Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Santai Ahad : Perbualan

Assalamualaikum

Kebetulan masa tu di dapur, terpandang pula kalender di peti ais. Hari itu hari rabu, 16 Ogos 2017. Dalam hati terdetik mahu ambil cuti pada 30 Ogos 2017.

Dari ruang tamu en.suami menegur, tengok apa? Aku cuma cakap, rasa ambil cuti 30 Ogos sebab 31 Ogos cuti merdeka, 1 September cuti raya haji. Penat rasanya kerja, nak cutilah.

"Alahai..lama lagi 30 tu.." kata en.suami.
Oh my asben, memang nampak lama lagi, lagi 2 minggu tapi dengan kerja sekarang yang berlambak-lambak, tak terkejar rasanya, tak sempat nak bernafas, kerja-kerja-kerja.

Projek tahun ni memang kencang. 9 dapur terus beroperasi 24 jam. Hampir hari-hari full dengan final inspection. Ada tu dalam sehari sampai 2 final inspection. Matilanak mak buat report sorang-sorang. In the end, bila situasi menjerut leher macam ni, manager pun minta engineer bantu.
Tapi tak leh nak harap sangat la kan sebab masing-masing pun ada kerja masing-masing. Makanya, bagi dia buat report job kuantiti sikit je.
Sebab tu juga saya rasa masa cepat berlalu. Tak menang tangan. Sedar-sedar dah hari jumaat. Tak sempat rasa bosan, dah bunyi loceng tanda tiba waktu balik. Tapi, sudah menjadi kebiasaan pula bagi saya, masuk awal, balik lambat.
Hello, saya bukan punch card jam 8.30 ngam-ngam, kemudian lenggang kangkung pula godak air, makan sarapan. No-no-no. Punch MESTI sebelum jam 8.30 pagi. Biasanya 8.10 pagi dah punch. Dan bukan saya juga sebelum jam 6 dah menunggu untuk punch balik. Tu semua bukan saya. Pada saya, kerja is kerja.
Dan saya bukan jenis suka tangguh kerja, buat last minute, tunggu diberi arahan, tunggu disuap. All not me. Tu yang kadang-kadang pepagj buta dah nampak saya cekak pinggang cari rekod. Kadang-kadang saya muncul di packing area pantau progress, dan lebih tepat, tak MENIPU!
Tapi apa kan daya, menipu tu tetap ada as long dapat meet delivery. Kadang-kadang stress sebab orang tak faham kerja kita.

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Momited dengan kerja memanga bagus.
    Sesekali ambilah cuti, tenangkan fikiran.

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code