Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Tangisan Hati - Epilog Duka Seorang Gadis



    
Bayu berpuput lembut, membelai wajah ayu gadis itu. Sudah seminggu dia kelihatan termenung di pinggir pantai. Penat duduk, dia berjalan mencecah gigi air, menyusuri pantai hingga lewat senja. Gadis ayu itu memakai baju kurung lengkap dan tidak bertudung.

Rambutnya yang panjang melepasi bahu terbuai-buai mengikut alunan bayu yang bertiup. Sesekali dia menyeka lembut rambutnya yang ditiup angin. Baju kurung bunga-bunga kecil yang dipakai turut terbuai-buai ditiup angin petang. Kakinya terus melangkah menyusuri pantai sambil menjijit sepasang selipar jepun berwarna biru.


Langkah terhenti apabila terasa tapak kakinya memijak sesuatu. Rasa perit ditusuk sesuatu. Kaki kiri diangkat perlahan-lahan. Ohh..cengkerang siput. Dia tunduk mengutip cengkerang tersebut. Pasir yang melekat disapu lembut dan kemudian ditiup-tiup. 

Saat itu, kenangan semalam menerjah. Waktu seakan berputar. Dia terasa dirinya seakan berada di satu masa yang cukup indah. Cengkerang siput itu direnungnya sayu. Dia bangun semula dan terus melangkah lagi. Kicauan burung pulang ke sarang menghentikan lamunannya.

Senja hampir berlabuh. Dia melemparkan pandangan ke tengah lautan buat seketika dan kemudian melangkah pulang.

Esok dia akan ke situ lagi. Dia tahu si pantai sentiasa menanti kehadirannya.


Catat Ulasan

0 Ulasan

Ad Code