Kehidupan

Salam Kemerdekaan 2015

8:30 PG


Selamat Hari Merdeka duhai Malaysia bumi berdaulat. Negara tercinta yang aman damai. Memang diakui, kita hidup serumpun dengan penuh kedamaian.



Tidak terasa bahang kemerdekaan tahun ini dek pelbagai dugaan melanda negara. Biarlah suara rakyat berbicara.

Moga kita sebagai rakyat malaysia terus tabah menjalani kehidupan seharian. Jangan sampai kita mengemis di bumi sendiri. Takkan melayu hilang di dunia.





Kehidupan

Perasaan Tidak Menentu

8:30 PG


Sejak kebelakangan ini, perasaan sudah tidak menentu. Hati mudah benar tersentuh. Bila rasa sedih, airmata laju meluncur di pipi walhal perkara kecil yang tidak logik dek akal. Belum lagi bilamana menatap wajah anakanda nan seorang. Lagilah sedih berganda-ganda.

Bila ada yang tak kena, marah mudah bertandang. Bengang. Menyampah. Kadang-kadang berdiam saja untuk mengelakkan perkara yang tidak elok. Sedangkan hati rasa panas membara. Entahlah, kenapa.

Di tempat kerja pula, kalau boleh sudah tidak mahu mendengar sebarang arahan. Kalaulah boleh, jangan attention nama aku langsung, jangan hangout aku, jangan telefon aku. Boleh gitu? Beginilah rasanya bila dalam tempoh menunggu hari. Hati meronta-ronta untuk cuti. Kalaulah cuti aku banyakkkkk. Sob sob.

Tapi, redha sajalah. Sudah dinamakan kerja. Kerja tidak akan pernah habis. Selagi kau bernyawa..

Buat masa sekarang, aku mahu tumpukan kerja-kerja yang sedia ada dan selesaikan semampu mungkin. Tak mahu dengar mengenai tugasan yang mendatang. Tak mahuuuuuu...


salah satu komen yang mengujakan..

"kalau berat turun biasanya orang kata dh smpi masa nak beranak..."



Nota Kaki : Entri autopublish memanjang..




Pengalamanku

Set Bersalin Jamu Jelita

8:30 PG


Memang menjadi satu kemestian kan bagi bakal ibu yang akan bersalin dan menghadapi tempoh berpantang selama 44 hari untuk mendapatkan produk yang terbaik. Bukan hanya terbaik tapi harga pula mampu milik. Saya memang tidak mensasarkan set bersalin yang mahal. Kalau harga melebihi RM200, pada saya mahallah.

Sebelum beli, saya ada search di google. Rata-rata harga memang boleh juling biji mata. Anak pertama dulu saya menggunakan produk Leesa Formula. Tapi, produknya tidak ada untuk herba mandian. Harga pun boleh tahan. Rasa tak berbaloi.

Berkenan dengan Set Bersalin Orang Kampung sebab harga mampu milik. Tapi, tidak banyak jualan yang ada. Kalau ada pun, tarikh luput pada November 2015. Tak mahu.

Akhirnya, saya memilih Set Bersalin Jamu Jelita. Ada 8 item di dalamnya. Kesemuanya ada kegunaan tersendiri dan memang berguna ketika berpantang nanti. Jamu perlu beli secara berasingan. Itu akan saya beli jika perlu. Bukan sekarang.


Set Bersalin Jamu Jelita


Produk ini agak baru di pasaran. Tapi, pada saya, agak berbaloi beli sebab item di dalamnya mencakupi keperluan ketika berpantang.


Beli sekali bengkung untuk tambahan bengkung sedia ada.


Harga yang diberikan hanya RM180, termasuk set bersalin dan bengkung. Tak boleh komen lebih-lebih sebab belum menggunakannya lagi. Nanti sesudah berpantang, baru saya review ye.




Nota Kaki : Asalkan disponsor..







Pengalamanku

Perjalanan : 37 Minggu

8:30 PG


23 Ogos 2015 - Penat? Memang penat jugalah. Kali ke-3 menjalani BSP, ahad lalu. Bacaan darah ada yang cantik, ada yang tak cantik. Salah aku sendiri, waktu makan tak betul. Lewat sarapan. Petang tu pula minum air kelapa mawar. Saja buat experiment, kalau makan itu bacaan jadi apa. Minum itu, bacaan jadi apa. Boleh macam tu?

