Perkongsian

Joyfresh Yang Wangi

8:00 PG

Assalamualaikum
Joyfresh Yang Wangi | Lama juga dah air freshner ni. Saya beli sekali semasa beli sabun untuk gotong-royong di pkayik dulu.

>> Jom Baca <<


Bau honey dew memang best. Banyak lagi pilihan haruman yang lain. Boleh ke cawangan Joywash yang terdekat.




Perkongsian

Cara Semak Surat Penyelesaian Hutang PTPTN

8:00 PG

Assalamualaikum

Cara Semak Surat Penyelesaian Hutang PTPTN | Apabila sendiri sudah sedia maklum yang hutang pinjaman kita telah selesai. Sudah bayar habis lagi. Sudah tiada kena mengena dengan PTPTN. Mesti rasa bebas sebab dah bebas hutang.

Untuk selesaikan baki pinjaman melalui KWSP boleh rujuk SINI. Memang mudah dan cepat. Cuma yang hazabnya menunggu pulangan lebihan bayaran selepas diskaun 15% tu! Allahu..sabarkan hati.

Di sini saya kongsikan bagaimana cara semak surat penyelesaian hutang PTPTN.

1- Masuk website www.ptptn.gov.my.


2- Terus klik Pengesahan Baki Pinjaman / Surat Penyelesaian Hutang. Dalam bulatan berwarn oren.


3- Log Masuk Bajet 2017. Masukkan no Mykad dan no pinjaman. Untuk dapatkan nombor pinjaman, boleh hubungi careline PTPTN di 03-2193 3000.


4- Klik pada kotak SURAT PENGESAHAN HUTANG.


Ini saya klik pada kotak PENGESAHAN BAKI ONLINE. Tiada rekod lagi bermakna hutang saya telah selesai.


5- Print surat untuk simpanan dan rekod kita.


Surat ini bertarikh 04/04/2017. Sudah lebih 2 bulan berlalu tetapi lebihan bayaran saya masih lagi belum masuk ke akaun 2 kwsp saya. Lebihan bayaran adalah kerana dapat 15% diskaun jika bayar hutang habis. Cepatlah sikit pulangkan wahai PTPTN. Akaun 2 saya tu ada kegunaan lain..


Pengalamanku

Pengalaman Menderma Darah Di HSI

8:00 PG

Assalamualaikum
Pengalaman Menderma Darah Di HSI | Ini merupakan kali pertama saya menderma darah. Berdebar-debar juga rasanya. Niat asal saya dengan konfidennya mengaku darah saya jenis O- sebab makcu kawan saya kekurangan darah badan.

Makcu kawan saya ni darah jenis B-. Sangat sedikit orang di Malaysia ni berdarah jenis B-. Orang darah jenis B- hanya boleh menerima darah jenis B- dan O- sahaja.

Kisah viral makcu kawan saya di FB: Peon JB, mohon sebarkan..

Bagi yang memiliki darah B- dan O-, sudilah kiranya menderma untuk makcik ini.

Banyak prosedur yang perlu diketahui sebelum menderma darah. Mula-mula nurse check darah, jenis apa. Macam saya jenis O. Jenis O- atau O+ tak dapat detect. Kemudian, timbang berat pula. Berat mestilah lebih 48kg bagi perempuan. Kemudian, perlu isi borang maklumat diri dan beberapa soalan berbentuk pertanyaan. Eh..banyak juga soalan tu tau.

Ini beberapa soalan yang saya ingat dan diinterview oleh nurse.
- Ada keluar dari Malaysia dalam tempoh kurang 1 bulan? Kalau ada, tak boleh derma.
- Ada bertukar-tukar pasangan/ melanggan? Kalau ada, tak boleh derma.
- Cukup tidur 5 jam tak?
- Adakah sedang mengandung?
- Adakah sedang period?
- Ada penyakit HIV/ Hepatitis/ Tibi/
Banyak lagi...

Meskipun darah saya bukan jenis O-, saya derma jugalah. Alang-alang dah ke sini kan. In sha Allah darah saya dapat membantu orang lain pula.


Kerusi diturunkan agar saya dapat berbaring. Tangan pula terus menerus mengepam bola hijau tu. Sambil itu, nurse menyerahkan borang yang saya isi tadi. Borang yang saya isi mengesahkan bahawa saya berdarah jenis O sahaja. HB: 13.3, agak tinggi.

Tak pasti berapa lama saya menjalani proses menderma darah ni. Tapi, tak lama mana. Nurse pula dah stanby air gula untuk saya, takut saya pengsan. Lebih lagi bulan puasa. Kalau rasa pening-pening tu terus minum air gula tu. Sebenarnya, saya tak bersahur pun pagi tu sebab lewat bangun.


