Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Ye..Saya Cemburu


Saya faham perasaan seorang ibu apabila dia rasa bersalah tidak dapat memberikan susu ibu sepenuhnya. Mungkin ada ramai ibu diluar sana akan memberikan banyak nasihat, dan cuba meyakinkan ibu yang mengalami situasi ini.

Sebagai seorang ibu, saya sudah berniat, nekad untuk menyusukan bayi saya dengan susu ibu sepenuhnya sekurang-kurang 6 bulan. Dan akan terus berusaha hingga 2 tahun.

Saya sangat cemburu dengan ibu-ibu yang mempunyai susu badan melimpah ruah. Hingga basah lencun jika tidak dipam. Saya pula..ermmm..

Rezeki bayi-bayinya



Tolong jangan tambahkan derita perasaan saya.

Klik untuk baca


Jika tidak, tidaklah saya sudah membeli pam susu, Lacte Duet ketika usia kandungan 4 bulan. Sebagai motivasi dan membulatkan lagi tekad saya.

15 hari pertama, susu saya cukup untuk bayi saya. Bila bayi semakin membesar, hingga naik 600gm dalam masa 20 hari, dia kerap mengamuk bila saya berikan susu badan. Meraung. Tapi, saya tetap yakin, susu saya cukup untuk dia. SAYA YAKIN!! dan doa tidak pernah putus.



SAYA ANGGAP INI UJIAN BUAT SAYA..

Setiap kali pam, hanya dapat 1 oz. Kadang tu, tidak sampai pun. Saya cuba positifkan diri, menghiburkan hati sendiri. Setiap kali sesi mengepam, saya santaikan diri. Setiap 3 jam saya pam, cuma sesekali ada termiss. Tapi, hasil tetap sama.

Saya tidak akan putus asa. Perjalanan masih jauh lagi.

Siapa tak sedih bila terpaksa memberikan susu formula kepada bayi. Tapi, mak saya cakap, KITA DAH USAHA. BUKAN TAK USAHA..

Supplemen saya ada ambil. In sha Allah, saya akan terus mengepam walaupun sikit. Itu hak bayi saya meskipun sikit.


Kata-kata semangat untuk saya..





Catat Ulasan

16 Ulasan

  1. kuat kan semangat...mungkin awak leh kumpul petua2...n cuba satu2...cari milk booster awak...mcm lieya horlick ngan cheese buat susu byk...ade memeber plak makan habatusauda....moga Allah murahkan rezeki awak yeak....in sha Allah...

    BalasPadam
  2. Akak dulu pun mcm tu..anak menyusu sampai nak bulan je..then tak nak sbb susu tak banyak...janji kita dah cuba yg terbaik..InshaaAllah kalau Dia dah tentukan susu awak utk ank selama 2 tahun, ada la rezeki tu nti ..don't worry ok.

    BalasPadam
  3. cayok2!!! takpe at least dapat juga baby merasa susu ibu. Yang penting dah berusaha rite.. Ada rezeki insyaAllah dipermudahkan.:)

    BalasPadam
  4. Kuat kan semangat Mar.
    Pasti ada rezeki anak.
    In sha Allah.

    BalasPadam
  5. Kipidap... dongibab .. Mar..
    InshaAllah.. jika rajin berusaha mencari petua utk banyak air susu badan tu.. carilah..
    Akak dulu pun kurang susu badan..
    Paling lama anak akak susu badan pun sampai usia 8 bulan je..

    BalasPadam
  6. Itulah dikatakan manusia tak sama Mar
    Tapi usaha dan doa dah buat sekurang-kurangnya tak perlu ada rasa kesal

    BalasPadam
  7. xpe sis..kita dh bt yg tbaik..ad hikmah la tu..bkn kita yg xnk kasi ank susu bdn tp Dia xizinkan..sbr ye..doa byk2...sy phm perasaan sis

    BalasPadam
  8. kena yakin itu paling penting .... keyakinan tu mmg boleh minda dan hormon kita hasilkan susu .... satu lagi kena ubahcara makan dan amik supplement ..... inshaaAllah dapat menbantu .... pm eima untuk info mengenai set menyusu shaklee harga mmg paling best sy bg

    BalasPadam
  9. semoga dipermudahkan urusan mar, jgn putus asa ye mar, insyaAllah setiap kesusahan pastinya ada kesenangan di kemudian hari. Anda ibu yg kuat semangat!

    BalasPadam
  10. insya allah mar..moga dipermudahkan urusan mar untuk terus menyusu kan anak..ingat nasihat dari akak..sbb mase akak dalam pantang pun sama jugak..try buat power pumping dan rajin2 DF baby..Jangan ikut masa..ikut keperluan anak je..tak perlu tunggu 3 jam untuk beri dia susu ye..sama2 kita usahakan untuk berjaya menyusukan anak ye mar..

    BalasPadam
  11. Moga dipermudahkan urusan bf.. Jangan mudah mengalah.. Yakin dan positif kan diri...

    BalasPadam
  12. CT x reti nak komen sebab tak ada pengalaman..
    tapi hopefully semunya okay dan dipermudahkan..

    BalasPadam
  13. Chaiyok2 Mar...kisah kita hampir sama..sama2 la kite usaha ya...jom kita sama2 brdoa agar niat kita dperkenankan OlehNya..Amin

    BalasPadam
  14. good luck kak
    semoga dipermudahkan buat akak.
    yg pntg akak usaha.
    air putih jgn lupa amalkan
    kurma pon
    in shaa Allah kak, pasti ada rezeki utk baby..
    yg pntg akak kuat tau :)

    BalasPadam
  15. lahai kesiannya mar
    mar tak boleh bandingkan dengan orang lain tau
    saya tengok adik saya yang tengah pantang sekarang ni
    sikit punya banyak air susu
    rezeki orang sebenarnya...cumanya saya tidak terllau memikirkan sangat
    saya yakin ALLAH suda berikan lebih daripada apa yang saya mahukan
    apapun stay positive ye mar

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code