Makanan

Etsumell Susu Kambing Coklat + Oat

8:00 PG

Assalamualaikum

Etsumell Susu Kambing Coklat + Oat | Etsumell merupakan rumusan khas berasaskan susu kambing sesuai untuk semua peringkat umur. Ia mengandungi campuran unik lengkap dan seimbang membekalkan vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh tubuh bagi kesejahteraan dan gaya hidup aktif.


Susu kambing Etsumell sesuai untuk kanak-kanak, wanita hamil/berpantang, wanita menyusu, remaja dan dewasa/warga emas.

Khasiat Semulajadi Etsumell

Isi kandungan
Susu kambing, DHA, Oat, krimer tanpa tenusu, serbuk koko, delima, madu, kurma, gam arab, habatus sauda, kismis, ekstrak biji aprikot dan gula perang.

❤Susu Kambing❤
Tahukan anda, susu kambing merupakan ;
- Susu yang paling hampir dengan susu ibu (minuman terbaik di dunia selepas susu ibu).
- Para Nabi meminum susu kambing dan membela kambing (membela dan meminum susu kambing adalah sunnah).
- Tiada dijangkiti penyakit kambing gila (yang ada penyakit lembu gila).
- Kurang dijangkiti penyakit kuku dan mulut berbanding lembu.
- Kambing mempunyai sistem pertahanan tubuh yang kuat.
- Kambing betina beranak 2 kali setahun, 1 hingga 4 ekor berbanding lembu setahun sekali dan hanya seekor.
- Lembu hanya mempunyai nafsu mengawan sekali dalam satu tahun berbanding kambing, setiap hari.
- Susu kambing lebih mudah dihadam kerana ia hanya memerlukan 20 minit berbanding susu lembu memerlukan 2 jam.

❤Habbatussauda ❤
Diketahui bahawa habbatussauda memiliki manfaat yang sangat banyak untuk kesihatan tubuh, diantaranya:
- Dapat mengatasi penyakit diabetes atau kencing manis.
- Dapat membantu dalam menstabilkan kadar gula darah di dalam badan.
- Dapat meningkatkan sistem imunisasi badan.
- Dapat mencegah dan membunuh perkembangan sel kanser di dalam badan kerana di dalam habbatussauda terdapat kandungan thymoquinone dan juga thymohydroquinone yang merupakan salah satu kandungan senyawa antikanser.
- Dapat membantu melancarkan buang angin, kerana kandungan senyawa di dalam habbatussauda dapat bersifat karminatif.
- Dapat mengatasi sakit perut
- Dapat menghangatkan badan, sehingga dapat mencegah masuk angin.
- Mengatasi masalah pencernaan.

❤Oat❤
Salah satu bahan istimewa yang terkandung di dalam nya adalah oat. Susu kambing sendiri mudah dihadam, bertambah pulak khasiat fiber dari oat, in sha Allah membantu mengatasi masalah sembelit dan juga memberi kesan rasa kenyang serta tenaga yang lebih lama.

❤DHA❤
Dalam kebanyakan produk makanan untuk kanak-kanak sering menekankan kepentingan DHA untuk perkembangan minda yang cerdas. Namun apakah sebenarnya DHA tersebut? Benarkah ia penting dalam tumbesaran kanak-kanak yang lebih sihat dan cerdas?
Antara kebaikan DHA kepada kanak-kanak adalah:
- Meningkatkan daya fokus.
- Perkembangan otak yang baik.
- Menajamkan penglihatan.
- Meningkatkan sistem imun
- Mencegah ekzema
DHA merupakan elemen utama yang diperlukan untuk membentuk sel membran neuron yang menjadi penghubung antara sel yang lain serta mempengaruhi fungsi  neurotransmitter acetylcholine dan membantu sel otak berhubung.
Memandangkan susu kambing mempunyai kadar nutrisi yang lebih padat berbanding susu lembu, anda akan menerima khasiat yang lebih banyak jika meminum susu kambing, walaupun anda minum kedua-duanya dengan kuantiti yang sama.

