Bantal Kekabu

By Mar Mansor - 12:00 PTG


Keluarga saya dari dulu tidak pernah beli bantal span gebu-gebas yang banyak dijual dipasaraya. Harga mencecah ratusan ringgit. Memang tidak pernah. Dahulu, di hadapan rumah nenek saya di Mersing ada pokok kekabu. Besar dan seolah-olah pokok tempat gayutan langsuir. Betul. Tak tipu.

Pokok tersebut menghasilkan banyak buah dan isinya tentulah kekabu. Dari kecil juga, kami adik beradik kerap membantu nenek mengasingkan bijinya. Kekabu itu putih dah gebu seolah kapas. Seelok-eloknya, proses pengasingan dilakukan di awal pagi bagi mengelakkan kekabu berterbangan.

Emak saya ada bawa balik sedikit kekabu dari rumah nenek tempoh hari. Emak beri kami pula. Pertama kalilah suami saya belajar memasukkan kekabu ke dalam sarung.

Mengisi kekabu hingga padat.



Dapatlah dua biji bantal. Tinggal sarungkan saja dah boleh digunakan. Sedap tidur dengan bantal kekabu ni Lembut, sejuk dan pasti tidur lena. Hehe.. 




  • Share:

You Might Also Like

13 comments

  1. bestnya sedap tido x sakit kepala

    BalasPadam
  2. Bantal kekabu yg dijual di luar tu Mar ada juga tapi biasa mereka ada campur dgn bukan kekabu juga. Yg original memang buat sendiri macam ini... best:)

    BalasPadam
  3. sedap bantal nie..sejuk jek nanti...pastu tak mudah penyek ....lieya penah beli...harga mahal gak huhuhu

    BalasPadam
  4. Bantal kekabu sue pki utk ank2 sbb sejuk. Mil yg tlg buatkan. Kalo beli mahal sgt dan takut kena tipu..

    BalasPadam
  5. akak pon suka yg kekabu..tapi dua-dua beli..kekabu dan span..kalau dpt yg macam Mar buat ni memang thorbaik la..betul2 ori..:)

    BalasPadam
  6. kalau kat tempat saya bantal kekabu la yang paling mahal.bantal span ni murah..heheh..

    BalasPadam
  7. dulu2 pakai juga bantal macam ni masa kat kampung...selesa jer tidur..

    BalasPadam
  8. Dulu pernah beli kekabu dan buat sendiri.. tapi sekarang saya beli je bantal kekabu yang dijual tapi eem.. susah kot nak jumpa kekabu yang betul2 kekabu.

    BalasPadam
  9. bantal kekabu memang sedap pakai
    kalau ada sendiri pokok tu, senang
    tapi tulah, nak beli mahal

    BalasPadam
  10. Kami pun sama... bantal kekabu lagi sedap tidur.. empuk & sejuk.. :)

    BalasPadam
  11. Memg cukup selesa guna bntal ni, lya dri kecik smpai besar msh guna bntal kekabu ni

    BalasPadam
  12. Bestkan bantal kekabu ni. Kat rumah saya ada empat, hasil usaha kakak sayalah bukannya saya :)

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.