Proses menderma sudah selesai. Nurse minta saya rehat dahulu. Oklah rehat lah dalam 15 minit di kerusi ni. Alhamdulillah saya bertenaga, tiada rasa pening-pening. Syukur masih dapat meneruskan puasa.

Nurse berikan saya slip pengesahan penderma darah. Pengesahan ini membolehkan saya mendapat pelepasan kerja selama 8 jam bermula jam 1 petang. Oleh kerana saya rasa bertenaga sahaja, saya bekerja seperti biasa hingga jam 5.30 petang.


Untuk pengetahuan semua, tiada lagi buku untuk penderma darah, hanya diberi sekeping kad kecil. Sekiranya ingin menderma darah lagi, tunjuk sahaja kad ini. Sehingga kad ini habis dicop, barulah penderma akan diberikan buku.


Untuk menderma darah, boleh terus ke,

TINGKAT 4 , unit tabung darah
Hospital Sultan Ismail , JB 
Bermula 8 pagi hingga 5 petang

Update terkini : Makcu kawan saya sudah keluar hospital semalam. Alhamdulillah...



Perkongsian

Programmer Pertama

12:00 PTG

Assalamualaikum

Programmer Pertama | Ada terbaca hari tu di IG mengenai programmer pertama adalah seorang perempuan. Hebatlah dia sebab bukan mudah untuk memahami programming. Betul tak?


Sharing dari Ig lawak_kampung. Yang kelakar, komen tu memang win.

"That's why computer languange is difficult to undersatand"



Ilmu

Tuntutan Nafkah Suami

8:00 PG

Assalamualaikum

TURUTAN NAFKAH SUAMI |

1. Dalam pemberian nafkah, seorang suami hendaklah mendahulukan isteri dan anak-anak dari orang lain (termasuk ibu-bapa).

Turutan nafkah adalah seperti berikut;
a) Diri sendiri
b) Isteri
c) Anak
d) Bapa
e) Ibu
f) Cucu
g) Datuk
h) Saudara
i) Ahli-ahli keluarga berikutnya.

Turutan ini adalah berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang menegaskan; “Mulailah dengan diri kamu, bersedekahlah kepada diri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk isteri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk ahli keluarga kamu. Jika ada lebihan lagi, maka untuk begini dan begini; yakni untuk orang di hadapan kamu, di kanan dan kiri kamu” (Riwayat Imam Muslim dan an-Nasai dari Jabir r.a.. al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 46). Berkata Imam an-Nawawi mengulas hadis ini; di antara kesimpulan dari hadis ini ialah; hendaklah pemberian nafkah dimulakan mengikut tertib yang tersebut (dalam hadis). (Syarah Soheh Muslim, juz 7, Kitab az-Zakah, bab al-Ibtida’ Fi an-Nafaqah Bin-Nafsi Tsumma Ahlihi Tsumma al-Qarabah).

Perlu disebut juga di sini bahawa nafkah untuk isteri wajib diberikan oleh suami sekalipun isteri kaya dan berada. Suami yang gagal memberi nafkah sewajarnya kepada isterinya -mengikut kemampuannya- ia dianggap berhutang dengan isterinya kecualilah jika isteri menggugurkan haknya dengan kerelaannya sendiri. Begitu juga, isteri boleh menuntut fasakh di atas kegagalan suaminya memberi nafkah.

Adapun nafkah kepada orang lain selain isteri, ia tidak wajib melainkan apabila memenuhi dua syarat;

a) Mereka adalah miskin, tidak memiliki harta dan tidak mempunyai sumber pendapatan. Jika mereka mempunyai harta atau memiliki sumber pendapatan sendiri, tidaklah wajib lagi ia menyara mereka. Namun digalakkan ia meneruskan pemberiannya kepada mereka untuk mengekal kasih sayang dan silaturrahim.

b) Ia mempunyai kemampuan untuk menanggung mereka; sama ada dengan hartanya atau dengan sumber pendapatannya. Kemampuan ini merangkumi kos saraan untuk diri sendiri dan isteri. Jika ada lebihan (setelah ditolak keperluan diri dan isteri), barulah ia wajib menyara ahli-ahli keluarga yang lain.

Merujuk kepada soalan di atas, tidak harus suami mengabaikan nafkah kepada isteri dan anak-anak dengan alasan ingin membantu ibu-bapa di kampung kerana menafkahi isteri dan anak-anak adalah wajib. Jika benar ibu-bapa memerlukan nafkah darinya, ia hendaklah menafkahi mereka tanpa mengabaikan isteri dan anak-anak. Itupun jika ia mampu menampung semua mereka. Jika tidak, hendaklah ia mendahulukan isteri dan anak-anak.



Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi.
2. Manar as-Sabil, Ibnu Dhuyan


 

Islam Itu Indah

Definisi Kebahagiaan Setiap Kita

8:00 PG

Assalamualaikum
Definisi Kebahagiaan Setiap Kita | Setiap kita mengimpikan kebahagiaan. Kebahagiaan itu pula terlalu meluas definisinya. Perkongsian ini sedikit sebanyak membuka mata kita semua. Satu perkongsian yang menarik untuk kita renungkan.
❤❤❤❤❤
Jika KEKAYAAN membuat orang BAHAGIA, tentunya ADOLT MERCKLE, orang TERKAYA dari JERMAN, tidak akan menyerahkan badannya kepada KERETA API...
Jika KEMAHSYURAN membuat orang BAHAGIA, tentunya MICHAEL JACKSON, penyanyi TERKENAL di USA, tidak akan minum UBAT TIDUR hingga OVERDOSE...
Jika KEKUASAAN membuat orang BAHAGIA, tentunya G. VARGAS, Presiden BRAZIL, tidak akan menembak JANTUNGNYA...
Jika KECANTIKAN membuat orang BAHAGIA, tentunya MARLIN MONROE, artis CANTIK dari USA, tidak akan minum ALKOHOL dan UBAT DEPRESI hingga OVERDOSE...
Jika KESIHATAN boleh membuat orang BAHAGIA, tentunya THIERRY COSTA, Doktor terkenal dari PERANCIS, tidak akan membunuh dirinya akibat acara di TELEVISYEN..
Ternyata, BAHAGIA atau tidaknya hidup seseorang itu, BUKANNYA ditentukan oleh seberapa KAYA, FAMOUS, CANTIK, BERKUASA, SIHAT atau BERJAYA hidupnya.
Tapi yang membuat seseorang itu BAHAGIA ialahlah DIRINYA SENDIRI... mampukah dia MENSYUKURI semua yang sudah dimilikinya dalam segala hal.
"Kalau KEBAHAGIAAN boleh DIBELI, pasti orang-orang kaya akan MEMBELI KEBAHAGIAAN itu... kita tidak akan dapat KEBAHAGIAAN kerana sudah DIBORONG oleh merekα."
"Kalau KEBAHAGIAAN itu ada di suatu TEMPAT, pasti belahan lain di bumi ini akan KOSONG kerana semua orang akan ke sana berkumpul di mana KEBAHAGIAAN itu berada ."
Untungnya KEBAHAGIAAN itu berada DI DALAM HATI setiap manusia.
Jadi kita tidak perlu MEMBELI atau pergi MENCARI KEBAHAGIAAN itu.
"Yang kita perlukan ialah HATI yang BERSIH dan IKLAS serta FIKIRAN yang JERNIH, maka kita boleh menciptakan rasa BAHAGIA itu bila-bila, di mana-mana dan dalam apa-apa jua keadaan pun."
KEBAHAGIAAN itu hanya dengan zikrullah (mengingati)Allah:
الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
“(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”. Ketahuilah dengan “zikrullah” itu, tenang tenteramlah hati manusia. {13:28}
"JIKA KAMU TIDAK MEMILIKI APA-APA YANG KAMU SUKAI, MAKA SUKAILAH APA-APA YANG KAMU MILIKI SAAT INI"
❤❤❤❤❤
Islam itu indah. Dalam islam, rukun iman ke 6, beriman kepada qada' dan qadar. Justeru itu, umat islam perlu yakin dan redha dengan setiap ketentuan dari Illahi. Percaya, yakin setiap yang berlaku itu ada hikmahya. Sentiasa bermuhasabah, berdoa dan bertawakal. Ingatlah, setiap masalah pasti ada jalan pennyelesaiannya.

Info

Kepentingan Car Charger

9:00 PG

Assalamualaikum

Kepentingan Car Charger | Mungkin ada yang takut untuk menggunkan car charger rentetan ada beberapa kes berlaku di mana kereta terbakar akibat penggunaan car charger. Kebakaran kecil tidak membabitkan nyawa.

Begitu juga dengan kes power bank meletup. Handphone meletup pun banyak kes berlaku. Hingga ada kes kematian.

Sudah sebulan juga saya beli car charger ni di Lazada. RM16.++. Memang murah. Baca review pun semua kata ok. Tujuan memilikinya sebab saya takde power bank. Kadang-kadang bateri handphone drain, lupa nak charge. Tak sempat nak charge pun iye juga.

Kadang kala kita tersekat dalam kesesakan lalu lintas. Jalan jammed, phone takde bateri. Sekurang-kurangnya, benda ini membantu dalam keadaan darurat.

Car Charger Remax


Kecil je saiznya, ada 3 port.


Pertama kali menggunakan car charger ini. Ok, berfungsi dengan baik.