Satu cawan susu kambing dapat membekalkan 40% keperluan harian kalsium, 20% keperluan vitamin B dan kandungan potassium serta phosphorous yang banyak.

Pada masa yang sama, kajian telah menunjukkan bahawa susu kambing boleh meningkatkan pengambilan zat besi di dalam sistem penghadaman kita, yang mana sangat penting bagi orang yang mengalami penyakit anemia ataupun masalah kekurangan nutrisi.
Selain itu, pengambilan Etsumell dengan tambahan OAT yang ternyata mengandungi serat/fiber yang tinggi membantu korang untuk rasa kenyang lebih lama tapi tetap bertenaga sepanjang hari.

Bukan untuk kesihatan sahaja tapi rasanya sedap dan 100% organik tanpa pewarna,perasa atau bahan tiruan diyakini selamat.


Arahan Penggunaan Etsumell
Campurkan 3 sudu susu dengan 120ml air suam. (Pencedok disedikan di dalam kotak).

Arahan Penyimpanan Etsumell
- Sila simpan pek di tempat yang kering sebelum dan selepas dibuka.
- Lipat dan klipkan bahagian yang telah dibuka.
- Simpan di dalam tin atau bekas kedap udara. Pastikan bekas ditutup rapi.
- Jangan bekukan serbuk susu dan elakkan haba yang berlebihan.
- Untuk memastikan kesegaran, gunakan kandungan dalam tempoh 4 minggu selepas dibuka.

Testimoni Etsumell





Saya dah cuba susu kambing Etsumell ni. Rasa coklat yang sedap tanpa bau hamis. Anak-anak pun sukakan rasanya. Memang sedap.


Bahagian atas kotak ada kupon untuk dikumpul. So, sebelum kotak dibuang, pastikan korang dah simpan kupon ni. Rugilah kalau tak kumpul sebab korang boleh tebus kupon tersebut dengan susu Etsumell ni.


Untuk keterangan lanjut, boleh ke


Organic

Produk Organik Keluaran ZM Beauty

8:00 PG

Assalamualaikum

Produk Organik Keluaran ZM Beauty | Produk Organik kini menjadi pilihan ramai kerana ianya ternyata tiada bahan terlarang yang memudaratkan. ZM Beauty merupakan syarikat anak melayu tempatan yang berasaskan bahan organik.

Natural Handmade Soap

ZM Beauty mengeluarkan pelbagai jenis sabun untuk kegunaan harian. Boleh baca kebaikan dan kelebihan setiap sabun.

 

 

 

 

 

Harga: RM 20.00 exclude postage
Untuk baca testimoni sabun organik boleh klik SINI

Face & Body Scrub

Keistimewaan scrub keluaran ZM Beauty :
- Tekstur scrub yang halus dan lembut.
- Tidak meninggalkan kesan pedih atau luka bila menggunakannya.
- Berbau wangi.
- Melembapkan kulit.
- Membekalkan vitamin pada kulit.

Fungsi/ kebaikan scrub :
- Menghilangkan parut jerwat dan jeragat.
- Mencegah dan mengurangi kedutan di kulit.
- Menghaluskan kulit.
- Membantu menghilangkan bekas jerawat, belak-belak dan noda hitam.
- Mencegah jerawat.
- Melembapkan kulit.
- Membantu menghilangkan sel kulit mati.
- Dapat memperbaiki peredaran darah dan memecah lemak/ selulit di tubuh.
- Menghilangkan bau badan.
- Meneutralkan kulit yang teriritasi.
- Bermanfaat sebagai detoksifikasi tubuh.
- Memberikan nutirisi pada kulit.



Kelebihan & fungsi Olive Oil :
- Mengatasi kulit pecah-pecah.
- Melembapkan kulit wajah.
- Menjaga kelembapan kulit secara menyeluruh.
- Menanggalkan sel kulit mati.
- Mencerahkan dan menyegarkan kulit wajah.
- Menghilangkan tanda-tanda penuaan, terutama pada wajah.
- Mengatasi kulit berminyak.

