Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Kenali Ekzema


Bekas teman serumah zaman bujang ada whatAp. Dia baru lepas habis tempoh berpantang. Seorang bayi lelaki yang sudah pun diberi susu formula. Bayinya mengalami ruam yang teruk meskipun telah pergi berjumpa doktor dan menggunakan ubat sapuyang doktor berikan.

Ibu hanya mampu mendengar dan memberi pendapat mengikut pengalaman sendiri. Ibu sarankan dia menyapu kulit bayinya dengan minyak kelapa dara. In sha Allah akan baik.

Ekzema boleh dihidapi semua orang tanpa mengira peringkat umur, walaupun ia dilihat cenderung terhadap kanak-kanak. Jenis yang paling biasa adalah ekzema atopik dermatitis, dan ia berlaku dalam kira-kira 20% rakyat Singapura dan Malaysia. Dermatitis Apotic mempunyai asas genetik dan berlaku di kalangan mereka yang terdedah kepada alahan inhalant. 

Ekzema datang dalam pelbagai bentuk yang berbeza, dan berbeza-beza dari seorang ke seorang yang lain. Keadaan ini tidak berjangkit.

Jenis lain termasuk ekzema dermatitis merengsa, sejenis dermatitis yang berlaku apabila kulit bersentuhan berulang kali dengan bahan-bahan toksik seperti asid, bahan alkali dan bahan kimia lain.

Dermatitis alahan pula disebabkan oleh pendedahan kepada bahan-bahan atau bahan-bahan yang anda hipersensitif atau alah kepadanya.

Ekzema boleh menjejaskan mana-mana bahagian kulit. Tidak kira di mana, keadaan yang paling mungkin akan menyebabkan rasa gatal. Ruam boleh muncul selepas gatal-gatal, dan ia biasanya terdapat pada muka, tangan atau kaki. Biasanya, dalam kes-kes yang sederhana, ekzema menyebabkan kawasan yang terjejas akan kelihatan kering, bersisik atau menebal. Dalam kes-kes yang lebih teruk, mereka mungkin pedih kulit, pembentukan kerak dan pendarahan.

Walau bagaimanapun, flare-up boleh dicegah dan keadaan terkawal. Pencegahan bermula dengan menjaga baik kulit anda.


Jika anda mempunyai ekzema, di sini adalah senarai semak untuk mencegah flare-up:

  • Menggunakan sabun yang lembut atau sabun pencuci yang tidak dan mandi di panas (bukan air panas).
  • Tepuk/ lap kering kulit anda perlahan-lahan dengan menggunakan tuala yang lembut.
  • Melembapkan kulit anda setiap hari. Gunakan pelembab selepas mandi dengan air hangat sebagai bagi membantu mengekalkan kelembapan kulit. Pakar mengesyorkan melembapkan kulit anda 3 minit selepas mandi.
  • Memakai pakaian yang diperbuat dari kain lembut atau kapas. Elakkan memakai pakaian yang ketat.
  • Elakkan aktiviti yang boleh membuatkan anda berpeluh dan menjauhkan diri daripada perubahan suhu pesat, jika boleh.
  • Jika anda mempunyai dermatitis kenalan, belajar dari bersua dan mengelakkan mereka.
  • Pastikan kuku sentiasa pendek untuk mengurangkan kulit tercalar.

Rawatan ekzema biasanya bertujuan untuk melegakan dan mencegah gatal-gatal sebagai penghalang kulit pecah kerana menggaru boleh menyebabkan jangkitan. Jika anda berasa gatal, gunakan sesuatu yang memampatkan sejuk untuk melegakan gatal. Doktor boleh memberi ubat-ubatan oral dan / atau topikal dan juga untuk membantu mengurangkan gatal-gatal, keradangan, tindak balas alahan dan gejala-gejala lain yang mungkin berkaitan dengan ekzema anda.





Catat Ulasan

19 Ulasan

  1. selamat pagi dan assalamualaikum
    singgah pagi

    BalasPadam
  2. Kesian baby tu kecik2 dh minum FM

    BalasPadam
  3. terima kasih atas perkongsian mar..

    BalasPadam
  4. sy yg tua ni pun exzema mmg siksa,mengaru sana sini.sabor jelah~

    #KlikKlikIklansini #biarIklanTakMandul

    BalasPadam
  5. dah tua baru kena ekzema ni tau..stress sangat..

    BalasPadam

  6. Pengalaman Eczema sy...singgah la baca..sharing is caring :)

    http://dianaadha.blogspot.com/2014/01/eczemaklinik-nagoke.html

    BalasPadam
  7. terima kasih atas perkongsian maklumat

    BalasPadam
  8. anak akak yg bongsu tu ada eczema..semakin kurang bila dia dah besar..:)

    BalasPadam
  9. eczema yang saya tahu pasal alahan pada
    product tenusu aje
    biasanya bayi tu adalah alahan pada susu lembu

    BalasPadam
  10. Nasib baik takda masalah eczema ni tapi saya memang ada alergi kulit sikit. Berlelas kalau datang tapi tak sampai seminit pun dah hilang. Nak rujuk doktor pun susah nak explain.

    BalasPadam
  11. Kite ade ekzema..nk sedapkan hati, penyakit kulit mahal..sabun xleh pakai sebarangan..xleh pakai sebarangan silver..emas ngan stainless steel je boleh..kalau xori boleh tau on the spot..hehe

    BalasPadam
  12. Medina pon ada Eczema jugak..pening dah nak pakai krim ape..sebab semuanya tak jalan..huhuuhu..kesian tgk ruam yang ada kat tangan dia..

    BalasPadam
  13. sy jenis kulit sensative T__T makan seafood pon tak bleh

    BalasPadam
  14. Kesian kat kanak-kanak yang alami penyakit nie.

    BalasPadam
  15. mmg kna berpntg sikit la... sy mmg pengidap ekzema sejak kecil.. dh besar lega la..

    BalasPadam
  16. CT tak pernah tengok lagi secara depan depan bebudak yang kena ekzema ni. selalu tengok gambar aje.. anak-anak buah pun alhamdulillah tak ada yang kena. tapi boleh cuba produk bumiputera yang nama tropika tu.. rasanya ada produk utk ekzema.

    BalasPadam
  17. Baby saya pun ada ekzeme. Kalau panas ja habis naik ruam. Doktor nak suntik tapi disebabkan masih kecil just bagi ubat makan dan sapu ja.

    BalasPadam
  18. Ekzema kena byk pantangkan

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code