25 Ogos 2015 - Mujur en.suami hantarkan. Ikutkan aku mahu drive sendiri sebab senang aku nak merewang. Ciss.. Tapi, ada hikmah bila dihantar sebab hujan turun dengan sangat lebat waktu itu. Jika tidak, aku sudah basah kuyup meskipun berpayung.

Temujanji dengan doktor lagi. Scan lagi. Doktor tak cakap apa-apa pun mengenai kandungan aku. Dan aku pun tak tanya apa-apa. Atas dasar itu, aku anggap semuanya OK. Boleh macam tu?

Berat aku tak naik, malah turun. Aku pun tak tahu kenapa. Penat barangkali. Tapi, aku anggap mesin penimbang tu rosak. Atau aku yang kurang makan sejak kebelakangan ini. Makan pun sekadarnya. Bila lapar, aku makan. Minum air masak tu wajib. Tapi, aku sedang berusaha untuk banyakkan makan kurma. Kalau boleh, sehari 7 biji walaupun tidak mencapai angka itu sebenarnya. Kemudian, aku amalkan minum minyak kelapa dara D'Aura. HB aku pun naik, bab yang aku suka.

Laporan yang doktor tulis, meskipun aku tak faham, aku cuba fahamkan juga. Sama je setiap kali checkup.
  • Heart murmur in pregnancy.
  • Echo 0 : Normal.
  • BSP results. Dapat nasihat.
  • Hasil selepas scan. Berat bayi dalam 2.7 kg.
  • Masuk wad : 12 September 2015 jika tidak bersalin lagi.

Kerana experiment yang aku lakukan, temujanji telah ditetapkan minggu depan. Itu pun jika aku belum bersalin.

"Bacaan BSP awak tak cantik ni. Awak kena buat BSP sekali lagi. Minggu depan awak kena jumpa doktor ye. Itu pun kalau awak belum bersalin"

Nangis...T____T

Tapi, aku bersyukur sebab hanya menjalani BSP di akhir trimester. Masuk 4 kali ahad ni. Berbanding, ibu-ibu lain yang terpaksa menjalani BSP di awal trimester. Betapa kuat semangat mereka. Kali ke-4 ni harus buat betul-betul. Mengikut cara makan yang betul.


Amin...


Nota Kaki : Masa Aisyah dulu, selamat keluar ketika 37 minggu 4 hari. Adik dia ni mungkin lambat sikit la kot. Penat..sob..sob..





Celoteh Je

Keterbiasaan

8:30 PG


Aku pernah menegur seorang budak bujang entah mungkin berusia awal 20-an yang meletakkan kereta Myvi merahnya di tengah jalan. No flat JQA XXXX. Kereta dimatikan enjin. Sedangkan dia sedang seronok melepak dengan kawan-kawannya.

Aku menegur secara baik sebab aku mahu lalu jalan itu, sedangkan ada 2 biji motor parkir berhampiran, Budak itu selamba menyalahkan motor yang parkir. Kepala bana. Salah kau la budak. Kalau aku tak tegur, orang lain pasti ada yang menegur sebab jalan itu hanya ada satu. Bangang!

Bila ditegur, seolah tidak puas hati. Ada aku heran dengan kereta Myvi ko tu. Aku pun mampu nak pakai kalau aku nak. Aku tidak heran dengan lagak manusia sebegini.

Konsep keterbiasaan yang aku mahu tekankan di sini, memandang sebelah mata orang yang memandu kereta kecil. Cisss... sekecil-kecil kereta aku ini, aku tak mintak duit siapa untuk membayarnya. Mahu ubati dia, mahu solek dia, mahu sambut hari jadi dia, tak pernah aku meminta-minta.

Dan tak pernah pula aku terfikir orang-orang yang berkereta besar ini kebanyakannya tinggal di banglo.

