Tak Sedap Ke Wahai Cik Aisyah Humaira?

By Mar Mansor - 1:54 PTG


03.10.2012 - Sesi pemeriksaan perkembangan bayi untuk 5 bulan. Wah..anak ibu semakin besar.

Sesi soal jawab kali ini agak menggusarkan ibu. Dakwat berwarna merah sudah mulai mewarnai buku laporan Aisyah. Kenapa ya?


Bulan lepas (4 bulan) berat Aisyah mencecah 5.3kg. Sudah cukup buat hati ibu bahagia. Siapa tidak suka andai bayinya punya berat badan yang bagus. Naik 700gm dari bulan sebelumnya (3 bulan).


Tapi, bila Aisyah mencecah 5 bulan, berat badan Aisyah cuma naik 150gm, membuatkan hati ibu gundah gulana. Jururawat pula mula bertanyakan macam-macam.



Jururawat : Mak nya kecik je...suami puan kecik ke besar?

Ibu : Kecik..

Jururawat : Owhh..baby minum berapa banyak?

Ibu : Dia cuma minum 3 auns setengah je. 2 jam sekali dia mintak.

Jururawat : 3 auns je? Sikit tu. Bagi 4 auns tak boleh?

Ibu : Dah cuba dah. Tak habis pun minum.

Aisyah seorang bayi yang bijak. Andai kata dia sudah kenyang atau tidak mahu minum susu lagi, mulutnya ditutup rapat. Kepala pula tertoleh kanan atau kiri. Sumbat bagaimana pun, dia tetap tak mahu andai dia tidak mahu.


Pernah sekali, ibu menyua botol susu ke mulut Aisyah walhal sudah beberapa kali Aisyah menolak. Bibir pula kejap ditutup rapat. Barangkali sudah geram dengan ibu yang tidak mengerti, Aisyah menolak botol susu dengan tangannya hingga botol susu terpelanting ke kaki ibu. Barulah ibu mengerti.



Jururawat : Sepatutnya baby dah 6 kg sekarang ni. 5.45kg ni kecik..

Ibu : Hmm.. (lidah kelu tidak mampu berkata-kata)




Hobi Aisyah

Pemeriksaan kali ini lebih pantas dari pemeriksaan sesi lepas (4 bulan). Aisyah disuntik lagi. Macam biasa la, raungan memohon simpati selepas di cucuk jelas kedengaran hingga segenap pelusuk klinik itu. Alahai.. demi kesihatan mu Aisyah. Tangisannya sebentar cuma. Setelah didukung, Aisyah tidak meraung lagi ,malah menyonyot jari jemarinya yang comel.




Siyes bangat muka tuh..(macam gambar passport lak..kuikui..)


Malam tadi, ibu berfikir sendiri. Mengapa Aisyah sering minum susu dengan kuantiti sedikit sekarang?

Adakah susu itu tidak sedap padanya?

Adakah Aisyah mahu susu lain?

Susu apa pula kali ini?

Ibu suka Aisyah minum susu sekarang ni sebab susu Dumex Mamex Gold ada pengimun, daya tahan melawan penyakit.


Meniarap tatkala usia 4 bulan 3 minggu


Meniarap kejap je..tak sampai 5 minit..dah baring semula sambil nyonyot jari


Main jari, nyonyot jari sambil mulut membebel-bebel

Hari itu juga ibu diminta untuk menimbang berat badan dan mengukur tinggi.

Berat : 45kg
Tinggi : 152cm


Nota kaki : Minumlah susu banyak-banyak wahai Aisyah ku sayang..

  • Share:

You Might Also Like

2 comments

  1. nurse mmg mcm tu..ikut carata perkembangan bayi kononnye..selidik plak mak ayah beso ke kecik ke...
    klu ank terlebih berat pun diorg bising...he he he
    yg penting cik aisyah tu tgh aktif..mgkn sbb tu cik aisyah x mo minum susu banyak2...
    jgn sentap ok...Lin dh faham sgt soklan2 cepumas dr nurse2 yg becok mulutnye he he he...yg tahu memberi komen atau cadangan tanpa memikirkan kaedah2 lain...

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks bagi pendapat..anak pertama camni la..cepat gelabah..

      Padam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.