Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Masalah Jantung Ketika Hamil


Sila klik untuk lebih jelas

Sila klik untuk lebih jelas

Sila klik untuk lebih jelas

Sila klik untuk lebih jelas

Info : drzubaidi.com



21 April 2015 - Ke KK Masai lagi. Kalau yang lepas, saya ke sini untuk membuat buku merah. Kedatangan kali ini, saya perlu berjumpa dengan doktor. Tidaklah lama sangat, tetapi oleh kerana doktor spot denyutan jantung saya tidak normal, lemah, saya terpaksa menjalani ECG di klinik sebelah.

Saya hanya perlu masuk ke bilik no.5 untuk menjalani pemeriksaan tersebut. Saya diminta baring, kemudian ditepek dengan alat pelekat apa ntah dan saya dilarang untuk bergerak sewaktu bacaan diambil.

Setelah selesai, result keluar, kertas panjang berjela dilipat-lipat dan diselit ke buku merah saya.

Waktu itu, terasa seolah-olah orang di sekeliling saya tahu apa saya alami. Istilah 'sakit jantung' dari mulut nurse juga seolah-olah saya benar-benar menghidapinya. Allahuakbar.

Ada hikmahnya saya tergerak hati untuk terus menjalani pemeriksaan di KK, bukan swasta lagi. Saya agak blur bila doktor kata saya sakit jantung. Saya..sakit jantung?? Macam mimpi!!

Selesai ECG, doktor pun telah membaca result, saya diminta baring untuk scanning bayi pula. Doktor spot ke jantung bayi, samada jantung bayi saya bermasalah atau tidak.

Alhamdulillah, bayi saya sihat. Jantung bayi pun normal. Sewaktu  discan, bayi saya sedang enak tidur menonggeng. Doktor tunjuk kedudukan kepala, bayi, jantung tulang belakang dan kaki bayi. Seronok saya melihatnya. Masa ni memang saya tak ambil port langsung yang saya disuspek sakit jantung.

Sebelum ni sudah tiga kali saya scan di klinik swasta. 3 kali check-up di situ, 3 kalilah juga scan.

Bulan 6 nanti, sudah tetap tarikh berjumpa dengan doktor untuk kali ke-2. Masa tu nanti, doktor akan bagi tarikh untuk pemeriksaan jantung di HSA pula.

Seolah mimpi di siang hari, saya masih blur dan buat tak kisah. Saya masih melakukan tugas harian seperti biasa dan berharap ianya hanya mimpi. Doktor juga manusia biasa. Apa yang penting, bayi saya sihat dan normal. Syukur alhamdulillah.





Nota Kaki : Eh..mimpi ke ni?? Tolong tampar sikit..











Catat Ulasan

21 Ulasan

  1. kadang² orang kata tu semua kerana pembawakkan mar,tapi baguslah kita tau awal ttg penyakit ni.macam akak ni,memang dari dlu ada masalah jantung ni.jadi tak heran bila dalam sebulan 3-4 kali jumpa doktor.yang penting mar jaga kesihatan dan baby..kalau boleh elakkan dari stress ye..

    BalasPadam
  2. assalamualaikum
    singgah pagi khamis
    bagus ada entry cm nie

    BalasPadam
  3. kadang tu disebabkan simspton mengandung ...dulu ade sorg blogger amy .... husband die tuan doktor ..pun hanya ade simspton sakit jantung time ngandung je

    BalasPadam
  4. pulak dahhh risau gak klu dr detect ada masalah jntung...hope ibu n bb sihat selalu

    BalasPadam
  5. Ini suspek ajekan, Mar... Harapnya bukanlah betul-betul sakit jantung. Mungkin juga time mengandung aje kot. Sebab itulah kadang-kadang saya ni takut betul nak ke hospital buat pemeriksaan. Orang kata lebih baik kita tahu awal, daripada tak tahu apa-apa.

    Again, harapnya ini sementara saja. Bukan benar-benar menghidap sakit jantung. Kalau bermimpi aje, alangkah bagusnya, Mar....

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya masih berharap ianya pembawakan..tapi penat & mengah tu memang tak boleh lari la..

      Padam
  6. mcm mn blh suspect tu? ape sympthom2 yg sis alami?? tkt plak rsa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. takde rasa apa..cuma pregnent kali ni agak letih & cepat mengah..
      doktor check degupan jantung guna stateskop je dia cakap degupan tak cantik..perlu buat ECG, keluar result, doktor je tau apa result tu..

      Padam
  7. Kena jaga kesihatan tu.. mudah2an segalanya dlm keadaan baik... aamiin.