Kisah ini cuma selingan. Konsep keterbiasaan yang ingin aku ceritakan hanyalah mengenai keterbiasaan aku menggunakan tandas duduk hingga sudah canggung menggunakan tandas cangkung.







Nota Kaki : Hidup ini ada pasang surutnya...










Aisyah Humaira

Dia Sudah Besar

8:30 PG


Usianya kian bertambah. Seolah tidak percaya, dia si kecil yang berada di dalam kandunganku selama 9 bulan 10 hari. Yang aku jaga dalam tempoh berpantang selama 44 hari. Yang aku belai, peluk cium saban hari. Hari ini dia sudah besar. Dia semakin petah berkata-kata. Buat kami tersenyum selalu.

Adakalanya aku rasa sayu. Saat melihat dia tidur keletihan setelah seharian bermain, sedangkan masa yang kuluangkan bersamanya hanya beberapa jam. Kadang kala hanya beberapa minit sebelum dia tidur.

Dia kerap menyebut mahu ke sekolah. Tahun depan, usianya 4 tahun. Mungkin ada yang berpendapat, bagus dia ke sekolah. Dengan yuran tadika yang semakin mahal dari tahun ke tahun. Tapi, hatiku risau sebab dia masih bayi kecil. Ye, dia masih kecil di mataku. Belum ditambah kerisauan bab menghantar dan menjemputnya dari sekolah.

Tempoh hari, melewati kawasan perumahan Taman Rinting (dekat je dengan rumah), dia ternampak sebuah tadika gah. Ye, Tadika Nuri. Memang cantik, besar, bak sebuah istana.


Aisyah : Ibu, sekolah! Cantiknya sekolah tu ibu. Saya nak sekolah situ la ibu.


Aku hanya mampu tersenyum.


Aisyah : Seronoknya sekolah. Bye ibu, saya pergi sekolah.


Aku tersenyum lagi. Tanpa sedar, airmataku bergenang.

Dalam hati berbisik, "Dia sudah besar..."







Info

Catuan Air Sekitar Masai Dan Pasir Gudang

8:30 PG



Keratan akhbar sinar harian bertarikh 4 Ogos 2015


Maka bermulalah catuan air oleh SAJ di kawasan kami. Air di empangan sungai layang, masai sudah ditahap kritikal. Walaupun hujan turun tapi sekejap-sekejap, tidak dapat menampung penduduk yang ramai.

Bermula 16 Ogos 2015 dan in sha Allah berakhir pada 15 September 2015. Sebulan lamanya. 2 hari tidak ada air dan sehari ada air. Begitulah selama sebulan.


Klik untuk lebih jelas

Klik untuk lebih jelas


Kawasan rumah kami di zon 10. Memang sudah buat persediaan awal. Beli tong biru besar dua biji. Masa kami beli baru RM35, sekarang sudah naik harga. RM51! Memang ambil kesempatan mereka ni.


Tong besar


Ini pun pengasuh saya yang tolong booking kan. Tengoklah dia, macamana saya tak anggap macam keluarga sendiri. Keluarga dia cukup baik dengan kami. Kami ni sudah lah keluarga jauh (jauh lah sangat). Bersyukur sangat ada pengasuh macamni. Hingga mak abah saya tidak risau anak mereka di perantauan. Sekurang-kurangnya kami ada tempat untuk menumpang kasih.

Walaupun mereka suami isteri berasal dari negara seberang. Tapi, saya mahu tekankan di sini tidak semua orang dari sana buruk laku. Orang sini pun ramai je yang perangai tak elok.

Sebab tu saya buat tak dengar je bila ada orang pertikaikan yang saya hantar anak dengan orang seberang. Kenapa tak hantar kat situ, sinun. Saya buat pekak sahaja dan malas menyahut. Biarlah kami suami isteri tahu betapa baiknya mereka dengan kami.

Dah melalut pulak..


Nota Kaki : Semoga tabah menghadapi dugaan takde air selama sebulan..






Aisyah Humaira

Fitti Pula

8:30 PG


Hanya untuk kegunaan tidur malam. Semakin hampir bersalin, semakin saya malas dan tidak larat. Lagipun untuk tidur malam dia sahaja. Memang saya tidak ada kekuatan untuk bangun tengah malam, memandikan dia jika tidak berdiaper.

