Definisi Kebahagiaan Setiap Kita

8:00 PG

Assalamualaikum
Definisi Kebahagiaan Setiap Kita | Setiap kita mengimpikan kebahagiaan. Kebahagiaan itu pula terlalu meluas definisinya. Perkongsian ini sedikit sebanyak membuka mata kita semua. Satu perkongsian yang menarik untuk kita renungkan.
❤❤❤❤❤
Jika KEKAYAAN membuat orang BAHAGIA, tentunya ADOLT MERCKLE, orang TERKAYA dari JERMAN, tidak akan menyerahkan badannya kepada KERETA API...
Jika KEMAHSYURAN membuat orang BAHAGIA, tentunya MICHAEL JACKSON, penyanyi TERKENAL di USA, tidak akan minum UBAT TIDUR hingga OVERDOSE...
Jika KEKUASAAN membuat orang BAHAGIA, tentunya G. VARGAS, Presiden BRAZIL, tidak akan menembak JANTUNGNYA...
Jika KECANTIKAN membuat orang BAHAGIA, tentunya MARLIN MONROE, artis CANTIK dari USA, tidak akan minum ALKOHOL dan UBAT DEPRESI hingga OVERDOSE...
Jika KESIHATAN boleh membuat orang BAHAGIA, tentunya THIERRY COSTA, Doktor terkenal dari PERANCIS, tidak akan membunuh dirinya akibat acara di TELEVISYEN..
Ternyata, BAHAGIA atau tidaknya hidup seseorang itu, BUKANNYA ditentukan oleh seberapa KAYA, FAMOUS, CANTIK, BERKUASA, SIHAT atau BERJAYA hidupnya.
Tapi yang membuat seseorang itu BAHAGIA ialahlah DIRINYA SENDIRI... mampukah dia MENSYUKURI semua yang sudah dimilikinya dalam segala hal.
"Kalau KEBAHAGIAAN boleh DIBELI, pasti orang-orang kaya akan MEMBELI KEBAHAGIAAN itu... kita tidak akan dapat KEBAHAGIAAN kerana sudah DIBORONG oleh merekα."
"Kalau KEBAHAGIAAN itu ada di suatu TEMPAT, pasti belahan lain di bumi ini akan KOSONG kerana semua orang akan ke sana berkumpul di mana KEBAHAGIAAN itu berada ."
Untungnya KEBAHAGIAAN itu berada DI DALAM HATI setiap manusia.
Jadi kita tidak perlu MEMBELI atau pergi MENCARI KEBAHAGIAAN itu.
"Yang kita perlukan ialah HATI yang BERSIH dan IKLAS serta FIKIRAN yang JERNIH, maka kita boleh menciptakan rasa BAHAGIA itu bila-bila, di mana-mana dan dalam apa-apa jua keadaan pun."
KEBAHAGIAAN itu hanya dengan zikrullah (mengingati)Allah:
الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
“(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”. Ketahuilah dengan “zikrullah” itu, tenang tenteramlah hati manusia. {13:28}
"JIKA KAMU TIDAK MEMILIKI APA-APA YANG KAMU SUKAI, MAKA SUKAILAH APA-APA YANG KAMU MILIKI SAAT INI"
❤❤❤❤❤
Islam itu indah. Dalam islam, rukun iman ke 6, beriman kepada qada' dan qadar. Justeru itu, umat islam perlu yakin dan redha dengan setiap ketentuan dari Illahi. Percaya, yakin setiap yang berlaku itu ada hikmahya. Sentiasa bermuhasabah, berdoa dan bertawakal. Ingatlah, setiap masalah pasti ada jalan pennyelesaiannya.

You Might Also Like

1 comments

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.