Alif Ziyad

Botol Susu Kegemaran Alif

10:55 PG

Assalamualaikum

Botol Susu Kegemaran Alif | Usia Alif sekarang sudah melepasi 2 tahun. Sudah 2 tahun 2 bulan. Dia masih menyusu botol. Saya ada beli botol susu baru untuk dia. Bila dah beli tu kan, baru sedar anak dah besar rupanya. Eh pakai botol susu lagi. Ibu nya dah beli pun. Pakai jela kan.


Tommee Tippee, botol susu yang saya gunakan bermula dia berusia 4 bulan. Pada permulaan, beli sekadar suka-suka sebab bentuk botolnya yang comel, bulat dan putingnya seakan puting ibu. Sejak dari itu, Alif mahu botol susu jenis ni sahaja. Botol susu lain dia tak mahu. Tapi, bila dengan pengasuh nak pula botol lain.


Botol susu perlu ditukar setiap 6 bulan. Cara penjagaan botol juga perlu dititik beratkan. Macam saya, bukan guna satu botol sahaja setiap 6 bulan tu. Dalam tempoh 6 bulan, biasanya guna 3 atau 4 botol juga sebab atas permintaan BS. Bukan apa, takut dia terkejar-kejar untuk basuh botol. Pada saya, ok je untuk kemudahan BS.


Bila tengok botol susu ni kan, teringat pula botol-botol susu lama Alif. Setiap corak pada botol yang saya pernah beli berbeza-beza. Sayang pula sebab dah buang bila dah tak guna. Kalau tak macam-macam koleksi agaknya.

Berminat nak beli botol susu TT? Boleh jenguk-jenguk link INI.




Aisyah Humaira

Alif Dan Kucing

8:00 PG

Assalamualaikum

Alif Dan Kucing | Alif suka haiwan bernama kucing ni. Mungkin sebab ia comel. Kalau nampak kucing, dari jauh dia dah geram. Di kampung, sepupu mereka yang bela kucing ni. Papa dia (adik saya) yang buatkan reban.

Aisyah & Alif melawat kucing.

Sudah puas memanggil kucing dari luar reban, dibuka pula selak reban tersebut. Meluru kucing tu keluar.


Rupa-rupanya kucing-kucing ni kehausan dan kelaparan. Makanan dia dalam bekas dalam reban sudah habis. Tuan dia pula balik kampung sebelah mama dia di Jerantut.


Bukan main suka Alif dapat pegang kucing. Kucing tu dah la berat. Berusaha dia suruh kucing minum.




Aktiviti

Main Susun Barang

8:00 PG

Assalamualaikum
Main Susun Barang | Permainan dan kanak-kanak memang tak dapat dipisahkan. Ditambah pula daya imaginasi mereka yang tinggi, apa pun boleh. Kadang-kadang tu anak-anak lebih kerap bermain dengan pekakas di dapur berbanding permainan yang dibeli di kedai mainan.

Seperti aktiviti ini, ia ditiru dari aksi kakanya sendiri, Cik Aisyah. Aisyah memang gemar main hidang-hidang makanan, kononnya situasi di kedai makan dan restoran. Kemudian, aksinya dilihat dan ditiru oleh adiknya pula. 

Alif menyusun permainan kemudian berikan kepada saya. Kononnya, makanan dan minuman.

Kemudian, di bawa pula ke tempat lain. Kononnya, makanan telah habis dimakan.


Permainan-permainan tadi disusun pula atas iron board. Lihat, iron board pun boleh menjadi tempat permainan kank-kanak. Kononnya, sinki, tempat cuci pinggan mangkuk.


Terpegun seketika melihat kata-kata di belakang baju yang dipakai oleh Alif. Baju ini dibeli oleh pengasuh.
"Orang tuaku adalah pahlawan bagiku"




Alif Ziyad

Perkembangan Alif : 22 bulan

12:00 PTG

Assalamualaikum

Perkembangan Alif : 22 bulan | Pejam celik pejam celik dia dah menjangkau 22 bulan. Lagi 2 bulan akan genap 2 tahun. Semakin besar semakin nakal. Ada je karenah dia yang mencuit hati. Dan semakin tinggi juga kesabaran untuk menjaganya sebab dia jenis sentap, sensitif dan kuat mengamuk.

Silap sikit...nangis. Marah sikit..nangis. Tak dapat apa yang dia nak..nangis. Menangis tahap guling kat lantai. Menangis macam kena dera. Kadang-kadang tu saya biar je dia menangis sambil guling-guling sebab dah penat pujuk.