Dari Pet Pet, bertukar kepada Whoopee. Kemudian, bertukar kepada Fitti pula. Sudah tidak perlu memakai diaper yang mahal-mahal. Ikutkan hati mahu beli jenama yang lagi murah. Bukan dia kerap kencing sangat. 

Pada saya, Whoopee seakan Drypers. Dan Fitti pula seakan Pet Pet.

Seakan pet-pet..


Dapat sample Drypers Classic 2 keping. Untung juga.






Aisyah Humaira

Majlis 3 Dalam 1

8:30 PG


Eh masih berkisar "Hari Raya". Tak habis-habis cerita raya ke?? Undangan dari seorang kawan lama. Majlis hari jadi, aqiqah merangkap open house.

Lokasi di flat LPG air biru, pasir gudang. Kami singgah sekejap saja sebab sudah lewat petang. Tapi, tetaplah makan juga. Saya makan mi rebus dan ratah daging kambing masak manis.

Untunglah birthday hero-hero dalam 1 bulan, sambut sekaligus je. Yang sulung berumur 3 tahun, manakala yang ke-2 berumur setahun.



Sebelah khemah, ada taman permainan. Cik Aisyah hanya pandang dari jauh melihat kanak-kanak lain bermain permulaannya. Enjin belum panas. Habis juga suku mangkuk mi kuning dia makan. Kemudian, minta air. Bila kanak-kanak lain sudah beransur, dia tarik tangan ayah, ajak main gelongsor.

Dia jarang bermain di taman permainan. Mana kan tidak, ibu dia balik kerja sudah jam 6 petang. Memang tak dan bawa dia bermain sebab dalam kepala dok ligat fikir menu apa nak masak untuk juadah makan malam.

Walaupun sudah 3 tahun lebih, dia tetap perlu berteman ketika bermain.





Islam Agamaku

Marhaban Lorong 3/12

8:30 PG


Di hari yang sama, selepas menjamu selera di Open House SBN, sharp jam 6 petang, bergegas pulang ke rumah. Malam itu, lorong kami mengadakan Marhaban dan jamuan raya sedikit. Tidak semua dapat hadir. Hanya disertai 6 keluarga. Tapi, hanya naik 4 buah rumah. Itupun sudah cukup meriah. Mana tidaknya, bukan mudah untuk bermuafakat seperti ini.

Bangun pagi sebelum subuh untuk merebus nasi impit segera. 4 bungkus juga saya rebus. Bukan apa, takut tak cukup.

Bila dah rebus, baru perasan nampak banyak. Erkkk..


Selepas Isyak, berkumpul di rumah pertama iaitu jiran hadapan rumah kami.

Dimulakan dengan rumah depan tu


Rumah ke-2 ~ Rumah kami. Jemput minum air ye, basahkan tekak.


Rumah ke-3 ~ Jiran sebelah rumah. Dapat air kotak sorang satu.


Rumah terakhir, corner lot.


Cik Aisyah kusyuk menonton kartun di rumah orang..


Banyak makanan yang terhidang. Oleh kerana saya sudah makan di kilang tadi, agak sedikit juga saya makan kali ini. Ada sate, nasi impit berlaukkan ayam masak merah dan sayur goreng, roti jala cicah kari ayam dan mihun goreng. Sedikit buah-buahan dan lengkong sebagai pencuci mulut.

Makanan yang berlebihan kami bungkus dan bahagi-bahagikan kepada keluarga yang hadir. Boleh buat lauk untuk keesokannya. Jimat.

Masa macam inilah kita dapat berkumpul bersama-sama. Berbual, berkenal-kenalan. Sudah nama hidup berjiran. Sedar tak sedar, jam sudah 11.30 malam. Maka, beransurlah kami. Kalau mahu menunggu abang-abang kita berborak, sampai esok pagi pun tak habis.







Makan Gaji

Open House SBN 2015

8:30 PG


Raya dah habis, tapi cerita raya masih berbaki. Tetap mahu abadikan di sini. Sebelum ianya terus basi.

