Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Basikal vs Motor Elektrik


Kalau kita perhatikan, zaman berbasikal seolah sudah jauh kebelakang. Zaman sekarang ni, bersepah-sepah motor atau kereta elektrik di pasaran. Mana-mana ada jual. Ia sememangnya nampak lebih menarik berbanding basikal.

Jika dibandingkan akan keduanya, saya tetap memilih basikal. Kenapa? Ada beberapa sebab yang membuatkan saya lebih suka anak berbasikal. Antaranya:

  • Membantu menguatkan otot.
  • Membantu bergerak dengan lebih aktif.
  • Membantu kanak-kanak lebih fokus akan target mereka.
  • Menjimatkan elektrik.
  • Lebih murah.
  • Merupakan satu senaman sihat.

Yeah...usaha tangga kejayaan ~ Sekarang Cik Aisyah dah pandai kayuh sikit-sikit.



Dibandingkan dengan motor/ kereta elektrik, dari segi negatifnya dapat dilihat:
  • Tiada pergerahan seperti kayuhan basikal kerana ia hanya perlu menekan pedal dengan tapak kaki untuk digerakkan.
  • Tiada daya tolakan dan sekaligus membuatkan otot-otot tidak bekerja keras.
  • Tiada daya usaha untuk mendapatkan sesuatu (membuatkan objek bergerak ke hadapan).
  • Perlu dicas dengan elektrik dengan tempoh yang lama.
  • Jauh lebih mahal berbanding basikal.
Pinjam dari mudah.my ~ Cute giler


Ditambah pula, kalau kita amati, kanak-kanak zaman sekarang tidak sekuat zaman kita dahulu. Dahulu, kita bermain kejar-kejar, bermain getah skipping, melompat-lompat dan panjat pokok.

Kanak-kanak sekarang lebih terdedah kepada tablet, televisyen dan suasana yang agak limit. Masa mereka lebih banyak berada di dalam rumah berbanding di luar rumah.




Catat Ulasan

17 Ulasan

  1. mengikut zaman kan skrg

    BalasPadam
  2. eh sy pon dlm perancangan nk belikan Arfan basikal.bulan lepas da servey da..hehehe.. xsbr nak p beli..ekeke

    BalasPadam
  3. lg ok berbasikal biasa tu.. heheh

    BalasPadam
  4. Lya lebih suka berbasikal biasa, lgi keseronok. D rasai

    BalasPadam
  5. Anak perempuaan saya suka Basikal & Scooter..tetapi anak lelaki suka Motor Letrik pulak..terbalik anak perempuan lasak..anak lelaki manja..tapi tak ape dia xda berebut dah..seorang naik basikal, sorang naik motor letrik..hihihi

    BalasPadam
  6. Wah..Seronok Aisyah dpt basikal..Basikal Qaisara ade dok KB...Malas nk bwk blk KL..Xde tmpt...kiki

    BalasPadam
  7. betul.. tengok bebudak ni lembik je.. tolak sikit pun jatuh.. hehee

    BalasPadam
  8. Lagi satu mar yg electric ni bila dah rosak harga membaiki mahal
    Tiga-tiga anak kakak pun beli basikal kayuh biasa aje..

    BalasPadam
  9. heee igtkan akk belikan basikal letrik
    tula budak sekarang sibuk dgn gadjet kan..
    ayu pon dah semput rasa kalau kayuh basikal ni

    BalasPadam
  10. Assalam mar,
    he3
    my boboboy semua dia pulun
    keta & motor letrik
    basikal
    tuk3
    he3

    BalasPadam
  11. setujuuu...zaman sekarang kanak-kanak dah tak segagah kita yang main lompat2, panjat2, luka sana luka sini. Erm ok balik ni terus nak bagi anak main kat luar rumah :D...hehehe

    BalasPadam
  12. ambik basikal la boleh exercise ;p

    BalasPadam
  13. setuju dgn akak tp uwaaaa....suami manjakn anak dgn keta n motor elektrik ni.nyampah.ms 1st besday dia beli keta...ok lg la sbb br stahun.ank pon x reti nk main so boleh guna remote tp bl dh besar ckit sy suruh beli basikal di bantainya beli motor.balik keja tgk motor seketoi ada tengah2 rumah.geram betul.dh la mahal.nk main kt luar pon syg sbb tkut rosak tayar

    BalasPadam
  14. Kalau dapat macam anak saya si Adik Cute tu, memang tak tahan lama pun. Hadiah 'mutubike' elektriknya tahun lepas dah hampir nak bersepai. Habis skru tercabut. Motor pun dah tak boleh nak reverse. Entah apa yang rosak pun tak tahulah. Saya dah sesak nafas dan sakit pandangan tengok motor tu tersadai.

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code