Cara penggunaan :
- Basahkan permukaan kulit dengan air biasa.
- Keluarkan sejumlah scrub untuk digunakan sahaja dan masukkan ke dalam bekas lain.
- Lumurkan scrub pada muka dan bahagian lain yang diperlukan.
- Jangan campur scrub dengan air.
- Ratakan scrub. Biarkan scrub selama 15 minit untuk meresap ke dalam kulit.
- Selepas 15 minit, gosok scrub secara lembut bagi membuang kotoran yang melekat pada kulit.
- Bilas dengan air bersih.

Bahan-bahan :
Gula bertapis, Olive oil, lavender oil, koko, vitamin E.

Berat :
200 gram

Petua :
Basahkan muka selama 5 minit dahulu sebelum memulakan proses scrub untuk memudahkan daki dan sel kulit mati tertanggal ketika proses scrib.
Jangan gosok terlalu kuat dan biarkan scrub berada di atas muka lebih lama untuk kesan yang optimum.

Harga: RM 20.00 exclude postage
Untuk baca testimoni scrub organik boleh klik SINI SINI SINI SINI


Sugar Lipscrub

Cara penggunaa:
- Basahkan bibir terlebih dahulu.
- Ambil lipscrub sedikit (kuantiti yang mencukupi)
- Sapukan dipermukaan bibir.
- Gosok membulat dengan lembut.
- Biarkan seketika.
- Lap dengan tisu/ tuala lembut.

Bahan-bahan :
Gula, madu asli, olive oil, perisa strawbery, peppermint.

Kelebihan :
- 100% organik, natural, bahan semulajadi tanpa ekstrak, homemade.
- Selamat bukan repacking.
- Berkesan untuk merawat masalah bibir.
- Membuang sel kulit mati di bibir.
- Wangi.

Harga: RM 18.00 exclude postage


Lipbalm

Lipbalm ini 100% organik sebab bahan adalah dari sumber pewarna dan perisa makanan. Lipbalm ini selamat dipakaikan pada kanak-kanak.



Harga: RM 18.00 exclude postage

❤❤❤❤❤

Saya suka sugar lipscrub sebab ia membantu merawat bibir saya. Bibir saya jenis kering dan agak gelap. Sugar lipscrub membantu merawat bibir saya. Saya suka bau strawberinya yang wangi. Malah ianya terasa manis.

Selepas menggunakan lipscrub, saya akan sapukan lipbalm pula. Juga berbau strawberi. Sweet sangat bauya.




Untuk maklumat lanjut dan pertanyaan;
Whatsapp ke 6011-32484182
Official website : www.zuraini.com


Produk Bumiputera

Miracle Spray Si Pembunuh Serangga

8:00 PG

Assalamualaikum


Miracle Spray Si Pembunuh Serangga | Siapa yang dah pernah guna mesti tahu akan tahap keberkesananya. Mak dan kakak saya dah lama gunakan produk ni sebab diorang ni rajin bercucuk tanam. Kakak saya memang suka menanam. Depan rumah dia dah macam taman bunga. Isi masa lapang katanya. Pagi mengajar di sekolah, petang-petang kalau takde aktiviti sekolah, dia belek la tanaman dia tu.

 Cuba korang search FB Group : Keindahan & Kehijauan Laman Bandar Bukit Beruntung, join group ni ye.


Miracle Spray ni sangat berkesan untuk membunuh serangga. Spray ini kiriman emak di kampung. Memang dah lama nak beli spray ni cuma tak tahu nak beli di mana. Baru-baru ni ada rakan menjual online, memang terdetik nak beli online, tup-tup rezeki sampai, dapat dari emak.

Bahan-bahannya tidak merbahaya. Dengan penggunaan cuka dan bahan lain, terhasil spray pembunuh serangga yang berkesan, tanpa bau dan tidak memudaratkan.

