Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Abdomen Scan di Klinik MyFamily

Assalamualaikum

Abdomen Scan di Klinik MyFamily | Sejak kebelakangan ni viral mengenai booster yang membahayakan kesihatan sesetengah orang yang menerima suntikan. Tak dinafikan ada je yang sihat lepas ambil booster. Ada juga yang sakit, seolah-olah booster ni mengaktifkan penyakit yang ada dalam badan seseorang. Saya salah seorang rakyat Malaysia yang sudah menerima dos penggalak bulan Disember 2021.

Saya tak sehebat orang lain yang tak rasa apa-apa bila menerima booster. Selepas 2 hari menerima booster baru badan saya rasa lemah, rasa nak demam tapi tak demam pun. Masih boleh buat kerja rumah seperti biasa. Tapi, dek 2 hari sakit teramat sangat bahagian abdomen dan perut, terus saya ambil keputusan untuk ke klinik.

24.12.2021 - Terima booster jam 11.30 pagi.

25.12.2021 - Sihat lagi cuma lengan terasa sakit kesan suntikan. Rasa lengan tebal je kan. Selepas Asar baru rasa tak sedap badan.

26.12.2021 - Saya ke KK ekoran mengalami sakit perut yang menekan, nak bangun selepas berbaring sakit sangat tapi doktor kata baru sakit 2 hari, tak perlu buat scan. Kalau sakit lagi, datang semula ke klinik. KK bekalkan ubat sakit perut dan ubat tahan sakit. Petang tu saya decide untuk book appointment pada keesokan harinya di klinik swasta untuk buat ultrasound scan bahagian abdomen.

Saya pernah ke Klinik MyFamily cawangan Skudai pada tahun 2019 untuk scan bayi dalam kandungan. Sekarang, klinik ini sudah buka cawangan di Masai. Kalau nak tahu, klinik ini bukan sekadar scan bayi tau, kita boleh buat scan lain juga. Kebetulan juga lokasi klinik ni berhampiran rumah saya, lebih mudah bagi saya.

Pricelist ultrasound scan di sini. Boleh pilih pakej yang anda berminat. Saya memilih Abdomen Scan iaitu pemeriksaan imbasan bunyi untuk bahagian abdomen. Pakej ini bersama gambar dan report. Untuk buat abdomen scan, pesakit perlu berpuasa dari malam hari, makanya scan hanya dilakukan pada sebelah pagi.



27.12.2021 - Scan siap lebih kurang jam 11.30 pagi. Bayaran tambahan sebanyak RM20 untuk consultant dari doktor.

Bil saya. Dapatlah claim separuh dari jumlah bil.

Ini pula surat rujukan dan scan report dari klinik.


Mesti ramai nak tahu kenapa dengan saya? Sebab booster ke?

Selepas ambil booster,  badan saya sakit dan paling terasa bahagian perut macam saya ceritakan di atas. Memang terasa la sakit tu. Hasil dari buat ultrasound, ada batu dalam hempedu saya. Ada saiz kecil-kecil macam pasir tu boleh hancur kalau makan ubat. Yang saiz besar tak boleh hancur dah, sebab saiznya sudah 1.64cm. Itu adalah punca kenapa saya sakit perut tiba-tiba dan rasa cepat kenyang bila makan selain angin dari perut. Saya didiagnosis menghidap cholelithisis atau dikenali batu hempedu.

Sebenarnya lama dah rasa kembung perut, angin ni. Kadang tu sampai rasa migrain. Lepas tu rasa macam ada benda keras menekan bila tunduk lama-lama. Tapi sebab takde rasa sakit jadinya ignore je. Lepas booster, mungkin sebab badan kita lemah dan sakit-sakit, jadinya tu yang sakit tu betul-betul terasa.

Kemudian, doktor cantik, baik hati dan peramah di klinik MyFamily tu tolong saya booking appointment di KK untuk rawatan selanjutnya. Alang-alang dah MC kan, saya teruskan jela.


Perkhidmatan Norma Baharu Klinik Kesihatan, korang perlu buat temujanji online ye sebelum ke klinik. Saya dapat book temujanji dengan doktor jam 2 petang. 


Cut story, setelah doktor baca scan report dan referral letter, doktor KK terus keluarkan surat ke HSI. Saya perlu ke HSI untuk dapatkan tarikh temujanji di bahagian Klinik Pakar Pembedahan dan inilah tarikh yang saya dapat. Bulan puasa nanti.


Sekarang dah lepas 2 bulan booster, takde rasa sakit dah. Cuma bila saya rasa penat saya mudah tertidur.






Catat Ulasan

8 Ulasan

  1. Sakit batu hempedu ni, memang sakit menekan kan.. semoga dipermudahkan urusan Mar nanti, diringankan kesakitan dan segera sembuh.

    BalasPadam
  2. Moga baik-baik aja buat Mar yaa.. Sis baru ni buat full medical, alhamdulilah semuanya okay, cuma kadar gula je bacaan dah border huhuhu

    BalasPadam
  3. Semoga cepat sihat...SA doakan yang baik2 aje buat sis....

    BalasPadam
  4. Aisehman...bedah bulan posa pulak. banyaklah nak kena mengganti nanti.
    Tapi takpelah...kita follow je demi kesihatan di kemudian hari.

    Semoga terus sihat

    BalasPadam
  5. Uii.. ada batu... Moga terus sembuh, sihat dan dipermudahkan urusan ye kak

    BalasPadam
  6. Mungkin jadi satu asbab jugak tahu ada batu. Tahu awal dan boleh buat rawatan selanjutnya. Semoga dipermudahkan segala urusan akak nanti. Take care kak , semoga cepat sembuh. Aaaminn...

    BalasPadam
  7. Mungkin jadi satu asbab jugak tahu ada batu. Tahu awal dan boleh buat rawatan selanjutnya. Semoga dipermudahkan segala urusan akak nanti. Take care kak , semoga cepat sembuh. Aaaminn...

    BalasPadam
  8. Mertua ena penah operation kes camni. Banyak lah pantang larang xbole makan benda berangin contoh macam petai, teh o. Air 3 in 1 pon doc x bagi. Semoga dipermudahkn urusan Aaminn

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code