    BalasPadam
  8. moga akak n baby dalam keadaan sihat walafiat
    moga dipermudahkan urusan kehamilan akak
    jaga diri baik2 sepanjang pregnant kak

    BalasPadam
  9. semoga dipermudahkan segala urusan dan sihat selalu..

    BalasPadam
  10. 44 pemenang dicari!!!

    Antara hadiah2 yang bakal dimenangi:
    - Kain Batik Sarawak - 1 pemenang
    - Kain Pelikat - 2 pemenang
    - Minyak Angin Aromaterapi Fresh Care / Safe Care / Javaspa - 1 pemenang
    - Pin Shawl - 2 pemenang
    - Blause - 1 pemenang
    - Skirt Labuh Lcyra - 1 pemenang
    - Cash RM30 - 1 pemenang
    - Cash RM10 - 2 pemenang
    - Topup RM10 - 3 pemenang
    - PVC Keychain - 30 pemenang

    Jemput join segmen bagi yang belum join. "SEGMEN : Ucapan Hari Lahir Buat 'Si Lala' Pada 13 Mei" Tq..

    BalasPadam
  11. salam .. akak boleh cuba minum satu produk neh .. (life extra) .. mak kawan saya pun pernah mengalami situasi akak neh. then, beliau consume, alhamdulillah, sekali dengan izin ALLAH.. doktor pun terkejut. tapi ALLAH dah aturkan segalanya. alhamdulillah

    apa2 akak whassap lah keyra- 014-8463871 =)

    BalasPadam
  12. Moga dipermudahkan urusan sepanjg kehamilan..

    BalasPadam
  13. Kita doakn yg baik2 moga sis slmt...maybe pembawaan kot kan

    BalasPadam
  14. Insyaallah takde apa-apa. Saya kali kedua buat ECG dah ok. Takde masalah jantung pun. Memang pembawakan budak.

    BalasPadam
  15. Assalamualaikum mar..
    crite kte hmpir serupe..
    Sy pun bru tau pg smlm..
    Sy gugel jupe blog mar ni..
    Doc kte ade sumthing ms die cek gne steteskop
    Die hnta wat ecg..
    Susah hati sy..
    Result kate cantik.. cantik mcmane wallahualam..
    Tp tetap kne jupe pakar 2 mgu lg..

    BalasPadam
  16. sye iman sye berumur 21thn,boley dikatekn ibu mude..sye thu last minit sye ade sakit jantung,mase tuh kandungan sye dah cukup hari..due sye bersalin 12.10.15..tpy sye masih rase xsakit..tpy dah kua sikit2 air ketuban tuh..so di sbb kn dah sampai due tpy sye masih xsakit..jdi sye berjumpe dengan doctor..doctor pun check lah sye semua..mase amek tekanan darah doctor terkejut tengok tinggi...2 3 kali jugak buat masih same jugak..and doc check kandungan sye aircdah tinggal sikit..jdi doc pun buat lah surat untuk daftar masuk hospital..and sye pun daftar la masuk 12.10.15..sampai lah keesokan hari petang sye bersalin..13.10.15..alhamdulillah sihat dpt bby boy...mase tuh memang xingat dah pasal tekanan darah ke ape ke..ingatkn dah selesai dah xde pape..doc check tekanan darah sye masih laju,doctor suspect sye ade sakit jantung,mase tu sye rase mcm xpercaye langsung sbb sye xrase pape berdebar ke ape ke memang xde..lepas 3hari kt wad sye pun dah boley keluar disbbkn sye rase xsakit..lepas je balek rumah mlm tuh sye dah rase xoky..nafas pun susah nk baring xboley..nk jln 2 3 langkh pun sesak nafas..mase tuh rase nk menangis tengok diri sye mcm tuh..g hospital doc ckp sye ade sakit jantung lemah,jantung sye xkuat xboley pam darah keseluruh badan 30 per 40 jew kadar pam darah,doc ckp normal 50 per 60 kadar pengempam drah,doc ckp nasib sye cepat dtg kew hospital klaw sye lambat bile2 jew sye boley pegi..rase nk menangis meraung bile dengar doc ckp mcm tu,doc beri thu sye klaw boley jgn pregnant lagi takut jantung sye xboley support anak dlm kandungan nanty,tapi klaw nk pregnant jugak sye kene buat check up selalu dan ikut nasihat doctor..,rase sedih sgt bile dengar doc ckp mcm tu..walau mcm mne pun sye tetap bersyukur sye di kurniakn seorang anak yg sihat..sye ikut nasihat doctor..alhamdulillah sye sihat sekarang..

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code