Saya sudah gunakan hampir 2 minggu dan kesannya sangat memuaskan hati. Berbaloi-baloi tau. Pernah satu hari tu saya terkejut bila beberapa ekor lalat mati terdampar di ruang tamu. Kalau semut jangan cakaplah, memang mati sampai berjatuh-jatuhan.

Harga sebotol miracle spray adalah RM15. Goncang dahulu sebelum digunakan. Cubalah. Korang pasti tersenyum puas hati.



Produk Bumiputera

Alif Jenama Minyak Masak Diyakini

8:00 PG

Assalamualaikum


Alif Jenama Minyak Masak Diyakini | Dah macam panggil nama anak sendiri. Hehe.. Minyak masak jenama Alif adalah keluaran Sime Darby, dijamin halal dan diyakini.


Minyak masak ni lah yang saya guna untuk memasak hari-hari dan membuat doh karipap. 

Minyak peket pula saya beli untuk menggoreng karipap. Jenama Layang Mas, juga halal dan diyakini.

Sejak harga minyak masak naik mendadak, harga makanan agak mahal sekarang ni. Harap lepas ni kurangkan makanan berminyak bagi mengawal kolestrol dalam badan.



Produk Bumiputera

Levea Susu Kambing Super Sedap Dan Penuh Berkhasiat

8:00 PG

Assalamualaikum


Levea Susu Kambing Super Sedap Dan Penuh Berkhasiat | Seperti yang telah sedia maklum, susu kambing adalah makanan sunnah. Memang banyak khasiat yang terkandung dalam susu kambing.

  Levea Susu Kambing 
Ianya terhasil untuk menggalakkan lebih ramai lagi penggemar susu kambing. Malah akan menjadikan ianya satu amalan harian. 


Kepakaran kami adalah membantu anda mendapatkan susu yang BERKHASIAT dan TERBAIK untuk diri dan seisi keluarga. Levea Susu Kambing dijamin BERKUALITI TINGGI dan eklusif.

Susu kambing tanpa kolegen yang diperkaya dengan antioksidan dan vitamin & mibneral serta kalsium dan protin yang tinggi. Ia akan membantu anda menyelesaikan rantaian punca masalah anda. Ramai yang telah kembali sihat cergas bersama Levea.



Levea Susu Kambing mengandungi  lebih 11 khasiat semulajadi yang sangat baik dan diperlukan untuk kesihatan;

Kandungan Levea Susu Kambing
- Ginko Biloba
- Almanna Arabic Gum
- Probiotic - Madu
- Kurma
- Kismis
- Grape seed
- Buah Tin
- Pegaga
- Sunflower seed oil
- Vi tamin & Mineral
- Protein & Kalsium

Levea Susu Kambing diformulasikan khusus;
- Untuk anak 2 tahun ke atas
- Untuk pelajar
- Untuk ibu hamil
- Untuk ibu yang menyusukan anak
- Untuk wanita yang merancang hamil
- Untuk Golongan Dewasa lelaki dan wanita
- Untuk golongan Warga Tua
- Untuk Penjagaan Kulit
- Untuk Mengawal berat badan
- Untuk yang Berpuasa

Kesan Awal Penggunaan
Pengambilan Levea Susu Kambing secara konsisten :
- Lebih cergas apabila bangun di awal pagi
- Perut rasa lebih selesa dan lawas
- Rasa lebih bertenaga dan focus semasa belajar
- Daya ingatan menjadi lebih baik
 - Paras gula dalam darah terkawal
- Susu ibu menjadi lebih kekuningan dan banyak
- Anak tidur malam lebih nyenyak
- Batuk berkahak akan hilang dan sembuh dengan lebih cepat
- Lebih sihat dan jarang demam serta selsema
- Cepat sembuh dari demam serta selsema
 - Kulit menjadi lebih cantik dan lembap
- Mengurangkan gejala bayi kuning ( jaundice)
- Membekalkan tenaga yg berpanjangan ketika berpuasa ( tidak lapar)


Cara penggunaan
- Bancuh 2 scoop Levea Susu Kambing bersama air panas atau suam. Kacau sebati dan minum.

