Kesan Kenaikan Minyak

By Mar Mansor - 9:58 PG

Assalamualaikum


Masuk bulan november, gempar 1 malaysia akan kenaikan minyak petrol dan minyak masak. 1 November 2016, tarikh kenaikan minyak dan menaikkan kemarahan semua rakyat termasuk saya. Kesan kenaikan ini berpanjangan, kalau dah naik memang susah nak turun.

Semalam saya dah isi minyak kereta, ron 95 je. Pastu, dah beli minyak masak Alif 5kg dengan harga RM20.30. Apa yang saya perasan, harga barang-barang lain pun dah naik harga. Naik sikit-sikit, kita tak perasan. Santan kelapa kara kotak kecil 200ml tu pun dah RM2.80! Mahal tuuuuu...

Belanjawan bulanan perlu dirombak. Nasib rakyat marhaen macam kami, nak beli barang pun rasa takut-takut. Kena buat kira-kira dahulu. Nanti bajet lari. Lari dia laju lak tu sampai kita nak kejar pun semput. Pheww...


Rakyat memang takde pilihan. Nak taknak kena beli. Kesian pada peniaga, rata-rata peniaga makanan adalah orang melayu. Minyak masak dengan makanan memang sinonim, tak dapat dipisahkan. Tambah pula kenaikan harga petrol. Barang-barang lain pun naik harga.



  • Share:

You Might Also Like

20 comments

  1. Itu mnyk masak. Mnyk kete, dh kurang 2lit --'

    Beza 2lit tu bnyk --' ni klau ckp psl ni kat komen, mahu jd karangan

    BalasPadam
  2. btul tu taktau nak kata ape..seolah2 diorang tak kesian lgsung kat rakyat ni..

    BalasPadam
  3. sedih sgtlah..makin teruk adalah
    rakyat ni dah hidup dlm stress..even xde berperang bagai
    tapi perang jiwa dengan kerakusan mereka tu huhu

    BalasPadam
  4. Assalammualaikum...

    sedih memang sedih.. semua harga barang naik.. mengeluh pun kekadang diaorang tak nak dengar keluhan kita..

    mselim3

    BalasPadam
  5. La tahzan jer lah. Nak cakap lebih pon harga tetap naik jugak :-(

    BalasPadam
  6. hahaha.. hanya nturun hujan:(

    BalasPadam
  7. ada lagi yang turun selain air hujan,,air mata pun turun jugak huuu~

    BalasPadam
  8. Kan?? Tapi bile kite bersuara..Ade je org yg beda kite punya luahan..Yg x paham & kaki ampu mmg itu je jwpn dieorg..As long as periuk nasi dieorg x kering mcm kite..huhu

    BalasPadam
  9. aduhhh sakit kepala bila memikirkannya...hukukukhuk

    BalasPadam
  10. Setuju semua point.
    Kesian rakyat marhaen macam kita.
    Mereka yang berada di roda atas tu tak ambil kisah pun.

    BalasPadam
  11. nak isi minyak..nak beli minyak masak pun gerun...

    BalasPadam
  12. betul tu.. kesian kt orang-orang yang tak mampu..makin teruk keadaan diorang

    BalasPadam
  13. Bersabarlah kita banyak-banyak ya.

    BalasPadam
  14. Sbr jela hadap krisis kenaikan hargs minyak

    BalasPadam
  15. terasa betul kan dengan kenaikan harga ni..T_T

    BalasPadam
  16. Biasalah kalau dah satu barang naik akan terkesan jugak la pada brg lain..

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.