14 Ogos 2015 - Di penghujung Syawal, tempat kerja kami baru ada jamuan sempena Hari Raya. Mula-mula dengar khabar angin, tak mahu buat. Kenapa? I don't know. Tapi, buat juga akhirnya. Kalau dalam department sendiri, memang tak pernah buat apa-apa sebab agak susah sikit di kawasan kami ni. Penuh inspection je, kemudian keadaan office yang tidak mengizinka.

Jam 5 petang, semua berkumpul di car porch. Macam biasalah, haruslah Big Bos berucap dahulu. Bos kami ni singaporean, tak pandai berbahasa melayu pun. Memang kena speaking lah dengan dia ni. Ucapan pendek je, ada selit juga sedikit sebanyak tentang CUT COST. Perkataan paling menyampah untuk didengar.

Selepas itu, bacaan doa selamat dan bacaan doa makan sebelum menjamu selera oleh tuan director.


Big bos..


Juadah yang saya ambil ~ Ambil sedikit sahaja sebab malam nanti ada marhaban pula.


Dah nama open house, haruslah berbaju raya kan. Hehehe.. Di pagi hari, Cik Aisyah tidak puas hati bila melihat saya berpakaian cantik. Dia mahu ikut saya, tidak mahu duduk bersama pengasuh. Melalak-lalak, meraung-raung. Saya pula yang sedih. Bayangkan, dia boleh berlari patah balik ke kereta dan terus mahu membuka pintu belakang kereta. Mahu ikut saya.

Hati ibu mana yang tidak tersentuh bila melihat anak berkelakuan begitu. Sedih wooo...


Sedikit gambar untuk dikongsikan..






Info

Perjalanan : 36 Minggu

8:30 PG


16 Ogos 2015 - Pemeriksaan berkala dengan jururawat. Sekejap je. Check air kencing, berat dan denyutan jantung bayi. Semua Ok. Saya pun sebenarnya tidak pasti kenapa saya perlu ke KK seminggu sekali untuk menjalani pemeriksaan. Penat tau. Sebab cuma check up biasa sahaja.

Berbual dengan seorang kakak yang baru melahirkan anak ke-4 beberapa hari yang lalu. Dia kata, dia cam saya semasa melakukan BSP pada minggu lalu. Ohhh...

Kes seperti kami, selepas bayi dilahirkan, ibu dan anak akan dipisahkan. Saya terkejut. Rasa mahu menangis. Dalam hati berbisik, mesti lama di hospital nanti. Tapi, saya tawakal dan berdoa sahajalah banyak-banyak. Ikutkan hati, tidak mahu berlama-lamaan di hospital. Tolonglah doktor....


17 Ogos 2015 - Temujanji dengan pakar pemakanan. Perlu hadir jam 12 tengahari. Temujanji ringkas selama 15 minit.Diajar cara berdiet untuk 'pesakit diabetes' seperti saya. Masalah saya bukan sahaja kencing manis, tapi juga HB rendah. Dari segi pemakanan, memang perlu berjaga-jaga dan perlu makan sayur hijau dalam kuantiti yang banyak. Kurangkan pengambilan nasi.

Lebih baik kalau saya ambil air lemon atau air limau tanpa gula di pagi hari selepas mengambil ubat agar ubat dapat menyerap dengan lebih cepat. Makan buah hanya sepotong sehari kerana dalam buah juga ada gula. Seelokkanya ambil buah jambu batu kerana buah jambu batu mengandungi vitamin C paling tinggi ~ Masa mengandungkan Aisyah saya suka makan jambu batu. Sekarang ni pun suka tapi agak sukar untuk mendapatkannya.

Hindarkan minuman manis berbentuk kordial, susu manis, air teh, milo, minuman berkoko kerana ia mengandungi kafein. Boleh mengganggu penyerapan pil yang saya ambil. Jarakkan pengambilan susu dengan makanan berprotien dan berkhasiat lain sekurang-kurangnya 2 jam. Sekali bancuh susu hanya 2 scoop, jangan lebih.

Untuk menaikkan HB, boleh makan kerang, sayur bayam, hati dan limpa. Saya suka makan sayur bayam. Masak air. Kerang pun saya suka tapi macam tidak musim pula.