Micro USB Cable << Klik untuk baca saya beli di mana dengan harga murah dan berbaloi!



Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah,
Yang buruk itu datang dari kita (manusia)


Perkongsian

Penelitian Hidup

12:00 PTG

Assalamualaikum


Kita bangun dari atas katil, walaupun  tak berapa empuk. Tapi ada orang bangun dari kaki lima jalanan.

Kita hidupkan enjin kereta tapi tak boleh. Bateri kong! Ada orang hilang kereta malam tadi kerana dicuri atau kemalangan.

Susah nak kejutkan anak bangun tidur. "Hish budak ni, apa nak jadi". Tapi ada jiran waktu nak kejut anak bangun tidur, anaknya telah kembali bertemu Penciptanya.

Kita sudah bosan bekerja kerana 1001 macam perkara tak kena di tempat kerja. Pagi ini ada bapa yang menyara keluarga dibuang kerja.

Kita rasa bosan dengan pasangan kita. Pagi ini ada orang yang telah kehilangan suami atau isteri.

Kita rasa jemu dengan makanan pagi yang disediakan pasangan. Kita komplain. Hari ini ada orang yang hanya boleh makan pakai tiub aje kerana kanser mulut.

Kita rasa pakaian kita tak cukup? Ada orang hanya ada 3 helai baju sahaja. 

Kita rasa kecewa kerana kerja dah berpuluh tahun tapi masih tiada simpanan ataupun harta. Semalam ada orang meninggalkan dunia tanpa membawa apa-apa kecuali sehelai kain kapan.

Kita rasa tanggungjawab terlalu besar. Banyak sangat benda nak buat. Kita rasa rimas dengan expectation sekeliling terhadap kita. Malam tadi ada saudara kita yang dijemput Allah memohon untuk dihidupkan semula.

Syukurlah walau apa jua keadaan kita masih bernafas di bumi Allah ini. :)

Alhamdulillah ... :)


E-Book

E-Book Anak Anugerah Dan Ujian: Disleksia & Sensory Processing Disorder (SPD)

12:00 PTG

Assalamualaikum
E-Book Anak Anugerah Dan Ujian: Disleksia & Sensory Processing Disorder (SPD)Salam. Sempena Bulan Kesedaran Autism bulan ini, Mak nak berkongsi bersama pembaca tentang e-Book penulisan seorang ibu tunggal dan anaknya yang betajuk Anak Anugerah Dan Ujian: Mengesan Kelainan Dan Rawatan Anak :)

Panduan Buku Anak Anugerah Dan Ujian
"Pengalaman ibu, guru, keluarga dan masyarakat yang menghadapi kekeliruan terhadap anak yang mempunyai kelainan berbanding anak normal. Anak berusia 6 tahun dan mempunyai tiga kelainan seperti SPD (Sensory Processing Disorder), Dyslexia dan ciri-ciri Autisme peringkat IQ Tinggi. Ditambah lagi diagnos Doktor & OT (Occoputional Theraphy) mengesahkan ada kesan traumatik atas anak ini selepas kematian mengejut bapa pada  umurnya 3 tahun. Buku ini memberi pendedahan kisah benar bagaimana seorang ibu tunggal berjuang meneruskan kehidupan sehingga ciri-ciri kelainan anak tidak dapat dikesan awal kerana kesibukan mencari rezeki dan anak kelihatan membesar normal seperti kanak-kanak lain sebayanya.

Buku ini juga padat dengan maklumat asas tentang kelainan ini, Apa itu SPD, Dyslexia & Mild Autisme peringkat IQ Tinggi, Tips pendidikan anak istimewa, Rawatan moden, Rawatan syifa, Tanda awal & Teknik mengesan, Gajet; Teknologi yang membantu atau merosakkan dan Punca yang menyebabkan anak kelainan upaya . Saya juga sertakan aplikasi tindakan dan contoh lembaran kerja yang saya gunakan untuk membantu anak.

Di Malaysia, buku ilmiah yang berkaitan kelainan ini sangat kurang di pasaran dan saya ingin berkongsi ilmu dan pengalaman sebenar bagaimana saya melalui situasi ini,"- Emycakes Lovette

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Betapa tabah serta kuatnya ibu tunggal ini membesarkan anak kecil dan pada masa yang mencari rezeki. When someone introduced her to me (on Facebook) and ask me to share bout her eBook. I said; why not? Bukan sahaja buku ini dapat membantu ibubapa yang mempunyai anak yang pnya kelainan yang sama, malah frankly speaking, masyarakat kita masih kurang kesedaran dan kefahaman tentang perkara ini (autism dan sebagainya). Dengan adanya penulisan seperti ini, barulah ada penerimaan serta penghargaan betapa bertuahnya anak-anak syurga ini.

