Keterbiasaan

By Mar Mansor - 8:30 PG


Aku pernah menegur seorang budak bujang entah mungkin berusia awal 20-an yang meletakkan kereta Myvi merahnya di tengah jalan. No flat JQA XXXX. Kereta dimatikan enjin. Sedangkan dia sedang seronok melepak dengan kawan-kawannya.

Aku menegur secara baik sebab aku mahu lalu jalan itu, sedangkan ada 2 biji motor parkir berhampiran, Budak itu selamba menyalahkan motor yang parkir. Kepala bana. Salah kau la budak. Kalau aku tak tegur, orang lain pasti ada yang menegur sebab jalan itu hanya ada satu. Bangang!

Bila ditegur, seolah tidak puas hati. Ada aku heran dengan kereta Myvi ko tu. Aku pun mampu nak pakai kalau aku nak. Aku tidak heran dengan lagak manusia sebegini.

Konsep keterbiasaan yang aku mahu tekankan di sini, memandang sebelah mata orang yang memandu kereta kecil. Cisss... sekecil-kecil kereta aku ini, aku tak mintak duit siapa untuk membayarnya. Mahu ubati dia, mahu solek dia, mahu sambut hari jadi dia, tak pernah aku meminta-minta.

Dan tak pernah pula aku terfikir orang-orang yang berkereta besar ini kebanyakannya tinggal di banglo.

Kisah ini cuma selingan. Konsep keterbiasaan yang ingin aku ceritakan hanyalah mengenai keterbiasaan aku menggunakan tandas duduk hingga sudah canggung menggunakan tandas cangkung.







Nota Kaki : Hidup ini ada pasang surutnya...










  • Share:

You Might Also Like

18 comments

  1. betul tu kena ikut tempat,, bila masuk yang duduk janganlah mencangkung,, boleh kotor kan tandas dan bahaya kepada pengguna jika mamgkok tu pecah disebabkan tidak dapat menampung berat pengguna,,

    BalasPadam
  2. oooo I is tak biasa guna tandas cangkung...sebab samalah dah terbiasa tandas duduk sedari lepas operate bersalin dulu....

    BalasPadam
  3. betul tu. benda biasa lama-lama jadi akan jadi habit.

    BalasPadam
  4. tgklah ckp elok2 pun xmau dengar
    ckp kurang ajar kang marah pulak

    dah tu cam mn mar..mar duk cangkung gak ke hehe

    BalasPadam
  5. Kalau keterbiasaan itu negatif..wajar diubah..

    BalasPadam
  6. Bila dah biasa. Macam tulah jadinya.

    BalasPadam
  7. Dah makin kurang beradab masyarakat sekarang.

    BalasPadam
  8. Dah macam gitu pun ada. Patut minta maaf alihkan kereta diakan. Ini salah kan orang lain pula.

    BalasPadam
  9. x leh bergaduh nga org bodoh sombong

    BalasPadam
  10. menegur dgn niat baik moga difagami maksudnya....

    BalasPadam
  11. silap text pulak..difahami.

    BalasPadam
  12. Banyak perkara yang salah sering menjadi keterbiasaan kita. Habit kan.. Isk3..tak elok tu

    BalasPadam
  13. Sekurangnya knala tolak ansur kan, ni tak ikut kpala angin ja.klau Lya pun pns hati juga tu sis

    BalasPadam
  14. Inilah nasib kita yang memakai kereta kecik.IbuNoey pun tak pernah anggap orang yang berkereta besar ni ada rumah besar juga.kadang lagi besar kereta,lagi besar lagak.kadang je la.tak semua macam tu.

    p/s: IbuNoey pun dah rasa lain macam bila dok tandas cangkung sebab toilet kat rumah pun dua2 tandas duduk.

    BalasPadam
  15. kita adalah serupa...
    sgt canggung dok tandas cangkung!
    kat mana2 now cari tandas duduk!

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.