Bak kata pakar tadi, faktor usia..






Info

Sejarah Lianpadukan

8:30 PG


Seni mempertahankan diri merupakan satu aktiviti sihat. Bagus join. Badan sihat, ilmu dapat, warisan turun-temurun lagi. Tapi, dunia pencak silat sekarang seakan suram. Pelik lah. Anak-anak muda seolah tidak berminat untuk menceburkan diri. Bayangkah jika ilmu silat ini hilang begitu sahaja.

Apa yang saya tahu ilmu silat merupakan ilmu turun temurun dan seorang guru silat itu tidak akan turunkan ilmu silat yang dia ada 100% kepada anak-anak buahnya. Pasti! Yang terpillih sahaja (macam cerita kat tv tu). Ilmu sebegini yang penting adalah hati dan cara pembawakan seseorang. Niat menuntut ilmu untuk apa bukan bertujuan tidak baik.


Jahit logo LIANPADUKAN dengan tangan je. Malas nak keluarkan mesin jahit.


Baju silat ini milik en.suami. Perlu memakai baju ini dalam latihan. Jenis kain tebal dan tahan lasak. Tidaklah seluar koyak ketika beraksi. Teringat filem Pendekat Bujang Lapok. Kahkah..

Saya suka en.suami belajar ilmu beladiri ini. Sebab saya sangat minat akan dunia persilatan. Bangga sangat dengan "orang-orang lama" yang pandai berpencak silat. Novel Saga Takluk Jagat berulang kali baca termasuklah Laksamana Sunan yang bersiri-siri tu.


SEJARAH LIANPADUKAN

Lian Padukan adalah sejenis seni beladiri yang berasal dari Yunnan, China. Ia dibawa ke Singapura oleh seorang pedagang Arab dari Yunan bernama Syed Abdul Rahman Yunani pada kurun ke-18. Beliau berketurunan Saidina Semaun Al-Radzi, pengasas sebenar aliran Buah Pukul yang kini masyhur di selatan Semenanjung Malaysia.
Dalam sejarah, tercatat satu insiden di pelabuhan Singapura di mana Syed Abdul Rahman bertempur dengan 8 orang penarik lanca akibat perselisihan faham. Akhirnya, Syed Abdul Rahman dengan mudahnya mengalahkan mereka.
Berita itu sampai ke pengetahuan Sultan Ibrahim, sultan Johor ketika itu, lalu baginda menitahkan pengawal peribadinya Datuk Awang bin Ali (Awang Daik) untuk ‘menyiasat’ kehebatan Syed Abdul Rahman. 
Menurut firasat Awang Daik pula, beliau tidak mampu menewaskan Syed Abdul Rahman berseorangan, lalu beliau meminta izin dari sultan untuk membawa sahabatnya, Pak Long Muhammad Yasin Yunus yang merupakan Ketua Polis Muar ketika itu.
Ketika kedua-duanya bertemu dengan pedagang Arab itu, dan setelah berkali-kali diumpan menunjukkan kebolehannya, Syed Abdul Rahman terpaksa bertempur dengan mereka. Akhirnya, kedua-duanya Awang Daik dan Pak Long tewas di tangan Syed Abdul Rahman. Untuk menebus kekalahan mereka, Sultan Ibrahim menitahkan agar kedua-dua pendekar Johor itu berguru dengan Syed Abdul Rahman Yunani.
Ketika itu, Stamford Raffles tidak membenarkan apa jua seni beladiri dipelajari di Singapura, maka Syed Abdul Rahman dijemput mengajar di Mersing, Johor, di mana Awang Daik merupakan Pesuruhjaya Tinggi daerah itu.
Mulai saat itulah, kaedah beladiri itu dikenali sebagai Buah Pukul Mersing, di mana banyak dari golongan kerabat diraja, bangsawan dan pendekar yang turut sama menuntut. Antara orang yang mempelajari seni ini adalah Isa Sulaiman dan Yaakob Tera dan dikembangkan lagi kepada Pak Teh Muhammad Yasin bin Kubong, seorang anak watan Mersing.
Kemudian, seni ini diperturunkan kepada Abdul Rahman bin Awang Chik (Cu Aman) yang mewariskannya kepada Mohamed bin Chik (Pak Mat Kedidi).
Sumber : wikipedia



Recipes

Nasi Lemak Kukus Sambal Tumis Bilis

8:30 PG


Ni semua kisah minggu lalu. Bila teringin je nak makan, terus masuk dapur. Baru belajar masak nasi lemak kukus. Gigih tak gigih mak buyung memasak sebab nak puaskan hati. Tidaklah masa pantang nanti terliur nak masak. Masak tau bukan makan. Akekekekeke..