Bayi seusia Alif sudah pandai buka baju dan seluar sendiri. Begitu juga Alif. Sudah pandai sedikit. Pakai baju pun dia cuba pakai sendiri walaupun terbalik lah, salah masuk lah. Layan ajelah..

Gambar ini ditangkap di awal pagi sebelum kami keluar rumah. Saya cakap, "nak pergi rumah emak ni..ibu nak keje.."

Laju je dia capai seluar dan sarungkan ke kaki. Saya perhatikan, dah betul dah cuma tak pandai tarik sampai pinggang, sangkut di diaper. Hahaha..

Baju pula belum pandai betul. Main taram je dia masuk ke kepala. Bila tak berjaya, baju tu dibalingnya.

05.06.17 - Bawa Alif checkup 22 bulan untuk timbang berat badan dan semak perkembangannya. Macam biasalah, semakin melasak ni, berat badan Alif tak berapa naik. 8.6 kg je nak oiii.. Alif ni sangat lasak dan aktif. Pendek kata, cuma diam bila tak sihat dan tidur je.

So far, Alif ok je. Cuma bak saya cerita di ataslah, semakin dia membesar, semakin besar jugalah kesabaran kami diuji. Memang menjaga dia ni memerlukan tahap kesabaran yang tinggi. Sebab kuat mengamuk. Tapi, waktu dia pandai dan nakal, memang geram dan terhibur je dengan telatah dia. Memang pandaii..

Temujanji akan datang untuk usia 2 tahun telah ditetapkan pada 11/09/2017. Lewat 2 minggu sebab checkup kawasan perumahan kami hanya pada hari Isnin sahaja dan tarikh Alif genap 2 tahun selisih pula dengan Hari Kemerdekaan negara dan Hari Raya Haji.

Rindu masa dia macam ni..


Alif Ziyad

Alif Menolak Pants Diaper

8:00 PG

Assalamualaikum
Alif Menolak Pants Diaper | Saya agak pelik juga kenapa dia tidak mahu dipakaikan diaper jenis pant. Kebetulan hari tu diaper Tesco Love Baby saiz L takde langsung. Kami telah pergi 2 buah Tesco berdekatan tapi hampa. 

Akhirnya, saya beli sahaja diaper Genki pants. Harga pun reasonable, jenis pant lagi. RM32 untuk 50 pcs. Kira ok la tu kan...


Genki keluaran Oji sangat bagus dari segi daya serapan. Ianya juga jenis cotton yang bagus. Cuma kehampaan sebab Alif tidak mahu memakai jenis pant. Pening kami memikirkan kenapa dia menolak. 

Bukankah jenis pant lebih mudah?

Bayangkan dia siap berlari dan menolak dari dipakaikan sambil menangis. Oleh kerana saya tetap pakaikan juga, Alif tidak berhenti menangis hinggalah saya cabut diapers tersebut dan gantikan dengan diapers lain.

Nekad, keesokannya terus ke Tesco lagi ketika waktu rehat semata-mata untuk beli diapers lain. Alhamdulillah, diaper Tesco Love Baby ada banyak tersusun di rak hari itu. Terus sambar dua.



Budak Alif sedang mengira mozek


Alif Ziyad

Bila Anak Mula Menconteng

4:00 PTG

Assalamualaikum


Bila Anak Mula Menconteng | Setiap anak dilahirkan berbeza perwatakan, perangai dan keletah. Bab  menconteng, kedua anak saya adalah sama. Tiba-tiba saya perasan dinding rumah sudah berseni. Kecik bessar kecik besar je tengok budak-budak ni. Sudah la menconteng, buat muka comel lak tu, dengan harapan usaha mereka dihargai.

Sekali dua dinding diconteng mungkin masih boleh bertahan. Kalau dah banyak kali, mau jadi hijau gak. Mak ko hijau.

Apa yang perlu ibubapa lakukan bila anak sudah mula menconteng?

- Sediakan buku tulis.
- Sediakan kertas lukisan.
Jika saiz tidak mencukup, dan kemahuan menconteng membuak-buak,
- Sediakan kertas majung dan tampak di dinding rumah.

Inisiatif saya, berikan anak kertas atau buku untuk dia menulis dan menconteng. Otak sedang berkembang, biarkan bakatnya diasah. Alif ok lagi, tidak menconteng sangat berbanding kakaknya, Cik Aisyah dahulu. Kesan contengannya memaksa kami untuk mengecat seluruh dinding rumah!


