Kebaikan Rendam Kaki Dengan Air Panas

By Mar Mansor - 8:00 PG


Saya suka merendam kaki saya dengan air panas. Rasa segar. Almaklum, rumah comel tak boleh pasang bath tup. Rendam kaki pun jadilah.

Bila kaki rasa sengal-sengal, memang sedap dapat rendam dalam air panas. Hari-hari memandu kereta manual, ditambah perut yang semakin mengembang, memang saya perlukan sesuatu yang rileks.

Merendam kaki dengan air panas merupakan cara tradisional atau merupakan satu terapi yang tidak perlu dicampur dengan ubatan lain.


Cara merendam kaki : 

- Kaki harus direndam sekali sehari ke dalam bekas yang dalam air tersebut sebaiknya 15cm dan kehangatan air pula dalam lingkungan 40 darjah celcius.

- Sekiranya mula berpeluh, keluarkan kaki dari rendaman.



Kebaikan merendam kaki :

- Peredaran darah menjadi lancar.
- Melembutkan kulit tapak kaki yang kering.
- Menghilangkan bau kaki dan menghilangkan bakteria.
- Memgurangkan tekanan.
- Mengurangkan gejala flu dan senggugut.
- Mampu mencegah stroke.






  • Share:

You Might Also Like

17 comments

  1. akak pun suka jugak merendam kaki..lagilah lately ni asyik terkena simpul biawak je..

    BalasPadam
  2. Kakak dulu masa preggy pun selalu buat tapi dah tua ni dah malas dah Mar..

    BalasPadam
  3. good info.. macam mak alise kalau penat mesti nak rendam kaki.. alise xpenah buat tp pijak batu selalu la.. hehe

    BalasPadam
  4. kaksura tak pernah buat ni..tp nnt nk cubalah..good sharing:)

    BalasPadam
  5. ooo bagus utk hilang kn senggugut ek bleh try ni

    BalasPadam
  6. terimakasih infonya mba :)

    BalasPadam
  7. Jarang sungguh dapat peluang bersantai sambil merendam kaki di rumah ni, Mar. Tapi setakat membayangkannya aje dah buat saya rasa nyaman dan segar jer :)

    BalasPadam
  8. Dedulu rajin juga buat, nnt nak buatla lgi hhe

    BalasPadam
  9. Dulu rajin jugak buat. Hilang habis lenguh-lenguh kaki.

    BalasPadam
  10. aida kalau tumit da sakit, memang akan rendam kaki.
    lega pastu hi hi hi...
    maklum ler kadang2 keje berdiri & berjalan seharian!!!

    BalasPadam
  11. Very good.sy dah cuba.rasa lebih sihat

    BalasPadam
  12. Sy dh cuba..sgt berkesan..

    BalasPadam
  13. Sy dh cuba..sgt berkesan..

    BalasPadam
  14. Sy dh cuba..sgt berkesan..

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.