Bukan mudah memasak Nasi Lemak Kukus rupanya. Leceh. Sebab tu mahal. Tapi berbaloi sebab memang sedap. Eh? Terpuji diri sendiri pula.

Saya belajar melalui blog Azie Kitchen. Ada tunjuk step by step. Saya follow je. Terima kasih kak atas perkongsian tu. Suka sangat bila menjadi.

Lawankan pula dengan sambal tumis bilis. Perghhh...nikmatnya.

Warna tu penting juga..





Keibubapaan

Simpul Biawak Semasa Hamil

8:30 PG


Simpul biawak atau kejang kaki atau cramp kerap terjadi kepada ibu hamil. Saya amat berjaga-jaga untuk mengelakkan terkenanya simpul biawak. Sakit woooo... Rasa sakit sampai boleh menangis.

Pagi kelmarin terkena simpul biawak di pagi hari setelah sekian lama tidak mengalaminya. Rasa nak meraung tapi boleh tahan lagi. Sakitnya, masya Allah. Mahu berjalan pun susah.


Salah satu punca kekejangan kaki atau cramp ini adalah akibat kekurangan pengambilan kalsium dalam diet harian.

Harus diingat ibu hamil memerlukan 1200-1500 mg kalsium setiap hari. Anak di dalam kandungan menyerap kalsium dari ibu. Maka, jika ibu kurang kalsium dalam badan boleh menyebabkan kekejangan kaki, gigi berdarah dan sakit pada pinggul atau tulang belakang.

Kalsium yang mencukupi juga membantu mengelakkan risiko lahir bayi pra-matang dan bayi tidak cukup berat.

Pinjam dari Google


==============================================

Kalau anak pertama dulu, pagi segelas, malam segelas. Kadang-kadang tu siap standby susu kotak DHL di tempat kerja. Kali ke-2 agak kurang pengambilan susu. Minum sebelum tidur malam sahaja. 

Mungkin perlu tingkatkan pengambilan susu untuk harian. Sebelum mengandung hari-hari minum susu. Rasa susu jauh lebih sedap dari minuman berkoko. Ke faktor kemalasan membuatkan saya agak culas.



Bagaimana cara untuk mengurangkan terkena simpul biawak?
Boleh kita ikut tips di mommiesjourney.blogspot.com







Keibubapaan

Perjalanan : 35 Minggu

8:30 PG


Saya ada kongsikan kisah checkup 33 minggu di entri lepas-lepas. Akibat berat badan naik mendadak, saya diminta untuk mengambil tekanan darah setiap hari selama 3 ahri berturut-turut. Kemudian, selang sehari pula. Itu pun ada sehari saya miss. Bacaan yang lain ok je. Ok lah tu kan.


Rekod tekanan darah selama 6 hari.


9 Ogos 2015 - Ambil bacaan darah (BSP). Bacaan ada naik turunnya. Lepas ambil darah jam 12 tengahari, saya yang malas masak telah mencekik McD lebih kurang jam 1 petang. Bila melihat Cik Aisyah sedap menyedut air pepsi, terliur juga. Sedut juga tapi tidaklah hingga habis 1 cup. Betul, saya tak tipu. Kenyang pekena McD, duduk-duduk sambil menonton televisyen dan akhirnya terlelap sekejap.

Bacaan darah saya pada jam 5 petang adalah 8.0! Naik mendadak hanya kerana saya makan McD dan minum minuman bergas yang beberapa sedut.


11 Ogos 2015 - Temujanji dengan doktor di KK Masai. Kali ini dengan seorang doktor perempuan berbangsa cina. Seorang doktor yang sangat baik. Tidak lokek ilmu. Ada sesetengah doktor seolah tidak mahu menjawab sebarang pertanyaan yang saya ajukan.