Based on the isi kandungan below, buku ini boleh dikatakan kitab 101; menjawab segala soalan pembaca; siapa, apa, dimana, bila, dan bagaimana, lengkap dengan solusi.


Isi Kandungan Buku Anak Anugerah & Ujian

Cara mengesan kelainan anak Normal : Disleksia & Sensory Processing Disorder (SPD)
  1. Dari hati
  2. Apa itu Sensory Processing Disorder (SPD) & Disleksia
  3. Tanda Awal dan Teknik mengesan kelainan anak
    • 7 tingkah laku normal yang menutup diagnosis awal SPD
    • Ciri-ciri atau tanda awal kelainan
    • Teknik mengesan kelainan anak
  4. Punca anak kelainan upaya
  5. Gajet : Teknologi yang membantu atau merosakkan anak.
  6. Pendidikan anak Istimewa
    • Pendidikan Awal dari Rumah (Sistem kekeluargaan)
    • Pendidikan pra-sekolah
  7. Rawatan
    • Rawatan Moden
      • Pakar Perkembangan Kanak-kanak
      • Occupational Therapy
      • Kelas membaca menggunakan sistem Fonik
      • Aktiviti luar : Martial Arts, Kelas renang, Menunggang kuda & memanah
      • Jenis-jenis Terapi lain
        • Terapi Visual
        • Terapi bercakap & bahasa
        • Terapi Fizikal
        • Terapi Mendengar
        • Terapi Nutrisi
        • Terapi Perceptual motor
    • Rawatan Syifa
      • Amalan doa
      • Terapi mendengar ayat suci Al-Quran
      • Terapi menghafaz Al-Quran
    • Rawatan Tambahan Di Rumah
      • Tips membantu anak memaksimakan kebolehan
      • Aktiviti harian yang membantu meningkatkan potensi anak
    • Senarai Occupational Terapi di Negeri Johor
  8. Rumusan & Penutup
Bagaimana Anda Boleh Membantu?

Boleh dapatkan E-book yang berharga RM50 di SINI atau pm penulis di Facebook beliau.



Motivasi

Bergerak Dalam Zon Berbeza

8:00 PTG

Assalamualaikum


Bergerak Dalam Zon Berbeza | Agak menarik apabila terbaca, 'semua benda bergerak dalam zon berbeza'. Satu perkongsian yang menarik.


Dalam dunia ni, semua benda bergerak dalam zon masa masing-masing.

Ada yang masih single.
Ada yang dah kahwin 10 tahun tapi masih belum ada anak.
Ada yang baru kahwin bulan lepas, hari ni dah mengandung.

Ada yang grad umur 23 tapi terpaksa tunggu 5 tahun sebelum dapat kerja tetap.
Ada juga yang grad umur 29 tapi lepas grad terus dapat kerja jawatan tetap.

Ada yang muda lagi umur 25 jadi CEO tapi umur 50 dah meninggal.
Ada juga yang umur 50 baru jadi CEO dan hidup sampai umur 90.

Zon masa kita semua tak sama.
Jadi tak perlu merasa kita 'tertinggal' hanya bila nampak orang lain lebih berjaya. Masa kita belum sampai.
Obama retired 
​pada umur ​
55, tapi Trump 'bermula' pada umur 70.
Hanya zon masa mereka saja yang berbeza.
Tapi sama-sama dapat jadi Presiden.

Ada yang 'depan' dari kita.
Tapi ada juga yang 'belakang' kita.
Semua orang bergerak dalam laluan yang berbeza pada zon masa yang berlainan.

Allah ada perancangan berbeza untuk kita semua.
Jangan dengki, jangan sakit hati, jangan sedih.
Mereka bergerak dengan zon masa mereka dan kita pun ada zon masa sendiri.

Percayalah bahawa perancangan Allah jauh lebih baik, rezeki kita telah dicatit olehNya.


Nota Kaki : Perkongsian

Info

Dulu BCard Sekarang B Infinite

2:00 PTG

Assalamualaikum


Dulu BCard Sekarang B Infinite | B Infinite (formerly BCard). I still used BCard untill now. B Infinite (formerly BCard) is Malaysia's Loyalty Program which gives you more rewards for your ringgit. With BPoints, members can earn points and redeem points as cash from our wide range of Merchant Partners.



I have share before how to register BCard. Kindly, click HERE. Also, can find more information at www.binfinite.com.my.





Harga

Hammer Hand Drill Stanley

8:00 PG

Assalamualaikum

Hammer Hand Drill Stanley | Dah lama dah dia idamkan untuk memiliki hand drill sendiri. Benda mahal macam ni, memang fikir banyak kali untuk beli. Tapi, banyak kegunaannya. Lagipun en.suami memang qualified untuk membuat wiring. Pendawaian di rumah kami, dilakukan penuh oleh en.suami. Kadang-kadang ambil upah untuk pendawaian juga.


