Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Perjalanan : Apa Persediaan Saya?


Diberi peluang mengandung anak ke-2 merupakan anugerah yang cukup indah bagi kami. Pengalaman mengandungkan anak pertama banyak membantu kami dan agar kami lebih berhati-hati.

Bila terbaca entri Mila Hilas, terus teringatkan akan diri sendiri. Apa tidaknya, usia kandungan Mila lebih kurang saya saja. Boleh laga-laga perut.

Persediaan untuk adik Aisyah lebih rapi dari Aisyah dahulu. Sebab Aisyah lahir ketika usia kandungan saya 37 minggu. Tanda pula 4 hari awal. Mujur cukup bulan. Atas sebab ini, saya banyak buat persediaan awal.

Menanti kelahiran zuriat ke-2 kami, pelbagai persediaan saya sudah siapkan. Ilmu bersama anak pertama saya akan amalkan. Kali ini, saya nekad dan akan berusaha sebaiknya untuk memberikan susu ibu sepenuhnya.

Banyak barang untuk dia saya beli awal. Sebab saya takut berlaku kepincangan kewangan lebih-lebih lagi komitmen yang semakin hari semakin bertambah. Belum masuk cukai itu ini.

Baju-baju lama Aisyah saya punggah semula, basuh, lipat, simpan dalam beg dan stanby dalam kereta. Beli baju baru untuk baby pun 3 set je. Hampir semua baju bayi saya beli untuk Aisyah dulu jenis tidak melambangkan untuk anak perempuan sahaja. Makanya, kalau adik Aisyah nanti seorang lelaki, tidak ada masalah.

Cuma untuk diri sendiri tidak saya titikberatkan lagi. Set bersalin pun saya tak terfikir nak beli. Kalau boleh, nak cari ramuan mak bidan je. Sebab set bersalin ni tak habis guna pun nanti. Lagi best, kalau en.suami sudi sponsor

Macam nak beli lagi satu pulak ~ Aisyah punya sesuai untuk bayi 6 bulan ke atas.



Dari segi mental dan fizikal, bila kandungan sudah melalui trimester ke-3, rasa berdebar-debar, risau, takut, gembira, bercampur baur. Setiap anak, proses bersalinnya tidak sama kan. Mau tak berdebar-debar. Semakin menghampiri EDD, semakin kuat hati berdebar-debar. Hari-hari menghitung hari.

















Catat Ulasan

17 Ulasan

  1. Kakak pun dulu guna balik semua baju kakaknya. Baby cepat besar rugi kalau beli banyak.

    Kakak ni yg sekadar mengikuti dari blog pun bagaikan menghitung hari tak sabar nak tunggu Aisyah punya adik menjenguk dunia ini..

    BalasPadam
  2. beli yg flexsibel so anak seterusnya bole turun temurun kan ajek yek.. hahaha

    BalasPadam
  3. Selagi boleh recycle brg baby yg dulu, kita gunakan aje. Lagipun baby cepat membesar. InsyaAllah tidak la membazir kan.

    BalasPadam
  4. Huhu...seronoknya....seronok buat preparation mnyambut org baru...huhu

    BalasPadam
  5. take care mar...
    akak paling suka dok dlm pantang sebab masa tu boleh pantang kow2
    boleh pam susu ebm pon kow2

    BalasPadam
  6. pengalaman byk membantu. semoga dipermudahkan segala urusan mar! jom baca entri terbaru

    BalasPadam
  7. MasyaAllah nak sangat rasa pengalaman tu..insha Allah moga dipermudahkan setiap urusan..

    BalasPadam
  8. seronoknya.... semoga dipermudahkan semuanya...

    BalasPadam
  9. seronoknyaaa...semoga semua baik2 shja... doakan saya jugak yer..masih menunggu untuk merasa peluang itu.. :)

    BalasPadam
  10. carseat tu sebijik amani punya.ehehe

    BalasPadam
  11. take care mar.
    gmbm bakal terima 2 anak baru la ni ekk :)

    BalasPadam
  12. el yang dah anak 4 pun masih rasa ngeri takut nak beranak hahaha
    lepas dah abis semua tu rasa lega...hope everything will be going fine k

    BalasPadam
  13. jenjalan blog awk.. hope everything will be ok.. semoga selamat segalanya..

    BalasPadam
  14. jenjalan blog awk.. hope everything will be ok.. semoga selamat segalanya..

    BalasPadam
  15. akak due bila yer? hb ok x? saya 18 ni pulak nak ambik, ntah la mampu maintain x sebab mkn ubat ikut mood jer, haha

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code