Tiba-tiba ada seni di dinding dan si pelaku adalah budak comel ini. Muka tak bersalah. Tapi, masih boleh dikawal sebab dia lebih menconteng di buku berbanding dinding. Harapnya terus begitu.


Alif Ziyad

Driver Cilik

8:00 PTG

Assalamualaikum


Driver Cilik | Dia memang pantang dapat stereng. Minat betul dia memulas-mulas stereng seolah-olah memandu. Belum tiba-tiba dia tekan hon kemudian tepuk tangan. Bingit! Biasanya buka tutup lampu kereta, on wiper kereta. Alahaiii..

Dasar anak lelaki kan, lasak. Ada je idea nakalnya. Penghibur hati kami, meskipun maknya jadi hijau juga.











Aisyah Humaira

Mari Menulis

9:00 PG

Assalamualaikum


Mari Menulis | Sejak Aisyah sudah mula bersekolah, saban hari saya perlu periksa beg sekolah dia, sama ada ada kerja sekolah atau tidak. Kadang-kadang, cikgu cuma tulis "buat semula" di dalam buku. Itu tandanya, ibu bapa perlu memantau kerja sekolah anak masing-masing di rumah.

Saya jarang memantau Aisyah menyiapkan kerja sekolah, sebaliknya tugas itu biasa disandang oleh ayahnya. Sebab saya spesis rimauuu. Rimau-rimau pun, anak-anak payah mendengar kata saya. Kalau dengan ayah diorang, sekali je ayah dia bersuara, cepat je diorang dengar. Nape ek??

Alif sibuk nak ikut masuk bilik tengah bila terdengar suara ayah dan kakaknya. Bila dapat masuk, dia mulalah mengacau Kak Aisyah. Dek risau dikacau macam tu, saya beri buku dan pensel untuk Alif menconteng ikut suka hati dia.


Tengoklah tu bersemangat sungguh si bujang dapat buku dan pensel. Muncung tu yang mahal. Penuh tekun.


Penatlah duduk, baring lagi best.


Hish, penat lah baring. Eh, kakak duduk kat kerusi macam best je.


Kakak, tepi sikit. Adik nak duduk.

Kak Aisyah terpaksa mengalah.


Dah, dah, kakak gi sana. Alif nak tulis ni.

Sekali lagi Kak Aisyah terpaksa mengalah.




Nota Kaki : Bila si bujang berkuasa..





Alif Ziyad

Alif & Basikal

9:11 PG

Assalamualaikum


Alif baru berusia setahun 3 bulan. Dasar anak jantan, lasak gaya jantanlah! Tak main dah panjat sofa. Kacang sangat.

Sejak pandai bertatih dia meman rajin tolak basikal. Tolak je. Itulah aktiviti harian dia. Seronok sangat bila dapat tolak basikal.

Dapat naik basikal, walaupun kaki belum sampai nak kayuh, dia tetap gigih nak kayuh. Dengan mulut bising bunyi "vrooomm".."vrooomm", menyembur-nyembur air liur.

Minta kakak pegang adik, tapi lain pula yang kakak buat.


Ini welfie bertiga tapi ibu dia menyorok belakang anak-anak. 


Budak-budak mana tahu penat. Ibu dia je penat sebab tu turunkan Alif dari basikal. Tapi, dia mengaruk nak naik lagi. Seronok la tu. Ok, naik lagi kita pusing 3, 4 round dalam rumah.

Ok cukup. Ibu dah penat. Turun dua-dua, kita tengok tv.

Astro seperti biasa, ulangan tayangan. Tukar channel apa pun, semua tidak kena. Akhirnya, tengok rakaman  Maleficent. Seronok melayan Cik Aisyah berbual, tak sedar Alif mula memanjat basikal. Tidak sempat aku melontarkan laungan, dia sudah "gedebuk".


Budak nakal tengah duduk diam meratapi nasib diri.

Kelopak mata bergarit, alhamdulillah tidak kena mata. Dan dahi "bertelur". Dalam saat ini minyak kelapa dara sangat membantu memulih luka. Memang serasi, cepat berkesan. In sha Allah dengan izinNya.






Alif Ziyad

Bersama Alif | 1 Tahun 2 Bulan

9:00 PG

Assalamualaikum


Lama tak kongsi kisah si budak bujang ni. Sekarang umurnya sudah 1 tahun 2 bulan. Bulan lepas ada bawa dia check-up di KK Masai, ditemani Cik Aisyah. Untuk timbang je. Badan nampak semangat tapi kuyus je rupanya. Spesis kecil molek kan. Yang penting, Alif membesar dengan sihat. Alhamdulillah.