Ini pilihan en.suami setelah perbandingan harga dibuat. Setelah diuji, boleh lah. Yang penting tahan lasak dan tak mudah rosak. Harga untuk mesin sahaja RM298, tidak termasuk mata drill dan lain-lain. En. suami beli mata drill, mana yang penting sahaja.



Harga

Penggelek Doh

8:00 PG

Assalamualaikum


Penggelek Doh |  Satu lagi gadget yang sangat membantu untuk menghasilkan karipap yang sedap. Faktor doh juga sangat penting ye untuk menghasilkan kulit karipap yang sedap dan rangup.

Nak gelek dengan penggelek kayu memang penat. Dengan adanya penggelek ni, kurang sikit penat, malah boleh buat karipap laju-laju.

Penggelek ini ada banyak acunya. Untuk buat mi kuning dan mi halus pun ada, tapi saya belum pernah cuba. Penggelak ini jenis manual. Yang bulat tu boleh adjust (pusing) sampai nombor 6. Itu untuk tahap kenipisan gelekan doh.


Penggelek jenama Pastabike ini saya beli di Tahasan dengan harga lingkungan RM60. Harga di kotak boleh dikurangkan.





Harga

Plastic Sealer

8:00 PG

Assalamualaikum


 Plastic Sealer | Bagi peniaga macam saya, plastic sealer antara gadget yang penting untuk dimiliki. Penting untuk seal plastik karipap dan popia satar saya.

Hampir setahun juga ia berjasa. Plastic sealer jenama Miroqi ini saya beli di Tahasan. Harga dalam lingkungan RM40-50. Setiap kotak disertakan sekali satu elemen pemanas. Kalau rosak, ada extra satu lagi.
Apa pun barang kita, murah atau mahal, haruslah dijaga dengan rapi dan baik. Untuk kegunaan jangka masa panjang, untuk kemudahan kita juga. Setelah guna, simpan semula dengan elok. Simpan di tempat yang selamat, tempat yang tidak mudah ditarik anak atau mudah jatuh.




Mr.DIY

Micro USB Cable

8:00 PG

Assalamualaikum


Micro USB Cable | Punyalah setia kennn. Getah mula merekah, saya solatape saja. Guna selagi boleh katanya. Sudah masuk 2 bulan juga keadaan nazak dia tu.

Sabtu lalu, berbelanja di Tesco, singgah sekali di Mr. DIY. Kalau masuk situ macam-macam nak beli. Saya beli kabel murah ni khas untuk jenama Samsung katanya. RM4.50 je, untuk 1.5 meter. Oleh kerana lokasi barang diletakkan di belakang kaunter cashier, saya tak dapat memilih ikut suka hati. Budak cashier tu bagi warna biru, bayar jelah.


Ok, yang lama buang, guna yang baru. Kan cantik tu. 





Our Life

Cara Selesaikan Pinjaman PTPTN Melalui KWSP

8:00 PG

Assalamualaikum

Cara Selesaikan Pinjaman PTPTN Melalui KWSP | Kalau sebut PTPTN, banyak betul kisah yang saya nak coretkan sebenarnya. Tapi tak perlulah saya cerita secara details di sini. 

2017, syarat untuk buat apa-apa pinjaman dengan bank semakin ketat. Peminjam yang ada membuat pinjaman belajar iaitu PTPTN, sila take noteJika peminjam tidak membayar langsung pinjaman, tidak membayar pinjaman secara konsisten mengikut jadual pembayaran, pinjaman ada tunggakan, emm,,, berhati-hatilah sebab korang tidak akan berjaya membuat apa-apa juga pinjaman yang melibatkan bank.
Macam kes saya, loan rumah ke-2 saya tak lulus gara-gara tunggakan PTPTN saya. Ha amik kauu. Tulah bayar tak cantik. Akaun bayar balik PTPTN saya bermula tahun 2008. Kemudian, saya tukar ke sistem Ujrah pada tahun 2011 di mana kos pentadbiran dikurangkan dari 3% ke 1%. Memang berbaloi, sebab ada nampak pengurangan jumlah pinjaman di situ.
Untuk itu, perlulah saya selesaikan tunggakan atau bayar habis terus pinjaman saya itu. Pilihan saya, bayar habis pinjaman PTPTN sebanyak 12K lagi tu menggunakan KWSP akaun 2.
❤❤❤❤❤
Untuk Selesaikan Baki Pinjaman PTPTN;
PERTAMA
Untuk proses pengeluran KWSP ini, korang WAJIB ada I-akaun KWSP. Kalau korang takde I-Akaun, sila buat terlebih dahulu ye. Mudah je untuk buat I-Akaun KWSP, korang hanya perlu pergi ke kiosk KWSP,masukkan kad pengenalan, thumbprint seperi biasa dan pilih dapatkan nombor pin I-Akaun. 
Kemudian, daftar di laman web KWSP segera.
KEDUA
Ke pejabat PTPTN terdekat.
26.02.2017 - Saya ke Pejabat PTPTN terdekat. Nyatakan tujuan saya dan dapatkan nombor giliran di mesin nombor. Bila nombor naik, segera ke kaunter tersebut. Macam saya, tujuan saya adalah untuk menyelesaikan semua pinjaman yang ada melalui KWSP akaun 2.
Pegawai akan tanya, ada I-Akaun KWSP?
Ya
Pegawai akan minta tuliskan username dan password I-Akaun untuk dia login.
Pegawai akan semak bagi akaun 2 samada jumlah mencukup atau tidak. Jika cukup,pegawai akan bertanya samaada mahu bayar keseluruhan pinjaman atau tunggakan sahaja.
Jika akaun 2 korang tidak mencukupi, korang boleh berbincang dengan pegawai tersebut.
Proses sekejap sahaja, dalam 15 minit tu selesai. Semuanya menggunakan sistem online.
27.02.2017 - Saya sudah menerima mesej pesanan ringkas dari KWSP.

