Kemesraan Sesama Kita

By Mar Mansor - 8:29 PG

Assalamualaikum
Tengah jemur kain jiran datang tegur, 'jemur kain ke?' Tapi kita jawab "eh tak la tengah masak" soalan mesra dijawab dengan sindiran.
.
Allah bertanya "Wahai Nabi Musa, apa yang ada ditanganmu itu? Jawab Musa; "Inilah tongkatku, aku gunakan untuk berjalan dan aku gunakan untuk memukul daun2 kayu supaya gugur untuk kambing2ku". 
Kenapa Allah masih bertanya Nabi Musa sedangkan Allah Maha Mengetahui? Kerana... begitulah cara Allah bermesra dengan NabiNya walaupun Allah sudah tau tetapi Allah tetap bertanya. 
Dalam kehidupan manusia cuba bayangkan kita sedang jemur kain, tiba2 datang seorang kawan kita bertanya "buat apa tu?" Kita pun menjawab " Tengah masak !" 
Kawan kita tanya tu bukan sebab dia tak tau tapi dia nak bermesra dengan kita. Orang nak bermesra dengan kita, kita layan dia dengan sindiran. Itu tak patut. " -TG Haron Din
"Saya ada RM 1, awak ada RM 1. Kalau kita tukar suka sama suka RM 1 itu, kita masih lagi ada RM 1 masing-masing.
Tapi, kalau saya ada 1 ilmu dan awak 1 ilmu, kemudian kita betukar-tukar ilmu itu, masing-masing akan ada 2 ilmu".
........
Aku tnya dia kenapa kamu sentiasa suka minum air di masjid/surau padahal air tu di rumah kamu pun ada?!!
Dia jawab: supaya org yg letak air di masjid/surau ni diberi ganjaran oleh Allah
........
Bilamana sampai  kpd kamu gosip2 tentang seseorang, maka biarlah gosip tu terhenti setakat kamu shj. Dan jika berita tu berhenti setakat kamu shj, bermakna kamu telah dpt phala tutup aib org. Baragsiapa yg tutup aib mana2 muslim, Allah akan tutup juga aib dia. 
........
3 doa yg wajar kmu ingt utk dibaca semasa sujud2 kamu:-
1. Ya Allah, aku mohon dgn Mu pengakhiran yg baik. 
2. Ya Allah, kurnialah kpd ku taubat nasuha sblum aku mati. 
3. Wahai Allah yg membolakbalikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu. 
Sehinggakan bila kamu berniat utk sebarkan ucapan ini, meniatkn shj tu pun dh dikira sbg kbaikan. Moga2 dengannya Allah melepaskan kesusahan drpd kesusahan2 di dunia dan akhirat.
Pringatn:~ buatlah baik walau sekecil kecilnya. ''
Sharing from whataps group

  • Share:

You Might Also Like

8 comments

  1. selamat pagi...
    yela....btl tu..nieyl pun klu org tanya tgh buat apa...
    nieyl pun jawab mcm tu jugak..lepas tu mesti kteorang gelak..hihihihihi

    BalasPadam
  2. Selalu jawab sindir sindir dengan abang je hahaha XD
    Anyways, thank you for this reminder ❤

    BalasPadam
  3. Yalah, selalu juga kalau kita jemur pakaian orang tanya tengah buat apa? Kalau nak menyindir memang boleh sesaja tapi kita pun tau, itu tandanya si dia nak ajak kita berbuallah tu ^_^

    BalasPadam
  4. haha..jiranku selalu mcm ni pastu adik sy selalu acah2 gurau balik..pastu sama2 gelak..mmg terlebih mesra la plak dah..adeh..haha

    BalasPadam
  5. Lainlah kalau yang bertanya tu memang jenis suka menyindir lepas menegur memang patut dapat pun.. tapi setakat ni Alhamdulillah.. jirang keliling baik2 belaka.

    BalasPadam
  6. Kadang jawab nk brgurau je tp bleh buat org trasa ht --'

    BalasPadam
  7. Betul tuh...tp slalunye kalau org tny mimi...mimi jwb leklok...tp kalau dgn kwn kwn memg mimi jwb secara seloroh...lgsg x amik hati pun

    BalasPadam
  8. Betul tuh...tp slalunye kalau org tny mimi...mimi jwb leklok...tp kalau dgn kwn kwn memg mimi jwb secara seloroh...lgsg x amik hati pun

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.