Nasi Tomato Mudah

By Mar Mansor - 8:30 PG



Bahan-bahan:

3 cawan beras basmathi ~ Dicuci dan rendam selama 30 minit
2 camca besar tomato puri
2 camca besar minyak sapi
1 biji bawang besar ~ Dihiris
1 helai daun pandan ~ Disimpul
3 1/2 cawan air
1/2 cawan susu sejat
Garam secukup rasa
1 batang kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang


Cara-caranya:
1. Panaskan minyak sapi dalam kuali, tumis kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga, bawang besar hingga naik bau.
2. Masukkan tomato puri, kacau rata dan masukkan beras. Gaul hingga mesra dan goreng beras tadi 1 minit atau kekuningan.
3. Alih beras tadi ke dalam rice cooker. Tuang air dan susu sejat.
4. Masukkan garam secukup rasa dan kacau rata. Masak seperti biasa hingga nasi kering. Biar nasi betul2 masak. Gemburkan dan matikan suis rice cooker tadi.



Snap gambar dengan periuk..saya tanak atas dapur je terus.




  • Share:

You Might Also Like

24 comments

  1. assalam..
    akak maaf ye baru berkesempatan balas jejak.ke sini. tima kasih di atas segala kiriman doa :))

    sedapnya nasi tomato.gandingkan dgn ayam masak merah, dengan acar timun, dalca..
    tak toleh ke kiri kanan dah

    BalasPadam
  2. bestnya makan nasi tomato, lagi sedap digabungkan dgn ayam masak merah

    BalasPadam
  3. Lama tak buat nasi tomato..
    Tengok nasi tomato mar ni..
    Udah teringin pulak nak makan ehe :)

    BalasPadam
  4. Kakak minggu lepas konon nak buat nasi tomato tapi tak jadi tukar buat nasi jagung...
    Tapi lauk tetap ayam masak merah dan pencuk..

    BalasPadam
  5. siap mencoba nih mba nasi tomato nya hehehe

    BalasPadam
  6. sedapnya nasi tomato!
    belum penah cuba lagi buat sendiri, selalu beli aje =)
    eh mar, kalau guna beras biasa tak jadi ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak berapa ngancam la YY

      Padam
    2. gitu ye...kena beli jugalah beras basmathi tu kalau nak buat ni =)
      thanks mar ye

      Padam
  7. lama x makan nasi tomato sebab tak de request nak masak hehehe

    BalasPadam
  8. Kalau okje masak beras basmathi ni, beras 1 air 1 1/2 Mar .....tp beras tak rendamlah.... Depand pada org. Okje suka beras tu lembut sikit

    BalasPadam
  9. ni mkn dgn ayam msk merah sedapppp

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye betul tu..gambar ayam tak snap..kihkih

      Padam
  10. mar menu wajib berbuka nanti kan..sedap.. :)

    BalasPadam
  11. Sedapnya..
    boleh dicuba resipi ni.

    BalasPadam
  12. isnin lepas pun el masak nasi tomato
    mak abah ngan famili abg mai
    sbb abah ada check up sini
    seronok tgk diorg mkn ekeke

    BalasPadam
  13. Nampak sedapp. Boleh cuba =)

    BalasPadam
  14. Assalam mar,
    dah lama tak masak nasik tomato
    peberet hubby iols ni he3

    BalasPadam
  15. saya nak kongsi resepi nasi tomato ni mmg fail sbb semua pakai masuk je . tak rajin nak sukat bagai ... heeee

    BalasPadam
  16. Lama sungguh tak buat nasi tomato ni. Hihihi..silalah percaya! Walaupun saya malas ke dapur, nasi tomato ni saya dah pernah buat tau ^_^

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.