KETIGA
Setelah menerima SMS, boleh la ke pejabat KWSP pula. Bawa sekali kad pengenalan serta sijil atau transkrip original, copy IC dan copy sijil atau transkrip.

05.03.2017 - Ke pejabat KWSP la kiteeee. Saya ada kongsikan di entri sebelum ini.

 >>> Bebas Hutang PTPTN <<<



Cepat betul prosesnya kan. 06.03.2017, permohonan saya sudah diluluskan, cuma surat sampai lambat lah. Suka sangat dalam hati bila hutang yang amat digeruni abad ini selesai. Alhamdulillah.. 

❤❤❤❤❤

Untuk makluman semua, jika korang dapat bayar balik semua jumlah pinjaman sebelum 31 Disember 2017, korang akan dapat diskaun 15%. Kalau korang nak bayar separuh pun boleh, dapat diskaun 10%.



28.03.2017 - Saya semak sekali lagi akaun saya. Dah clear habis, sebelum ni ada kos pentadbiran lagi tau, RM 13 ringgit macam tu lah, tapi saya dah bayar. Saya lebih suka bayar melalui FPX sebab bila refresh, saya boleh semak terus penolakan yang dia buat.

Tahniah buat diri sendiri sebab telah menyelesaikan PTPTN meskipun hati berbolak balik, sampai nangis tepi buju katil sebab akaun 2 tinggal 2K je. Untuk lebihan bayaran selepas diskaun 15%, PTPTN akan pulangkan semula ke akaun 2 KWSP saya dalam tempoh 1- 2 bulan.

Semuanya di hujung jari sekarang. Semakan boleh dibuat di www.ptptn.gov.my atau;

.







Aisyah Humaira

Daftar Persekolahan Anak 2019 Secara Online

8:00 PG

Assalamualaikum


Daftar Persekolahan Anak 2019 Secara Online | Saya rasa ibubapa pasti sudah tahu akan hebahan ini. Rata-rata sudah mula mendaftar anak masing-masing. Saya tidak terkecuali. 



Dek kerana perlu isi rekod imunisasi anak, saya terus masukka buku rekod kesihatan Cik Aisyah ke dalam beg tangan saya bila teringat. Jadi, bila buka beg, akan nampak buku rekod ni dan saya tidak lupa untuk mendaftar secara online.


Pendaftaran tidak lah serumit mana. Hanya perlu isi maklumat yang diperlukan. 10 minit dah selesai.

Untuk pendaftaran, boleh ke laman sesawang,


Alhamdulillah, permohonan Cik Aisyah untuk kemasukan tahun 2019 telah selesai. In sha Allah, dapatlah sekolah yang dipilih nanti. Sekolah pilihan mestilah dekat dengan rumah sendiri dan rumah pengasuh untuk memudahkan semua.






Islam Agamaku

Indahnya Bulan Rejab

8:16 PTG

Assalamualaikum


Assalamualaikum semua saudara2 Muslimku.

Saudara2ku.....
sekadar memberitahu bahawa pada *Rabu*, *29 Mac 2017 bertepatan 1 Rejab 1438H* ➡

''Bagi yg mengerjakan puasa 2 hari di awal Rejab seakan beribadah selama 2 tahun (Rabu Khamis).
Bagi yang mengerjakan puasa dari Rabu, Kamis & Jumaat ini berturut2 di bulan Rejab maka pahala ibadahnya 700 tahun.

Bagi yg memberitahu dan mengingatkn org lain tentang ini seakan ibadahnya 80 tahun.