  Testimoni 
Antara testimoni pelanggan mereka;

❤❤❤❤❤

 Testimoni saya pula;

Levea Susu Kambing ni sangat sedap! Serius, tak tipu. Rasa dia lemak-lemak berkrim, tak manis, dan takde bau hamis. Rasa vanilla yang sedap. Bila dah minum, tau lah tak cukup secawan punya.

Kali pertama minum, kebetulan mengalami kembung perut di siang hari, tak sangka, lepas minum ayik nak membuang angin je. Tanda dalam badan banyak angin kan. Semoga badan lebih cergas bila angin dalam badan dah terbuang.

Bagaimana nak dapatkan produk ini?
LEVEA RESOURCES (JR0071916-V)
HQ = +60 11 1070 8189 / +60197005786
Email : levea.hq@gmail.com


Makan-makan

Kambing Perap Kitagi

2:00 PTG

Assalamualaikum
Kambing Perap Kitagi | Minggu lalu, ada open order kat tempat kerja. Mestilah nak, giler ko tak nak? Febret kot. 


Balik kerja terus masuk dapur. Masak nasi dan bakar kambing perap atas pemanggang ajaib. Bau semerbak satu rumah dah rasa tak sabar nak makan. Mengancam sungguh aromanya.


Hirisan daging kambing perap ini seberat 500gm sebekas. Berserta sos lada hitam dan lada kicap. Pada saya, memang sedap. Perapannya memang terasa. Banyak pula tu. Takde bau hanyir.


Saya bakar sebekas dan dapat 1 pinggan penuh. Makan berdua dengan en.suami. Sama-sama suka makan kambing bakar. Makan je dulu, bab lemak fikir kemudian.



Johor

Pepes Warisan

8:00 PG

Assalamualaikum


Pepes Warisan | Pepes juga dikenali otak-otak ayam. Bukan otak ayam tau! Isi ayam yang dikisar bersama bahan-bahannya, dengan rasa pedas-pedas, dibakar dan kemudian dikunyah dengna penuh mikmat.

Woooiiitt, sedap tau!

Pepes adalah kegemaran en.suami. Biasa dia beli sendiri di kempas. Tempat yang glamer tu. Tapi, kali ni dia tempah dengan jiran depan rumah. Terkejut juga bila jiran tiba-tiba datang hantar pepes.

Sekotak ada 50 pcs. Sedap sangat sampai tahap bakar-bakar je habis. Bakar je habis. Baru makan berdua tu.


Bakar dengan pemanggang ajaib je. Ajaib sangat sebab buka je pemanggang, keluar pepes ayam dah masak. Ko hado?

Pepes warisan ni terletak di Kempas, Johor. Boleh juga bukak fb pepes warisan untuk maklumat lanjut dan produk-produk lain.


Produk Bumiputera

Review:Seqy Beauty Skincare

9:00 PG

Assalamualaikum


Review:Seqy Beauty Skincare | Dalam meniti usia 3 series, kulit kelihatan semakin kusam. Biasalah perempuan kan... keinginan untuk cantik tu sentiasa ada. Kulit muka saya jenis berminyak, pori-pori terbuka Dua ini menyebabkan muka mudah berjerawat. Cuma masih bersyukur hanya jerawat kecil-kecil.

Penyebab ini saya mula berkira-kira untuk menukar skincare yang selama ini saya pakai.Bukan mudah untuk buat keputusan sebab khuatir kulit muka tak serasi. Setelah beberapa lama mengkaji, tekad jugalah nak cuba skincare yang diperkatakan ramai ini.

Skincare sebelum ni bukan tak bagus. Bagus cuma bab kulit beminyak tak kurang juga. (Dengan publish nya artikel ini, saya akan revert artikel skincare tersebut ke dalam draft). Merajuk.

Bermulalah perjalanan bersama SeQy Beauty Skincare.


