Jenis-jenis Kelumumur

By Mar Mansor - 8:00 PG

Assalamualaikum

Jenis-jenis Kelumumur | Sebenarnya kelemumur ni banyak jenis, tapi orang anggap semua jenis sama. Maka dorang pun rawat kelemumur dengan cara yang sama. Sedangkan salah cara rawat buatkan kelemumur kita lagi makin teruk.

Kulit kita kan menggantikan selnya setiap bulan. Kulit yang normal dan sihat biasanya penggantian sel kulit tu tak nampak ketara.

Dan sel kulit mati akan hilang sendiri tanpa kita sedar, sama saja kulit badan dan kulit kepala.
Tapi, ada sesetengah orang penggantian sel kulit menjadi ketara dan kita boleh nampak sel kulit mati tu.

Untuk jenis yang PERTAMA:
Kelemumur ni disebabkan oleh KULIT KERING. 

- Ni disebabkan kurangnya sebum natural untuk melindungi kulit kepala.

- KUPING kelemumur ni KECIL dan nampak macam berabuk dan biasanya senang jatuh kat bahu.

- Puncanya maybe disebabkan oleh perubahan cuaca, kekurangan air dalam badan, perubahan hormon, kekurangan nutrisi yang seimbang atau penggunaan produk rambut yang berkimia keras.

Untuk jenis yang KEDUA:
Kelemumur ni disebabkan oleh PEMBIAKAN KULAT (malassezia) yang melampau. 
- Kulat ni naturally memang ada kat kepala kita cuma pembiakan yang melampau menjadikan generasi kulit yang terlebih2. 

- Kulit mati yang sedia ada tak sempat nak hilang ada pulak kulit mati yang lain. 

- Bezanya KUPING kelemumur ni BESAR- BESAR dan dia senang tersekat kat rambut. 

- Bila kita tarik boleh nampak SEKEPING- SEKEPING kelemumur tu.

- Dan biasanya kelemumur jenis ni yang selalu buat GATAL2 kulit kepala.

- Kulit kepala pun banyak minyak juga, dan sangat beza dengan yang pertama. 

- Yang pertama tu memang rasa kulit kering, yang ni kita tak rasa kering tapi kepala berkelemumur.

- PUNCA sebenar kenapa kulat tu membiak dengan melampau pun TAK DAPAT DIKENALPASTI sebabnya maybe disebabkan oleh perubahan cuaca, kekurangan air dalam badan, perubahan hormon, kekurangan nutrisi yang seimbang atau penggunaan produk rambut yang berkimia keras.

Jenis yang KETIGA ni:
Kelemumur ni dipanggil SEBORRHEIC DERMATITIS.

- Kelemumur ni dikategori sebagai penyakit.

- Ianya disebabkan oleh auto-immune badan atau sebab genetik.

- Kelemumur ni biasanya berwarna KUNING.

- Kulit KEPALA KEMERAH- merahan.

- Diikuti dengan KEGUGURAN RAMBUT juga.

- Selain kat kulit kepala keadaan ni juga biasanya ada kat bahagian lain macam belakang telinga.

======================

Sejak beberapa menjak ni gatal sungguh kulit kepala saya sampai rasa nak garu je. Geram! Nak kata ada kelumumur, mungkin ada sedikit tapi takde lah tahap berkeruping putih-putih tu. Cuma gatal sangat-sangat. Rambut gugur tu memang kerap la.. sampai potong rambut pendek sendiri je. Geram!

Adakah ini petanda uban mahu tumbuh??


  • Share:

You Might Also Like

4 comments

  1. Baru tau kelemumur pun byk jenis..huhu

    BalasPadam
  2. akak ni kadang gatal btl kulit kepalla... kadang siap suh laki akak tgk kot2 ada kutu tp takde.. kelumumur pun kadang tkade tp gatal dia mmg menyeksakan

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.