Jangan Bangga

By Mar Mansor - 11:00 PG


Sesungguhnya hidup kita ini diibaratkan seperti satu pentas ujian yang penuh dengan pancaroba kehidupan. Sentiasa diingat bahawa kejayaan dari segi material atau jawatan tidak akan menjamin kejayaan seseorang di akhirat.

Ada yang diuji dengan kemewahan, kesenangan. Ada juga yang diuji dengan kemiskinan, kesusahan, kematian dan macam-macam lagi.

Daripada Abu Sa'id dan Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda, "Seorang muslim yang ditimpa kecelakaan, kemelaratan, kesakitan mahupun kedukacitaan sehingga tertusuk duri, nescaya Allah SWT akan menebus dosanya dengan apa yang menimpanya itu" (Riwayat Bukhari dan Muslim)

 ==========================================


Jangan bangga berkulit putih kerana kulit terakhir kita
TANAH LIAT

 Jangan bangga dengan rumah besar kerana rumah terakhir kita
KUBUR

Jangan bangga dengan baju mahal kerana baju terakhir kita
KAIN KAFAN

Jangan bangga dengan kereta dan motor besar kerana kenderaan terakhir kita
KERANDA

Jangan bangga dengan minyak wangi berjenama kerana wangian terakhir kita
KAPUR BARUS


Kredit to Facebook



Nota Kaki : Dalam tibi pon banyak gosip..camno tu?





  • Share:

You Might Also Like

17 comments

  1. Makasih atas peringatan ni sis.. betul tu jgn mudah merasa bangga..itu semua hanya pinjaman semata..moga dijauhkan dr sifat ini.

    BalasPadam
  2. jgn bangga ramai follower kerana follower terakhir kita adalah AMALAN JARIAH...(igtn buat diri sendiri)

    thanks mar, info yg sgt best!

    BalasPadam
  3. TQ.. info menarik dan ilmiah :)

    BalasPadam
  4. thanks utk peringatan ni kak..hidup kita ni kena saling ingat mengingati kan.. :)

    BalasPadam
  5. Peringatan buat diri kita :)
    Tq for sharing, Mar...

    BalasPadam
  6. peringatan yg sangat bagus Mar..moga kita terhindar dari sifat membangga diri..

    BalasPadam
  7. peringatan yang baik, kadang-kadang kita tk sedar..moga kita banyakkan istighfar
    insha Allah

    BalasPadam
  8. fb banyak gossip? jangan layan mar, hihi

    BalasPadam
  9. kita semua sama saja..ada yang lebih kat sini,kurang kat sana,jadi sama je semua..tak payah nak pandang orang tu lebih orang ni kurang..kan??

    BalasPadam
  10. Perkongsian yg bagus mar...memg kita semua sama aje..takde beza...yg beza amal ibadat kita...makin bertambah atau kurg..kdg kdg pelik bile org lain yg cantik kaya nak berlagak dgn org yg kurg cantik n hidup sederhana...btul btul plik ngan mnsia mcm nih

    BalasPadam
  11. betul tu..
    perkongsian yg mnrik
    *ibu, thanks :)

    BalasPadam
  12. gud sharing Mar...kita kdg2 terlupa...

    BalasPadam
  13. Sebaiknya kita tinggalkan rancangan yg ada gossip tu Mar..

    BalasPadam
  14. tiada apa yg perlu dibnggakan krna kita semua serupa juga bila mati nnt...

    BalasPadam
  15. Membangga ini hanya merugikan... t kasih atas perkongsian & peringatan ini Mar.

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.