Cute kan packaging dia. Design pun cantik. Terus snap. Trial pek berharga RM130 termasuk postage. Kalau tengah ada promosi, harga murah sikit, boleh grab cepat-cepat.



Fungsi dan kelebihan SeQy Beauty Skincare:

Cleanser
- Sebagai pelembab wajah (Vit E)
- Membaik pulih sel kulit (Vit C)
- Membuang kotoran pada wajah
- Anti-oxidant
- Mencerahkan kulit (sumber dari alam semulajadi)
- Anti penuaan. Menegangkan kulit sekaligus mengurangkan kedutan di wajah
- Penyejukkan wajah (cooling agent, sumber dari timun)
- Memudarkan jeragat dan bintik hitam.
- Mengurangkan masalah kulit berminyak (sumber lemon citrus)
- Anti-microbial

Toner
- Membantu menstabilkan pH kulit
- Meminimalkan ukuran pori-pori dengan penggunaan yang tepat (menepuk-nepuk toner pada wajah dengan menggunakan telapak tangan)
- Memberikan perlindungan dengan mengangkat mineral yang terdapat pada air di saat anda membersihkan wajah
- Bertindak sebagai humeknan, mengunci kelembapan sehingga mengurangi kekeringan saat kulit terkena sinar matahari
- Mengurangkan risiko berjerawat dan berkedut
- Mengawal sebum (kelenjar minyak)
- Mengurangkan radang (kemerahan)

Serum
- Membuatkan struktur kulit lebih tegang dan anjal
- Melembapkan kulit wajah yang kering akibar jerawat
- Mengurangkan kedutan pada wajah (anti penuaan)
- Menghalus serta mencerahka kulit
- Menutrisikan kulit
- Mencegah kegatan (iritasi) atau kemerahan akibat jerawat
- Menghilangkan flek pada wajah
- Mencegah pertumbuhan bakteria dan jerawat
- Mengawal sebum

Day & Night Krim
- Menghilangkan jerawat dan parut bekas jerawat
- Memudarkan dan menghilangkan bintik-bintik hitam dan putih di wajah (pigmen)
- Mengecilkan pori-pori
- Menegangkan dan menghilangkan kedutan pada wajah
- Menghilangkan parut di wajah
- Menyegarkan kulit wajah
- Mengawal minyak
- Mengurankan kegatalan dan kemerahan (akibat jerawat)
- Melicinkan struktur kulit
- Melindungi kulit dari sinaran UV


========================

Saya mendapat kesan positif selepas seminggu penggunaan dan terus sabar menggunakannya. Selepas 3 minggu penggunaan baru saya review produk ini.


Apa yang best mengenai produk ini, kulit wajah kurang berminyak dan terasa lembap. Ini yang paling penting. Jerawat halus di ubun-ubun masih ada sedikit.

Yang paling best, krim siang & malamnya. Sedap pakai. Menyerap ke kulit tanpa berminyak. Bila bangun pagi, kulit terasa moist.


Moga terus memberi kesan positif pada saya dan yang pengguna lain.



Nota Kaki : Terima kasih kepada kawan yang memperkenalkan produk ini..Best!






Makanan

Rempah Ayam Madu Ammar Global

9:00 PG

Assalamualaikum


Rempah Ayam Madu Ammar Global | Tak susah dah nak cari ayam madu ke kepak madu dah zaman sekarang ni. Lagi kalau yang tengah mengidam. Tak perlu risau sampai penat fikir mana nak cari ayam madu yang sedap. Boleh buat sendiri dah. Hanya perlu perap dan bakar. Dah masak, boleh terus ngap!


Rempah ayam madu keluaran Ammar Global Food Industries ni dijamin sedap, bermutu tinggi dan yang pasti halal.

Di sini saya kongsikan tips untuk memasak ayam atau daging yang telah diperap.


