Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Sembelit Cik Aisyah Kembali Gara-gara???


Cerita yang berlalu hampir seminggu..

Memang salah ibu... Maafkan ibu Aisyah..Ohhhhh..(emo pulak).


Berikutan cerita yang ibu selitkan dalam entry INI, ibu tekad menukar susu formula Aisyah. Lama juga memikirkan susu formula jenama apa pula kali ini berikutan Aisyah dah banyak kali tukar susu formula sebelum stick dengan Mamex Gold (nama baru Mamex Cherish). Baca entry INI pula sebab nak cerita teralu panjang. Ceh..


Ibu memilih susu formula Snow. Harga sederhana. Untuk setin kecil 400gm berharga RM25.50. Memang ok sangat. Dalam hati, ibu tawakal semoga Aisyah serasi. 




Ibu pilih susu formula untuk bayi berusia 6 bulan ke atas berikutan Aisyah menghampiri usia 10 bukan tika itu.


Seperti biasa bancuhan susu ibu kurangkan kuantiti susunya. Yelah, untuk mengelakkan sembelit. Hingga lah hari ke-3 penggunaan, Aisyah menangis-nangis mahu buang air besar. Tangisan memang cukup memilukan hati. 


Hari itu hari rabu. Pengasuh menelefon ibu sebelum sempat ibu solat Maghrib. Kedengaran suara pengasuh yang agak cemas. Aisyah menangis teruk keran sembelit. Tahik tidak mahu keluar. Usai solat, ibu dan ayah bergegas ke rumah pengasuh. Dari jauh kami sudah nampak  Aisyah yang didukung oleh pengasuh di beranda rumah.


"Bawak gi klinik la terus ni. Dia berak 2 ketul tadi. Berdarah. Menangis-nangis. Kesian dia. Saya pun menangis sama. Ni anak-anak saya pun menangis sekali"


Cuba korang semua bayangkan.. Arghhhh..ibu pilu. Tidak tahu betapa sakitnya Aisyah. Menitik jua setitis dua airmata ini.


Bergegas mengambil buku laporan kesihatan Aisyah di rumah, laju saja memandu ke Klinik Ibu & Anak di taman rinting (swasta). Syukur, tidak ramai orang.


Tidak menunggu lama sebelum nama Aisyah dipanggil.


Doktor minta Aisyah dibaringkan dan membuka lampin pakai buangnya. Lubang bon Aisyah doktor periksa. Tidak ada tanda-tanda kegusaran dan doktor akan beri ubat untuk mengelakkan sembelit.



Doktor bagi 3 peket. Sepeket ibu dah buang sebab dah bukak, guna cuma 1 susu kecil jek..


Selesai di klinik, kami segera membeli susu Mamex Cherish semula. 




Nota Kaki : Tobat nak tukar susu formula lagi..


Catat Ulasan

0 Ulasan

Ad Code