Saya dinasihati agar menjaga pemakanan. Tidak boleh ambil minuman bergas, bersusu dan segala makanan yang manis. Lihat saja bacaan darah saya tu, baru ambil sedikit makanan manis, bacaan sudah 'tidak cantik'.


Rekod bacaan BSP ~ Ada naik turun.


Hasil scan, bayi saya dalam keadaan baik dan sihat. Kepala sudah di bawah. Air ketuban, ok. Berat bayi pula 2.4kg. Normal, tidak besar.

Maka, bermulalah checkup seminggu sekali pula selepas ini. Gigih lah saya ke KK Masai. Temujanji harus ditepati bagi mengelak sebarang kemungkinan. Mujur tempat kerja saya ni mudah untuk keluar. Ini pun saya perlu behati-hati memilih tarikh agar kerja-kerja pejabat tidak terganggu.


Temujanji yang harus dihadiri ~ chewah..


Oleh kerana saya disahkan ada kencing manis di akhir kehamilan, tarikh kelahiran bayi dalam kandungan tidak boleh lebih dari due date. Bermaksud, jika saya tiada tanda-tanda mahu bersalin sehingga 12 September 2015, tarikh yang sama, saya perlu ke hospital, bawa beg pakaian terus. Itu arahan doktor.








Our Life

Soto Ayam Untuk Dia

8:30 PG


Tiba-tiba en.suami request Soto untuk makan malam. Baru bercadang nak gantung kuali. Hari itu tempat kerja en.suami ada buat sedikit makan-makan sempena Hari Raya. Nasi impit ada banyak lebih, dan tekaknya pula tiba-tiba teringinkan soto.

Bagi memenuhi keinginannya, saya masak soto special untuk dia. Penuh kasih sayang walaupun simple. Saya pernah kongsikan resepi Soto ini di [SINI].

Kali ini tidak lupa akan buah keras ~ Mabeles..






Aisyah Humaira

Bangkitkan Selera Makan Anak

1:24 PTG


Terus terang saya katakan, Cik Aisyah seorang yang sangatttt memilih bab makanan sejak dia sudah mula membesar. Masa kecil dulu, apa saja makanan yang saya suap, dia telan je. Semakin dia membesar, semakin sukar untuk dijangka selera dia.

Masak nasi sup ayam, dia minta mi. Masak mi, minta nasi. Hingga kadang kala saya masak nasi jagung, nasi tomato, dia minta nasi putih. Makan bersama telur dadar goreng sahaja. Makan pula dengan kuantiti amat sedikit. Sampai pening kepala melihat Cik Aisyah yang semakin susut badannya. Asyik main je.

Saya pula jenis memasak di rumah. Jarang saya hidangkan makanan yang remeh temeh sebab saya masak nasi berlauk sekali je untuk makan malam. 

Dari susu pediasure (sekarang sudah tidak beri sebab Cik Aisyah kata tak sedap T___T), kemudian saya beri makanan tambahan lain. Lain dan lain. Seolah tidak berbaloi pula. Sehingga saya sangat risau dengan keadaannya yang langsung tidak menjamah makanan! Cuma minta susu, susu, susu.

Sehinggalah, ketika bulan Ramadhan yang lalu, kebetulan singgah di Guardian. Ada offer supplemen ini. Dengan harga sebotol, dapat 2 botol. Tapi, hanya untuk perisa strawberi. Saya pun laju je ambil dan bayar.

Kesan positif kelihatan dalam tempoh masa seminggu. Saya mula nampak perubahan selera makannya. Sudah tidak memilih makanan sangat. Kalau makan nasi berlauk tu, minta tambah. Lebih-lebih lagi kalau saya masak tomyam, memang laju dia hirup kuah. Makan berulang-ulang. Suka saya tengok selera makan dia. Lebih mengujakan bila pengasuh juga memberitahu perkara yang sama. Cik Aisyah sudah mula kuat makan.


Supplemen yang saya beri Cik Aisyah





Nota Kaki : Mood semakin jauh...