Doa

Ibu, Janganlah Gaduh

By Mar Mansor - 1:22 PTG

Assalamualaikum
"Ibu, janganlah gaduh. Tak baik tau. Nanti Allah marah"



Ada kisah disebalik kata-kata itu. Bukan aku yang bergaduh. Tapi, kalau ikutkan hati nak je bagi penumbuk kat perempuan mereng berkereta Honda putih tu.

Gara-gara perkara kecil, keluar gangster kampung, nak hentak en.suami. Gangster kampung tu, suami perempuan mereng tu. Dasar tak sedar diri, menumpang di negeri orang (perempuan mereng tu).

Sebelum ada yang pecah muka, dileraikan oleh pakciknya. Rumah pakciknya dekat je. Kami beransur kerana menghormati orang-orang tua di situ. Tidak habis di situ, lelaki yang katanya cukup terkenal di situ mengejar kami dengan motor.

"Ketepi-ketepi!"

Mengarah kereta kami ke tepi seolah polis trafik. (sila bayangkan). Berhentilah kami di tepi jalan. Dia memberhentikan motornya di hadapan kereta kami.
En.suami bersalaman dengannya. 

"Nak tau je apa cite sebenar"

Masa nak hentak orang tu takde pula tanya, hal sebenar. Pangpung pangpung. Cerita macam tak habis-habis. Tapi, style orang lelaki kan rilek-rileks je.

Aku tak puas hati. Keluar dari perut kereta.

"Dah la.benda kecik je pon. kalau saya jadi isteri awak tu. Saya undur kereta la.benda macam ni pun nak gaduh"

Dia tak puas hati dengan aku.

"Sekarang dah setel kan? Ko cam muka aku"

Giler kerek kan orang macam ni.

"Aku cam muka ko. Hari-hari aku lalu lalang kat sini"

Perkara yang tak boleh dihadam hingga kini, meskipun aku tidak gentar dengan dia. 

-------------------------

Pengajaran di sini, selama 4 tahun berulang alik ke kampung tersebut, pertama kali berlaku kejadian seperti itu. Bukan tidak pernah bertembung dengan kereta lain, lori, motor, di jalan tersebut. Masing-masing boleh je mengalah.

Sama-sama guna jalan.

Sama-sama hidup bermasyarakat.

Orang sekeliling sudah kenal dengan kami. Dengan aku, apatah lagi. Meskipun aku orang luar kampung tu. Tapi, aku hormat semua.



  • Share:

You Might Also Like

7 comments

  1. kita dah elok2 sopan..depa lagi kurang ajar kan
    igtkan lagi kita sopan..xdelah nak gaduh2..
    haiii mmg samseng ke deme tu mar..huhu
    sakitlakhatikita

    BalasPadam
  2. Kita yang baca pun jadi geram.
    Moga dia sedar dan malu dengan tindakan dia tu.. bila marah menguasai diri, habis semua nak diamuknya.

    BalasPadam
  3. Ini kes tak beralahlah ya. Susah kalau dapat orang jenis mengamuk dulu baru nak tanya perkara sebenar. Kalau ya pun, tak payahlah nak guna kata-kata kasar. Baik-baik kita ni bersopan-santun, terus rasa nak hempuk-hempuk aje kalau boleh. Nak suruh cam mukalah konon. Meluat pulak rasanya!

    BalasPadam
  4. Ngeri kakak dpt bayangkan situasi ketika itu
    Nasib baik suami Mar cool..

    BalasPadam
  5. Zumal mungkin dah jadi hijau masa tu

    BalasPadam
  6. selalunya org keta beso mmg mcm tu lah . klu kat bandar pun ramai , lagilah kat kg . sabar je lah kan ... klu kereta mrk tercalar sikit tu , mau dia hempuk kereta mar ... ermmm

    BalasPadam
  7. ishh kekadang perangai orang nih macam2.. apa salahnya beralah skit.. tak kurang apa pun kalau beralah..

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.