Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Erti Kekayaan


Nabi SAW bersabda,
"Pada akhir zaman kelak manusia harus menyediakan harta (wang) untuk menegakkan urusan agama dan urusan dunianya."
(Riwayat ath-Thabrani).
Tidak dapat disangkal, peningkatan kos sara hidup merupakan beban sosial yang meliputi aspek kekeluargaan, rumah tangga dan kemasyarakatan. 

Statistik terbaharu daripada Jabatan Komunikasi Korporat Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menunjukkan bahawa sebanyak 17 096 lelaki di negara ini memdapat bantuan khidmat kaunseling bagi penstrukturan semula kewangan untuk memgelakkan daripada diisytiharkan muflis.

Nabi SAW bersabda,
"Yang dinamakan kekayaan bukanlah banyaknya harya benda tetapi kekayaan yang sebenarnya adalah kekayaan jiwa (hati)."
(Riwayat Abu Ya'la)


Nabi SAW bersabda,
"Harta kekayaan adalah sebaik-baik penolong bagi pemeliharaan ketakwaan kepada Allah."
(Riwayat ad-Dailami)

Dalam rumah tangga, berserdahana itu adalah sebaik-baik langkah ke arah kerukunan rumah tangga.


Jauh lagi nak capai gaji segitu ~ erkkk,saya ni kira lebih dari miskinlah.
Selami peringatan di sebalik tajuk, usah terlalu boros berbelanja,
tetapi merungut bila itu ini tidak cukup.


Catat Ulasan

14 Ulasan

  1. Duit, pada kasarnya dilihat banyak tapi bila dah tolak itu ini tinggalnya sikit je

    BalasPadam
  2. duit hari ni ibarat air. keluar je rm 50 dr dompet, a few second habis. alhamdulilah..rezeki allah jugak kan

    BalasPadam
  3. duit kan nilainya sangat besar

    BalasPadam
  4. Klau kat Sabah ni gaji rm3k kira besar sgt tu

    BalasPadam
  5. Kaya iman dan kaya duit jg perlu. Utk bantu golongan yg hidup lebih susah dr kita. InsyaAllah.

    BalasPadam
  6. Umat Islam perlu jadi kaya demi utk menjadikan Islam dipandang mata semua dan mampu mengeluarkan zakat membantu yg tak berupaya.

    ps: Mar sekali lagi kakak ulang Mar ada kebolehan 'lompat keluar' demi mencari yg lebih baik.. jgn tunggu lama lagi.

    BalasPadam
  7. Kalau 3600 dikira miskin, gaji2 yg xsmp 3600 dikira ape..huwaaaa..

    BalasPadam
  8. Kena cari alternatif lain untuk tambah pendapatan...

    BalasPadam
  9. @Kakzakie
    kak, nak kerja dengan akak boleh?hehe

    BalasPadam
  10. Zaman sekarang ni..zaman semua perlu wang..Wang mmg perlu, tapi hati2, jgn sampai kita jadi hamba wang...patutnya wang itu hamba kita...Kita hanya perlu jadi jadi hamba Allah

    BalasPadam
  11. klu gaji sy tu dikira kedana la ek jauh lgi nk capai 3k tu...

    BalasPadam
  12. Skrng serba serbi dah naik.. duit nak masuk susah tapi keluar mcm paip air hhmmm... Semoga Allah jua yg membantu dgn berkatNya... aamiin.

    BalasPadam
  13. zaman sekarang semua benda naik
    gaji aje yang tak naik
    saya pun gaji jauh sangat lagi nak capai gitu

    BalasPadam
  14. Kenapa ya agaknya orang kita ni suka berlagak? Hidup mengikut kemampuan sudahlah. Kalau nak berlagak dan hutang keliling pinggang pun nak buat apa? Akhirnya jadi 'miskin' juga walaupun nampak kaya.

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code