Paling sedap
DI BAKAR

- Sediakn bara api untuk membakar. Pastikan bara dah cukup panas.
- Letakkn ayam atau daging yang telah siap diperap di atas bara api.
- Apabila ayam atau daging nampak agak kering, terbalikkannya.
- Ambil semula air perapan lebihan dalam bekas perapan tadi ( tidak perlu tambah air lagi), sapukan air perap tadi pada ayam atau daging yang telah dibakar tadi.
- Ulang langkah 3,4 dan 5 untuk bahagian sebelah lagi ayam atau daging tersebut.
- Pastikn ayam atau daging nampak berkilat.
- Boleh ulang proses beberapa kali sehingga ayam atau daging masak.


-DI GRILL
(MENGGUNAKAN PEMANGGANG AJAIB)

- Panaskn pemanggang ajaib. Pastikan sudah cukup panas
- Susun ayam atau daging yang telah diperap tadi di dalam pemanggang ajaib..
- Biarkan di dalam pemanggang ajaib selama 5-10 minit. (Bergantung pada ketebalan ayam atau daging).
- Terbalikkan ayam atau daging di dalam pmanggang ajaib untuk memasak bahagian sebelahnya. Pastikan ayam atau daging sudah agak kering sebelum menukar posisinya.
- Ambil air perapan ayam atau daging tersebut dan sapukan pada bahagian yang telah dimasak tadi.
- Ulang langkah 5 untuk bahagian sebelahnya.
- Pastikn ayam atau daging nampak kilat.
- Boleh ulang proses beberapa kali, sehingga masak.


-DI GORENG

- Sediakan kuali dan minyak.
- Panaskan minyak yang sudah ada dalam kuali.
- Pastikan api masak kecil sahaja.
- Hanya menggunakan minyak yang sedikit.
- Masukkn ayam atau daging yang telah diperap ke dalam kuali.
- Sentiasa memerhati ayam atau daging yang digoreng supaya tidak hangus atau hitam.

========================


Oleh kerana stok ayam dah habis, saya bakar ikan jelah. Ikan bawal emas ni nak masak sweet sour pun bahan tak cukup, makanya, kita bakar jelah dengan rempah sedap ni. Rugi tak cuba.


1- Curah 3 sudu rempah dan terus ratakan pada ikan. Termasuk dalam-dalamnya. Mula-mula pakai sudu, kemudian terasa nak pakai tangan pula. Eh..eh.. Kemudian, tutup dan simpan dalam chiller barang sejam dua. Saya perap sejam je sebab perut pun dah kebulur.



2- Bahana menggunakan tangan. Macam pakai inai dah warna merahnya. Tapi jangan risau, ia tak melekat di tangan seperti kunyit. Bila basuh, warna merah hilang.



3- Yang best, ada ziplock. Memudahkan penyimpanan.


200gram ni boleh digunakan dengan kuantiti yang banyak. Saya curah 3 sudu je untuk ikan tersebut. Ada banyak lagi stok rempah ayam madu ni.
Kerana excited, saya beli ayam pula. Untuk merasai kesedapan sebenar ayam madu ni.
1- Bersihkan ayam, cuci dan tos. Kemudian saya kelar-kelar sikit. Yang saya kelar tu versi over.


2- Terus curah rempah kering tadi dan gaulkan hingga nampak berkilat. Kemudian, tutup dan simpan di bahagian chiller.


Ini pula daging ayam bahagian dada. Pendek kata yang bahagian daging lah.


1- Potong daging ayam agak nipis sedikit. Ikut citarasa masing-masing. Bersihkan ayam dan toskan. Kemudian, curahkan rempah kering tadi dan gaul.


2- Ratakan rempah tadi hingga nampak berkilat. Rempah ini tidak perlu ditambah air. Tutup dan simpan di bahagian chiller.


3- Ini saya bakar di pagi hari.

Saya bakar sikit je. Licin Aisyah dan Alif makan. Alif suka betul. Habis seketul, minta lagi sampai kenyang.
Bagi yang berminat nak rasa, boleh whataps
Wan - 017-653 6532 (Johor area)