Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

#Cabaran20Hari - Pengalaman Pahit Di Bulan Puasa


Sepanjang hidup saya belum ada lagi kenangan pahit di bulan puasa. Semuanya manis-manis belaka.

Tapi, mungkin pengalaman semalam kira pahit juga. Bilamana saya terpaksa minum air gula untuk pertama kalinya sepanjang tempoh hamil kali ke-2 setelah hamil 29 minggu. Kali pertama dulu memang takde minum air gula. Terkorbanlah sehari puasa. Alhamdulillah, rasa air gula tidaklah seteruk mana. Ok je saya telan.

Lepas minum, kena tunggu 2 jam sebelum ambil darah sekali lagi. Kemudian, balik!


Rasanya pengalaman pahit memang tidak ada. Sepanjang saya hidup bersama keluarga saya dahulu, saya menjadi pembantu emak menyiapkan jahitan baju raya yang orang tempah. Menikam leher, mata lalatlah, karipaplah, teluk belanga lah. Tapi, sekarang kebanyakkan leher baju kurung jahit mesin sahaja.

Pinjam dari Google


Pengalaman seorang anak tukang jahit, yang turut bersengkang mata bersama emak menyiapkan tempahan. Saya pernah tergunting baju seorang pelanggan yang emak telah siapkan. Silap saya. Dan emak terpaksa mencari kain lain yang corak seakan corak baju pelanggan tersebut dan menyiapkan tempahan itu semula. Waktu itu, rasa bersalah dan menyesal sangat.


Catat Ulasan

8 Ulasan

  1. Pandai menjahit adalah satu bonus

    BalasPadam
  2. pengalaman pahit jugak tu..bila terrrgunting baju yg dah siap..nasib mak Mar dapat settle kan masalah tu...pengalaman berharga..:)

    BalasPadam
  3. pengalaman pahit utk semua ibu mengandung..hikssss..

    aduhaiii..mesti berderau darah kan bile tergunting kain customer tuh..

    BalasPadam
  4. Alahai.. Kena time bula posa pula.. Mmg tak manis dah rasa air gula tu.. Huhu

    BalasPadam
  5. Oh, kiranya pandai menjahit jugalah Mar ni yerk! Tak macam saya yang jahit butang baju pun tak reti.

    Air gula tu memang bercinta betul kalau kena minum. Saya pun seingatnya 2nd pregnancy aje kena minum. First time dulu takda pulak suruh minum air gula bagai!

    BalasPadam
  6. lau cite balik kt mak mar..rsnya mak mar igt x hehe

    BalasPadam
  7. aida da merasa segelas air gula itu :( hu hu hu
    time pregnant kan izzat.

    pandai menjahit memang best.
    boleh buat extra income :)

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code