MasyaAllah.
Subhanallah.

Begitu mulia dan indahnya bulan Rejab, saudaraku..... jangan sia-siakan bulan yang mulia ini.

Mulai Rabu malam 28 Mac 2017 (Ba'da Maghrib sudah masuk 1 Rejab.)

Rasullullah Bersabda "Barang Siapa Yang Memberitahukan Berita 1 Rejab Kepada Yang Lain, Maka Haram Api Neraka Baginya".

Dan berdzikirlah mengingat اَللّهُ ... 
*" لااله الاالله وحده لا شريك له ، له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهوعلى كل شيءقدير- سبحان الله والحمدلله ولااله الاالله والله اكبر- ولاحول ولاقوة الاب الله العلي العظيم"*

*"Sebarkan!"*
Anda  akan membuat beribu-ribu manusia berzikir kepada Allah SWT  آمِّيْنَ آمِّيْنَ آمِّيْنَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ


Wallahuaklam



Info

Notis Gangguan Bekalan Air Daerah Johor Bahru

8:00 PG

Assalamualaikum

Notis Gangguan Bekalan Air Daerah Johor Bahru | Dalam usaha mempertingkatkan perkhidmatan bekalan air di kawasan anda, kerja berkenaan akan dilakukan. Justeru itu, gangguan bekalan air tidak dapat dielakkan sebagaimana berikut :- 
Sebab Gangguan :
PENYELENGGARAAN LOJI RAWATAN AIR
Lokasi :
LOJI RAWATAN AIR SULTAN ISKANDAR ( SG LAYANG, PASIR GUDANG )
Tarikh Dan Masa Gangguan  :
08/04/2017  SABTU (10:00 PAGI) hingga 09/04/2017  AHAD (9:00 PAGI)
Jangkamasa Gangguan :
23 Jam
Kawasan Terlibat :   
SELURUH KAWASAN INDUSTRI PASIR GUDANG TERMASUK KILANG LOTTE TITAN, IDEMITSU, WESTERN DIGITAL, SELURUH JOHOR PORT, INDUSTRI TANJUNG LANGSAT, INDUSTRI KOTA PUTERI, INDUSTRI DESA PLENTONG, INDUSTRI SRI PLENTONG, INDUSTRI JALAN MASAI LAMA, INDUSTRI PLENTONG, KILANG SUPER FOOD, INDUSTRI MOUNT AUSTIN, INDUSTRI TEBRAU 1, INDUSTRI TEBRAU 2, INDUSTRI TEBRAU 3 & INDUSTRI TEBRAU 4, PUSAT BANDAR PASIR GUDANG, PUSAT PERDAGANGAN 1 & 2 PASIR GUDANG, TAMAN CENDANA, TAMAN MAWAR, TAMAN AIR BIRU, KG PASIR GUDANG BARU, KG CAHAYA BARU, JALAN KONG KONG, TAMAN NUSA DAMAI, TAMAN CAHAYA MASAI, POLITEKNIK IBRAHIM SULTAN, TAMAN MEGAH RIA, BANDAR SERI ALAM, TAMAN BUKIT RINTING, TAMAN RIA PLENTONG, KUARTERS LOJI SULTAN ISKANDAR, PUSAT LATIHAN SAJ, KG PLENTONG BARU, TAMAN CAHAYA KOTA PUTERI, KG KUALA MASAI, TAMAN PASIR PUTIH, TAMAN TANJUNG PUTERI RESORT, KG PASIR PUTIH, TAMAN BUKIT DAHLIA, TAMAN KOTA MASAI, TAMAN BESTARI PERDANA, ECOTROPICS, DESA RAKYAT PERDANA, TAMAN SCIENTEX, BANDAR MASAI, TAMAN RINTING, TAMAN SIERRA PERDANA, TAMAN FLORA HEIGHT, KG TONG SAN, TAMAN PLENTONG BARU, TAMAN SRI PLENTONG, BANDAR PERMAS JAYA, KG TANJUNG LANGSAT, KG PERIGI ACHEH, BANDAR LAYANGKASA, UITM, SEKOLAH ANTARABANGSA EXCELSIOR, KG TELUK JAWA & SG REKOH, TAMAN DELIMA 1 KANGKAR TEBRAU, APARTMENT SERI PALMA, STESYEN PETRONAS, LACE MOTOR, STESYEN PETRON & MAN TRUCK

Nota   :
Harap dapat maklumkan hebahan ini kepada jiran terdekat anda. Terima kasih.
Sebarang masalah hubungi Talian Aduan Bebas Tol : 1 800 88 7474 untuk bantuan atau layari laman web  www.saj.com.my
 

'Sila gunakan air secara berhemah. Elakkan dari pembaziran'