Lirik Hampeh - Jangan Terasa

By Mar Mansor - 10:49 PG


Kebanjiran penyanyi kadang kala sediki memualkan. Masing-masing tergedik-gedik nak sangat jadi penyanyi. Tidak ada salahnya jadi penyanyi, tapi biarlah jadi penyanyi yang berkualiti!

Memandu pergi balik kerja saban hari sudah pasti tidak lepas untuk membuka siaran radio. Siaran radio sekarang memang lah tersangat banyak. Tak suka channel A, tekan tukar channel B. Lagu channel B tak sedap, tukar channel C. Ikut suka nak dengar lagu apa asalkan sedap di dengar.

Tapi lirik-lirik lagu zaman sekarang ni memang tidak kena langsung dengan halwa telinga aku yang sememangnya tidak suka mendengar lagu-lagu macam sampah. Pada aku, lirik memainkan peranan yang amat-amat penting. Dari lirik lah kita dapat menghayati lagu. Tetapi amatlah mengecewakan. Lirik lagu zaman sekarang ni langsung tidak ada maksud tersirat yang bagus. Membuatkan aku tak teruja untuk mengetahui bait-bait nya.

Contoh-contoh lagu yang aku kategorikan sampah. Check it out..
Jangan ganggu pacarku – Aliff Aziz
Memindai laman Facebook mu
Kadang buat ku cemburu
Baru saja engkau update
Ramai lelaki berkomen
Tak sedikit yang merayu
Tapi ku percaya kamu
Kau juga yakinkan aku
Tetap saja aku ingin bicara
Chorus
Berhentilah rayu pacarku
Bawa pergi pesonamu
Takkan cukup kata-kata manismu
Gambar-gambar seksimu – mengajar budak2 letak gambor seksi kat FB??Tagging-tagging flirting-flirting baginya
Berhentilah ganggu pacarku
Jangan pernah main hati
Takkan cukup email-email indahmu
Status-status palsumu
Liking-liking poking-poking baginya
Bukan hanya itu
Kerna ku tahu
Dia hanya cinta caraku mencintainya
Ulang chorus 2x
Berhentilah ganggu pacarku
Jangan pernah main hati
Takkan cukup email-email indahmu
Status-status palsumu
Liking-liking poking-poking baginya
Lirik lagu lain cam hampeh ni pulak memang hampeh amat-amat. Ada ura-ura hendak mengharamkan penyiaran lagu ni dulu, tapi pengharaman bagi sesetengah setesen radio sahaja.

Yang membuatkan aku gelak berguling-guling apabila si penyanyi buat statement, agar tidak diharamkan lagu ini kerana akan mengganggu rezeki dia. (kunun sabotaj la).

Emm..lagu apa pun boleh didendangkan asalkan pendengar boleh terima tetapi amat-amatlah mengecewakan apabila kita sendiri sambil lewa dan buat endah tak endah mengenai tata susila kita sendiri.
Bawa kupergi – kaka ft zizan
bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali
tengah malam nanti
tolong jangan lupa
jangan mungkir janji
aku dah teruja
sudah cukup lama
aku tunggu saat ini
sejak kali terakhir kau hantar pulang
hidup sungguh sepi

tolong jangan bilang mama – nak jadi anak derhaka??
tolong jangan bilang papa
malah jangan bilang teman karibmu
jangan bilang sesiapa
oh, buku merah jangan lupa bawa – nak g mana la tu kan tak nak bagitau mak ayah
moga-moga belum tamat tempoh
kali ini kita pergi lebih lama
pergi lebih jauh, ayuh
– gi la lombok sana, pastu merayu-rayu pulak nak balik
bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali
mata dalam kaca, topi berceloreng
sarung tangan hitam, atas muka ada topeng
hanya perlu siul, tidak tekan loceng
hero sudah sampai, cepat terjun dari loteng – lari dari rumah ke??kita terus ke sempadan aku pacu, engkau bonceng
bawa bekal air muka cuci aib bopeng
lari dari kewajipan, tanggungjawab ponteng
lari dari kenyataan, mula kisah dongeng
tinggalkan dataran, puncak dunia kita duga
tinggal kemewahan cuba cara hidup purba
lari-lari baling bola salji depan gua
sambil cari yeti kita boleh cari (what?)
tinggalkan dataran, puncak dunia kita duga
tinggal kemewahan cuba cara hidup purba
lari-lari baling bola salji depan gua
tidak jumpa yeti moga-moga jumpa syurga
bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali
bila kita pergi
apa kan berlaku
siapa kan peduli
siapa ambil tahu
hidup kita tempuh
untuk apa saja
tidak kira mana kembara membawa
kita kan bersama
oh, buku merah jangan lupa bawa
moga-moga belum tamat tempoh
kali ini kita pergi lebih lama
pergi lebih jauh, ayuh
bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali
Rezeki adalah pemberian Tuhan Yang Esa. Selagi kita berusaha, rezekinya ada di mana-mana di atas muka bumi ini dan sentiasa lah beringat tentang halal haram yang menjadi garis panduan kita sebagai umat Islam.

  • Share:

You Might Also Like

0 comments

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.