Sudah pandai berwelpie dengan ibu. Sangat manja. Kalau merajuk, tergolek-golek (ibu mula risau di situ). Kuat makan, sangat suka makanan.

Sudah pandai pandai pegang botol air berstraw. Tangan kanan pegang makanan, tangan kiri pegang botol air.


Muka bengang kena pakai cap. Kain lap dan puting masih menjadi teman setia dek air liur yang masih meleleh-leleh. Puting pula sangat berguna saat kecemasan. Merajuk berguling-guling, ubatnya puting. Aduihh,, memang tak cukup kuat nak pisahkan puting lagi.

Pertama kali merasa naik kereta muzik goyang-goyang pakai token ni. Tapi, tak letak token pun sebab mainan ni rosak. Ini pun dah buat dia teruja sangat-sangat. Hari-hari asyik tengok ibu pegang stereng je, dia pun nak rasa juga.

Tak mau lepas dah..


Alif dah pandai jalan. Masih bertatih-tatih. Belum laju lagi. Bila penat, dia kembali merangkak. Alif sukakan basikal. Basikal tu hadiah ulang tahun ke-3 Cik Aisyah. Mainan kegemaran Alif. Hari-hari dia tolak basikal tu. Dah pandai tekan-tekan loceng. Sikit hari pandai kayuh pula.

Sering terkejut bila dengar orang bersin. Muka terkejut yang bukan dibuat-buat. Kemudian, ketawa bila orang melihatnya.

"Cum..." sepatah kata dari Alif.



Alif belum pandai cakap. Sebutir apa pun belum lagi. Butir-butir bahasa alien tu adalah..
Semoga anak ibu terus membesar dengan sihat ye..








Alif Ziyad

Alif Genap Setahun

12:00 PG

Assalamualaikum


30 Ogos 2016 - Genaplah setahun usia anak bujang saya. Masih terbayang di dalam ingatan saya ke HSA untuk melahirkan dia. Hishh...lagi beberapa jam nak masuk 31 Ogos tau. Ini pun kira awal 2 minggu
.
Tarikh yang sama juga, Alif perlu ke KK Masai untuk check-up setahun dan mendapatkan suntikan MMR.

Pengalaman Bersalin Anak Ke-2 <--- Klik untuk baca


Dalam setiap doa saya, saya sentiasa memohon agar dipermudahkan urusan. Tak kaya takpe, yang penting segala urusan yang saya hadapi dipermudahkan. Itu juga satu rezeki. Seperti membawa si bujang check-up ni. Moga dipermudahkan. Sebab saya selalu bawa anak sendiri.

Berat Alif masuk dah masuk line kuning. Ala, Alif ni, makan banyak tapi membuang pun banyak. Kalau dia 3 kali makan, 3 kali juga lah membuang. Pastu, bukan sikit-sikit. Kadang sampai membuak. Dah la ucuk..

Oleh kerana graf berat badannya tidak cantik, maka Alif perlu hadir untuk pemeriksaan berikutnya selang 2 bulan akan datang. Bulan Oktober nanti.

Dah habis mendapatkan khidmat nasihat dari nurse, kami menunggu pula ke bilik suntikan. Tak lama menunggu. Alif memang hero ibu. Kena inject tak nangis pun. Sengih-sengih je. Suntikan ni tidak menyebabkan demam. Alhamdulillah, Alif sihat-sihat sahaja hingga hari ini.



31 Ogos 2016 - Cuti sempena merdeka! Budak bangun awal ni pagi-pagi memang dah lapar. Nasi panas dan lauk ikan untuk dia pun dah ready. Sementara untuk kami yang dah besar ni, sarapan karipap jelah.

Alif menolak nasi dan tangannya tangkas mencapai seketul karipap. Bila ditegah, dia menangis. Emm..suka hati awak lah nak..

Ibu tak beli kek untuk awak. Makan jelah karipap ye nak. Seketul tu dia makan sampai habis! Sedap le tuww. Hehehe

Dah pandai mintak kek nanti baru ibu belikan.


Perut dah kenyang, kita round-round JB. Pergi melawat Giant Plentong dahulu. Kan dah berwajah baru. Uii..manusia penuh. Sesak! Maklumlan sempena Merdeka day, macam-macam promosi kan. Secret recipe tu pun ada promosi. Sepotong kek hanya RM5.90! Niat di hati memang nak terjahlah. Tapi, panjang pulak barisan. Tak sanggup nak beratur.

Pastu..pastu..pastu..

Rasa ngantuk, nak tidur.. Balik rumah, masing-masing tisur sampai petang. Wakakaka,,