai solat Maghrib, kami membuat bacaan yasin dan tahlil. Saya tidak dapt solat Isyak secara berjemaah sebab Alif buat perangai tiba-tiba.


Selesai solat Isyak, makan pula secara berjemaah. Selesai makan, tolong tuan rumah cuci pinggan dapur dan mengemas sikit-sikit. Dah siap, kita balik lah ke rumah emak.

  • Share:

You Might Also Like

5 comments

  1. hari raya haji yg lepas x p mana..duk umah je..sedara mara yang datang umah..hihi

    BalasPadam
  2. raya haji tahun ni rasa mcm raya puasa.. sb dpt ct panjang...

    BalasPadam
  3. raya aidiladha thn ni kat pangkor hehe

    BalasPadam
  4. Saya raya haji balik PD je..x gi mana pun

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.