Tak Semua Ibu Mampu

By Mar Mansor - 8:30 PG


Berat untuk saya kongsikan cerita ini. Tapi, saya kuatkan hati untuk ceritakan juga. Agar saya tidak dikecam. Tidak dipandang serong. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa terasa kerdilnya diri ini.

Untuk kali keduanya saya jual breast pump saya. Breast pump ni sangat best. Ok dan cantik. Tapi, susu badan saya makin kering. Walaupun saya pam ikut jadual, lama-lama tetap kering juga.

Semuanya berpunca selepas pulang dari Jerantut. Dek kepenatan mungkin, pam punyalah lama, tetap tak keluar dah. Saya tak mahu terus frust, 4 bulan pada saya sudah cukup lama untuk berusaha. 2 bulan ketika cuti berpantang dan 2 bulan selepas naik kerja.

Mungkin saya tergolong dalam golongan 3 % itu sebab ciri-ciri semuanya ada pada saya. Tapi, saya tetap mahu buktikan saya bukan tergolong dalam golongan itu dan selama 4 bulan saya berusaha tanpa kecewa. Pada saya, usaha dahulu. Baru boleh cakap takde susu.

Saya masih ingat lagi bekas rakan sekerja saya dahulu pernah ceritakan tentang seorang ibu yang pada awalnya takde susu. Tapi, berkat kesabaran beliau mengepam saban hari tanpa jemu walaupun hanya keluar angin, akhirnya dia berjaya. Dia mengepam selama sebulan!

Akhirnya, saya mengalah. Bukan rezeki anak ke-2 saya juga. In sha Allah anak lain. Allah itu Maha Kuasa. Mungkin ada keajaiban buat saya satu hari nanti.


Breastpump ini telah saya jual pada hari ahad yang lalu agar saya tidak terus kecewa. Think positive ya!!


Selamat tinggal kenangan.


Memang taknak simpan. Simpan pun buat apa. Takut rosak. Warranty cuma setahun. Kalau motor tak rosak pun, perlu diservis. Itu pun tak tahu bila akan digunakan lagi. Takpe, nanti kalau ada rezeki tambah anak, beli lagi. Banyak kan preloved, kadang tu pakai tak sampai sebulan pun.

"As breastfeeding supporters, we need to understand that the small percentage of women who cannot produce enough milk is real.  One of the least understood causes of low - or sometimes no - milk production is breast hypoplasia, also known as insufficient glandular tissue (IGT).
What is IGT?  If we liken the lactating breast to a factory, then we could say that, for women with IGT, the workers went on strike before the factory was completely built. This makes it difficult for the factory to bring production up to 100%.  She might produce 80% of the milk her baby needs or just 10%.  For some, production won't ever get off the ground.
What causes IGT?  There are many speculations about the root cause (pesticide exposure during childhood, hormonal imbalance, injury to developing breasts, etc.)  Over the years, there is one common thread I have seen with almost every mom with IGT that I have seen  - irregular menstrual cycles, especially during the teen years.  This makes sense if we know that glandular tissue (the tissue that makes milk) develops with each menstrual cycle and even more develops during pregnancy.  So what happens when a young woman only has 3-4 menstrual cycles per year?  She gets much less glandular tissue development and may struggle with milk production when she has children.  In some women, they report that their breasts were very different from the start - they may be very small or they may be large but look "empty",  or maybe one is large and one is small. They may droop excessively or the areolae may be exceptionally large compared to breast size. These are common markers for IGT but do not guarantee that there will be a problem."

 IGT adalah salah satu punca ibu ini tidak dapat hasilkan susu yang cukup. Macam mana nak mengenalpasti anda mengalami masalah IGT:
1. Tidak mengalami perubahan payudara semasa akil baligh dan mengandung.
2. Tidak merasa bengkak payudara selepas bersalin.
3. Berat bayi tidak meningkat selepas lahir. (Tetapi ini bukanlah satu-satunya indikator yang anda mengalami IGT, berat bayi tidak meningkat mungkin boleh disebabkan oleh lekapan yang tidak betul dan sebagainya. Dapatkan pemerhatian dari pakar kanak-kanak anda dahulu).
4. Tiada bunyi bayi menelan susu semasa menyusu. (Boleh juga disebabkan oleh lekapan yang salah).
5. Mempunyai payudara yang hypoplastic: kecil / besar, mempunyai jarak yang luas antara payudara kiri dan kanan, saiz payudara yang tidak sama (sebelah besar dan sebelah kecil) dan payudara berbentuk tiub (tubular). Namun begitu, tidak semua ibu yang mempunyai bentuk payudara seperti ini mengalami masalah IGT.
6. Payudara besar tetapi tidak firm atau kosong.
7. Pembuangan air kecil dan besar bayi yang sangat sedikit. (Juga mungkin boleh disebabkan oleh lekapan bayi yang tidak betul, dapatkan pemeriksaan dari pakar kanak-kanak anda dahulu.)




  • Share:

You Might Also Like

6 comments

  1. Tak apa, tak ada rezeki anak untuk kali ni. Memang ada jadi juga macam tu. Susu dah tak mahu keluar. Insyallah ada rezeki untuk yang akan datang susu keluar harapnya.

    BalasPadam
  2. Sabar akak yea. Ada hikmah semua ni. Insyallah harapnya yang akan datang ok. Amin.

    BalasPadam
  3. Bila usaha dah dibuat sekurang-kurangnya taklah terkilan Mar
    Still ada peluang for the next baby.

    BalasPadam
  4. xpelah kak..akk dh usaha...itu seme kehendak Dia..sabar ye

    BalasPadam
  5. kalau dh usaha takpe..tapi seeloknya jumpa ngan pakar laktasi dulu..

    sabar jela..rezekinya sampai situ aje..terkilan jgk ni..huhu..

    BalasPadam
  6. Semua kan indah pada waktunya. Tetap berusaha dan senatiasa untuk bersabar.

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.